Kopplingar och slangar till Eheim

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Ursprungligen postat av ansjo
    En gissning är att det är 16/22 slang som ska passa, men jag fattar liksom inte grejen med den...ytterligare en skarvning på slangen i onödan.
    ? ska slangen böjas över karet då eller hur tänker du?
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• ansjo
      • November 2005
      • 29967

Jepp, jag tror det är Eheim som tillverkar böjar som du har utanpå slangen som gör att böjen blir mjuk och inte knycklar sig.
      Att jag tror det är Eheim som är tillverkare beror på den vackra gröna kräkfärgen...
      /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• HelenLind
        • September 2012
        • 405

Det borde ju va en säker lösning. Ingen skarv utanför karet.
        Nu blir jag nästan lite nojjig över lösningen på det andra ytterfiltret. Insugsröret går över kanten ut ur karet och där är slangen bara påtryckt. Hmmm
        Trodde det var originallösningen då det såg ut så när jag köpte det.
        Familjen fisksoppa
        Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
        Mina: 120l, 312l, 500l

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Ja just dem där ja, dem böjer i 45gr och det funkar någorlunda med 12/16 slang om man sätter fast insug/utblås med sugkoppar. men hur går det med de styva 16/22, känns som det skulle vara liiite kruxigt
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• simpson
            • July 2012
            • 666

Ursprungligen postat av HelenLind
            Det borde ju va en säker lösning. Ingen skarv utanför karet.
            Nu blir jag nästan lite nojjig över lösningen på det andra ytterfiltret. Insugsröret går över kanten ut ur karet och där är slangen bara påtryckt. Hmmm
            Trodde det var originallösningen då det såg ut så när jag köpte det.

Jag säkrade mina slangar ut från filtret (eheim) med slangklämmor, då det läckte några droppar där. Möjligtvis att nya slangar som gissningsvis är mjukare hade fungerat men efter slangklämma så läcker det ingenting. Finns rostfria slangklämmor hyfsat billigt på tex jula.

Kommentar

• HelenLind
              • September 2012
              • 405

Det verkar som att slangarna sitter bra och det läcker inte men ett par slangklämmor kan ju inte skada
              Familjen fisksoppa
              Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
              Mina: 120l, 312l, 500l

Kommentar

• simpson
                • July 2012
                • 666

Ursprungligen postat av HelenLind
                Det verkar som att slangarna sitter bra och det läcker inte men ett par slangklämmor kan ju inte skada
                Mitt läckte inte direkt heller, men några veckor senare undrade jag varför det var en liten pöl på golvet. Först blev det en chock då de verkade komma ifrån skarven mellan rutor på akvariet men till slut hittade jag att det rann från skarv mellan slang och sugröret ner i akvariet. En slangklämma stoppade läckage, sedan fick alla övrig skarvar en klämma i förebyggande syfte.
                Slangarna satt på sin plats från början etc och även vid läckaget...

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Ursprungligen postat av simpson
                  Mitt läckte inte direkt heller, men några veckor senare undrade jag varför det var en liten pöl på golvet. Först blev det en chock då de verkade komma ifrån skarven mellan rutor på akvariet men till slut hittade jag att det rann från skarv mellan slang och sugröret ner i akvariet. En slangklämma stoppade läckage, sedan fick alla övrig skarvar en klämma i förebyggande syfte.
                  Slangarna satt på sin plats från början etc och även vid läckaget...
                  Så brukar även jag göra.
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...