Nya lysrör i Juwel Rio

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

Nya lysrör i Juwel Rio

Tycker att ljuset i mina lysrör börjar mattas av och det kan vara dax för ett byte. Har väl haft dessa drygt ett år, och jag läste nånstans att man bör byta varje år för att bibehålla ett bra ljus. Just nu så sitter det två st High-Lite Day rör, men vet inte om jag skall köra två nya likadana igen. Såg att de även finns High-Lite Color och High-Lite Nature rör, men eftersom jag inte har någon erfarenhet av dessa så ställer jag frågan här om vad som är brukligt att använda. Vad jag förstått så är Nature röret bra för tillväxten av salladen i karet, medans Color röret tar fram färgerna på fiskar och växter.

Vad kör ni med för typer av rör i era kar? Som sagt var så är det ett Juwel Rio med två rör som min fråga gäller Finns det någon vetenskap bakom att välja rör, eller är det bara en smaksak?
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

Jag bytte precis ett av mina Day till ett Colour i mitt 240 Juwel Rio akvarium, dvs jag kör Day som främre och Colour som bakre. Det blev en enorm skillnad, ljuset i sig är lätt violett-rödaktig och färgerna i akvariet förstärks ordentligt (till det bättre). I mitt akvarium har jag Malawiciklider (Mbunas), inredning är mest sten och ett fåtal växter.

EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

Kommentar

• JiBe
      • November 2012
      • 135

Nya lysrör i Juwel Rio

Skall ta och testa med ett color där bak och ett daylight fram. Är du nöjd så blir säkerligen jag det med

Vet du om Nature röret gör något för växtligheten eller bara för syns skull?

Är det lagom att byta rör varje år eller vad är normalt?
      Senast redigerad av JiBe; 14 August 2013, 18:09.

Kommentar

• Erikderek
        • March 2013
        • 718

Jag kör ju Malawi så växligheten är sekundär, så tyvärr kan jag inte ge dig ett bra svar.

Ja, rekommendationen är byte var 12:e månad. Eftersom lysrören tappar effekt. Du kommer säkerligen bli nöjd med color lysröret, skriv gärna dina reflektioner när du bytt rör.

EK

Kommentar

• JiBe
          • November 2012
          • 135

Skall se om jag kan svänga förbi och köpa ett par rör nu i dagarna och återkomma med hur jag tycker att det blev. Funderar på att skaffa ett par reflektorer också när jag ändå är igång, men det kanske är överkurs?

Kommentar

• Erikderek
            • March 2013
            • 718

Har du mycket växter i akvariet kan reflektorer vara en bra idé, det är ju ingen dyr investering för att öka ljusmängden.

EK

Kommentar

• JiBe
              • November 2012
              • 135

Nja, har inte jättemycket växter men en reflektor kan väl aldrig bli fel

Kommentar

• Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

Sylvania aquastar!

Sen kan du köra day längst fram..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• JiBe
                  • November 2012
                  • 135

Passar Sylvania i ett Juwel? Trodde att man var tvungen att köra deras egna.

Kommentar

• Bluewing
                    • August 2012
                    • 10522

Nya lysrör i Juwel Rio

Japp, de gör till Juwels udda längd 742mm 35w. Har beställt det till mitt 180. Cyberzoo.se har dem.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

Kommentar

• JiBe
                      • November 2012
                      • 135

Nya lysrör i Juwel Rio

Kanoners

Men vad gör Aquastar bättre än Juwels Color? Livslängd, kvallité, ljus?
                      Senast redigerad av JiBe; 15 August 2013, 05:00.

Kommentar

• Falconer
                        • November 2005
                        • 786

Håller med Mathias. Bytte nyss till aquastar och har "day" främst. Blev kanon!

Kommentar

• Bluewing
                          • August 2012
                          • 10522

Ursprungligen postat av JiBe
                          Kanoners

Men vad gör Aquastar bättre än Juwels Color? Livslängd, kvallité, ljus?
                          Vissa lysrör har träffat mer rätt än andra gällande färgtemperatur och då sprids informationen bland alla växtnördar att det funkar särskilt bra. Oftast för att det ger bra växtlighet, låg algtillväxt och bra färger på fisken. Så är det t.ex. med Sylvainas Aquastarrör och tidigare Philips Aquarelle.
                          Varken Color eller Nature har bra rykte där. Det som allmänt ses som mest ok bland Juwelrören är HiLite Day. Men en del säger att det blir lite lätt alger med det röret.
                          Kör själv med HiLite och ska börja köra mixat med ett Aquastar och ett Hilite. Du kan blanda ljuset vilket är bra i början så att omställningen inte blir så stor. Byt ett rör först, vänta en månad, byt nästa sedan (om du nu vill ha båda lika).
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

Kommentar

• JiBe
                            • November 2012
                            • 135

Tack Bluewing för detta ypperliga klargörande gällande de olika rören. Sådan här information hittar man ju knappast på baksidan av förpackningen av lysrören

Skall ta och testa ett Aquastar, hur skulle jag kunna låta bli efter ditt inlägg? Får börja med ett där bak, på akvariet alltså, så får vi se om jag även byter ut det där fram mot ytterligare ett Aquastar eller om det blir ett nytt Juwel-day-rör. Såg att Sylvania även har ett rör som heter Grolux. Skulle det kunna vara något att satsa på för växternas skull? Alltså ett Aquastar och ett Grolux?

Kommentar

• Bluewing
                              • August 2012
                              • 10522

Ursprungligen postat av JiBe
                              Tack Bluewing för detta ypperliga klargörande gällande de olika rören. Sådan här information hittar man ju knappast på baksidan av förpackningen av lysrören

Skall ta och testa ett Aquastar, hur skulle jag kunna låta bli efter ditt inlägg? Får börja med ett där bak, på akvariet alltså, så får vi se om jag även byter ut det där fram mot ytterligare ett Aquastar eller om det blir ett nytt Juwel-day-rör. Såg att Sylvania även har ett rör som heter Grolux. Skulle det kunna vara något att satsa på för växternas skull? Alltså ett Aquastar och ett Grolux?
                              GroLux var det som gällde förr. Men det är verkligen tokförstärkande på blått och rött så om du vill att det blå och röda ska lysa så att du tror fisken har batterier inbyggt så är det helt rätt val Har kört med det förr men tror det är lite passé idag, men det är bara min åsikt. Det ger nog inte högre växteffekt än ett Aquastar som är mera rimligt förstärkande på blå-rött och då har ett naturligare ljus. Men vissa gillar det där blå-röda färgsticket. Du kanske gör det t.ex.? Så följ din egen magkänsla tycker jag.
                              Juwel Lido 120

Kommentar

Arbetssätt...