Akvariebänk bågnar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MRJerry
    • July 2013
    • 11

Akvariebänk bågnar

Tjenare. köpte detta akvarium för en vecka sedan.

bänken och akvariumet var helt rakt och stog bra när jag var och kollade på det.
    Men i mitt hus så är golven skeva och mjuka. Jag lodade in akvariumet så det stog helt plant och var helt i lod och våg men sedan såg jag att bänken hade bågnat på mitten så man nästan fick in ett finger mellan bänk och akvarium.
    När jag sedan försökte lyfta upp det i mitten så lyftes menen i hörnen ist.

Bänken är även ranglig när man petar/puttar på akvariumet.

Hur ska jag göra med bänken för att det ska stå bra? Akvariumet är tomt och väntar på btn bakrunder som kommer vilken dag som
    helst.

Kommer bänken att sätta sig när jag fyller akvariumet?

Golvet består av reglar på betongplatta samt frigolitskivor mellan golv och reglar. CC600mm mellan reglarna.

Mvh
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Vad är det för bänk, länken visade massvis med alternativ?
    På rak arm låter det väldigt knepigt....
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

Jag skulle aldrig fylla ett akvarium som inte står med bottenglasets HELA längd/bredd dikt an underlaget, vare sig det gäller bänk eller ställning, och jag är ändå väldigt slarvig med sånt´där!

Om det dessutom är en aluminiumställning du talar om så är hållfastheten lika med noll och inget så fort metallen är krökt!

Kommentar

• MRJerry
        • July 2013
        • 11

Ursprungligen postat av ansjo
        Vad är det för bänk, länken visade massvis med alternativ?
        På rak arm låter det väldigt knepigt....

Det är den första bilden. man kommer direkt till bilden via dator men inte via mobil.

Kommentar

• GrezZeR
          • January 2012
          • 17

Det låter lite skumt. Jag hade inte velat fylla på vatten i ett akvarium där inte hela botten ligger mot bänken eller underlaget det står emot.
          Hade nog testat att flytta på bänken och karet i lägenheten/huset för att se om det är just placeringen som det står på för tillfället som orsakat detta.
          Blir det samma resultat vid alla placeringar så får du ta och kolla så att alla skruvar sitter som de ska och försöka hitta vad det är i bänken som gör att den bågnar som ett U.

Vet inte hur pass bra tillgång du har till redskap men du skulle ju kunna testa att spänna över en tjockare bräda som klarar trycket med skruvtvingar, och på så vis se om nederdelen börjar bågna då istället.

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Märkligt bänken har ju ben på sidorna och ett stort skåp i mitten, så toppskivan vilar ju på skåpet och borde därför inte kunna bångna... Kanske är golvet högre vid gavlarna så att bänken lyfts upp där, i såfall är det bara att lägga nåt under fötterna i mitten på bänken. Du får prova dig fram och rapportera resultaten hit
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

Ursprungligen postat av åheim
              ...toppskivan vilar ju på skåpet och borde därför inte kunna bångna... Kanske är golvet högre vid gavlarna så att bänken lyfts upp där...
              Låter logiskt, måste ju nästan vara så!

Kommentar

• MRJerry
                • July 2013
                • 11

När jag lyfte upp mitten delen (fyra fötter) så lyftes sidorna med ungefär lika mycket (de hänger i luften), men glipan försvan i mitten. golvet bågnar mer när man lägger större belastning på något ställe. om jag trycker ner ena sidan på bänken så ser man att golvet sviktar lite mer så det är nästan omöjligt att få karet i lod när det är tomt.

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Jag skulle nog inte satt ett akvarium på den platsen, om du inte kan få karet rätt över reglarna och utan att det hänger på något ställe. Har du spånskiva som undergolv ovanpå reglarna?
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• MRJerry
                    • July 2013
                    • 11

jag har ingen aning om vad det ligger under parkett golvet. har bara hört att golven i det här området är uppbyggt med reglar och frigolit.

Kommentar

• MRJerry
                      • July 2013
                      • 11

Jag tänkte starta en projekt tråd när detta krar står stabilt. har beställt btn bakgrund och har knatat runt och plockat ek grenar och rötter i skogarna så det kommer nog bli grymt när det är klart

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Det kan vara parkett som är spikad på reglar, men det är inte det vanligaste sättet att bygga hus. Jag tycker det låter jättekonstigt att bänken bågnar på det viset, den ska vara mer eller mindre självbärande ihop med toppskivan.
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• MRJerry
                          • July 2013
                          • 11

Akvariumet flyttat och problemet är nästan löst. Måste skaffa fler metallpla gåttor och lägga under fötterna så det står rakt.
                          Jag har hittat en stor ekgren, eller rättare sagt en stock som är skit fin och har gömställen i och skulle passa perfekt i SA karet. Går det bra med ek i akvariumet och spelar det någon roll att den är så stor? Den är ca 60 cm lång och 20 cm bred på det bredaste stället. Den är hämtad från en död ek och har säkert legat på marken i 10 tals år om inte mer.

Kommentar

• Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

Jag är dålig på vattenkemi, men rent spontant tycker jag att garvsyran i ek borde vara till fördel för ett SA-kar!
                            Du kanske får blötlägga den ett tag så den sjunker...

Kommentar

• MRJerry
                              • July 2013
                              • 11

Vattnet i kommunen har ph närmare 8 pch hårdhet runt 12-13

Kommentar

Arbetssätt...