Sommarvärme - akvariet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

Sommarvärme - akvariet

Så var det nu dags igen. Sommarvärmen har drabbat oss. Vi med Juwelkar är nog speciellt drabbade. Jag tänkte att man kan väl samla alla idéer till kylning av akvariet i en tråd. Så slipper man leta så förtvivlat för att hitta bra tips.

Jag har ett juwel 180-liters. Förra sommaren tog jag helt enkelt bort locket på karet och det fungerade bra. Plus att jag hade släckt några timmar mitt på dagen. Doppisen urkopplad förstås.

Nu har jag Amanoräkor i karet och kan för deras skull inte ta av locket. Vill ju inte att de ska hoppa ur karet. Har nu istället lagt några vanliga grillpinnar av trä som lyfter upp locket lite. Det blir då en glipa på några mm. Det ser ut att fungera bra än så länge iaf.

Vad har ni andra för bra tips att erbjuda?
    Senast redigerad av MonkanS; 05 June 2013, 07:22.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

• Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

Sommarvärme - akvariet

Jag plockar bort luckorna vid extremfall. Det har hänt en gång på flera år.

Plocka ur doppvärmaren och sänk tempen till 23-24 grader vid vattenbyten..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• Likan
      • April 2012
      • 2611

Bra initiativ!

Mitt 450l är det enda som blir varmare än normalt, den är även närmre fönster som kommer med både värme o sol. För mig har det hittills räckt att stänga av doppisen och ta bort ett av tre täcklock. Men än har det inte varit många dagar med runt 25-28 grader ute och full sol, så vi får väl se hur det går...
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

Kommentar

• Dopply
        • December 2012
        • 485

Jag brukar öppna bakre luckan när det är för varmt inne, när det är som värst har jag en datorfläkt liggandes uppe på den runda matluckan och kör den med 5VDC.

Kommentar

• KristianE
          • April 2012
          • 1443

Avdunstning kyler ju bra. Så att få luftcirkulation över ytan hjälper. Fläktar är ju ett bra alternativ.
          En annan lösning om man inte har det för ljust i rummet är ju att vända på dygnet för fiskarna, tråkigt för oss dagtid men tror man kan spara ett par grader på det.
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

• Bygert
            • March 2010
            • 2169

Nåja, jag håller tolv grader i ett akvarium, då kan man börja prata om behov av kylning...
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Peter79
              • April 2012
              • 311

Sommarvärme - akvariet

Har inga problem alls i Rio 180-karet hemma, men i Rio 450 på jobbet blir d tok varmt, över 28 grader, började redan i feb/mars och då var d inte speciellt varmt verken inne eller ute....
              Har kopplat ur doppvärmaren sedan länge och kör med 8 tim ljustid, min teori är att d är d 4x54 w rören som värmer i kombination såklart då med en heltäckande topp.
              Den "tillfälliga" lösningen, sedan mars, är att köra med bara ett av tre lock, då får jag ner tempen till ca 26, har inte sett någon räka ligga utanför på golvet, än så länge, sen är d lite svårt att kontrollräkna mina 57 Amano.....
              Gör delvattenbyte 1ggr/v med 15 gradigt vatten.
              Blir intressant och se vad som händer när hög sommaren är här......

Kommentar

• Herr W
                • May 2012
                • 10

Det här kanske inte är så genomtänkt, men fick en spontan idé när jag läste tråden. Om man har ytterfilter borde man väl kunna placera det i en elektrisk kylbox från typ Biltema och borra hål för slangarna? Borde väl kunna sänka de värsta topparna när det är som varmast på dagen...

Kommentar

• MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

Ursprungligen postat av Herr W
                  Det här kanske inte är så genomtänkt, men fick en spontan idé när jag läste tråden. Om man har ytterfilter borde man väl kunna placera det i en elektrisk kylbox från typ Biltema och borra hål för slangarna? Borde väl kunna sänka de värsta topparna när det är som varmast på dagen...
                  Det där är absolut en ny idé som kommit upp här. Om man har ett ytterfilter då vill säga.. Men det låter i mina öron lite väl drastiskt. Undrar då.. kan det inte bli för svalt i vattnet då istället?

Kommentar

• MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

Ett annat tips till då den riktiga värmeböljan kommer. Iskuber använde jag mig av förr. Tippade bara ner ett gäng iskuber i karet. Idag är det petflaska som gäller. Man fyller den till hälften med vatten och in i frysen. Bara att lägga ner i karet när så krävs.
                    Bra även för människan en het sommardag. Vattnet håller sig kallt läääänge så...

Kommentar

• Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

Mina akvarier står i ett rum i källaren med betongväggar. Räknar med att jag får ha doppvärmarna på hela sommaren.

Kommentar

• KristianE
                        • April 2012
                        • 1443

Jag tror inte på HerrW´s teori, det är helt enkelt för dålig effekt på den typen av kylboxar för att det ska göra någon större nytta på kar över 100l.
                        Dom drar ju runt 50w och effektiviteten på dom är ju inte den bästa så vi kan räkna med kanske 30-35w kyleffekt om vi är snälla. Sen står det ju dessutom att dom inte kyler mer än till ca 10grader under rumstemperatur vilket i sin tur gör att det är som minst 10grader och oftast några grader ytterligare på sommaren i boxen.

Kostar mer än det smakar helt enkelt. PET flaskor med is är billigare och betydligt effektivare.
                        //Kristian
                        Följ mitt 1440l SA projekt på
                        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

• loweann
                          • February 2013
                          • 78

Även jag har problem med värmen. Eller jag vill ner till 25,26 gradet och ligger på 27,5 - 28,2 ungefär.
                          Är det lysrören som värmer? Om man tex har en plastarmatur (eller vad de heter)?
                          Tänkte testa att montera en 140mm fläkt i min sådan iaf och se om det kan göra någon liten skillnad!

Testar lite snabbt på detta vis och funkar det får den skruvas fast och småhål får borras som utblås!

Kommentar

• NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

Kylskåpslösningen fungerar ej, det brukar komma upp med jämna mellanrum på olika saltforum och det finns några envisa rackare som försökt trots avrådan.
                            Effekten är för dålig och uppvärmningen av rummet brukar väga upp kyleffekten om kylen står i samma rum.
                            Sen lär aggregatet ge upp fortare än normalt då det blir mer eller mindre kontinuerlig drift.

Jag kör ju salt och har inte gått helt över till led ännu så vissa värmeproblem återstår(man fläskar på med ljus då man har salt).
                            I mina kar har jag både fläkt och en riktig 750w akvariekylare på det stora karet.
                            Mitt odlingskar som har stor yta men lite volym har i princip aldrig värmeproblem om jag har lte luftrörelse i rummet.
                            Stora burken är mer som en kub och där har jag värmeproblem hur jag än blåser på med fläktar, avdunstningen blir för liten.

Så kort o gott, öppet kar med fläkt mot ytan=lätt att kyla.
                            Inkapslat kar med lock=fisktermos.

//NiXoN

Kommentar

• mikoto
                              • July 2011
                              • 215

Har man lyxen att kunna nöja sig med sötvatten kan man dock om man är händig och har en sumpbaserad lösning modifiera en luftavfuktare till en kylare!

Jon olav här har rätt idé: http://www.jonolavsakvarium.com/eng_...r/chiller.html

Men hans tanke om att försegla slingan i en låda ställer till med enorm huvudvärk. Det är ett vidrigt göra men om man tycker sådan är kul får man givetvis göra det. Men har man en sump eller någon liknande lösning så kan man göra som han och ställa avfuktaren brevid, böja ner kylslingan... Och så är det klart! Ett gott flöde måste lösas på något vis men det bör vara enkelt om man inte är rädd för pumpar.

Besvärligt att göra till saltvatten dessvärre, men ett alternativ skulle vara att göra en avskärmad del av saltvattenssumpen och fylla med vatten och en kraftig pump som vispar runt vattnet och sedan stoppa ner kylslingan där i. Glas är en riktigt usel isolerare så det bör fungera någorlunda väl så länge man kan optimera värmeöverföringen mellan det slutna området och sumpens övriga flöde.

Sedan behöver man bara en termostat och ens kylare är klar! Nackdelen är att luftavfuktare brukar vara ganska dyra de med och låter fruktansvärt. Det blir inte så mycket mer för en kinesisk riktig akvariekylare om man tittar på rätt ställen och de är bara koppla in och köra... Men gillar man att pilla så.

Kommentar

Arbetssätt...