Skillnaden på T5 och T8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Messdelcavo
    • February 2013
    • 57

Skillnaden på T5 och T8

Vad är skillnaden på dem egentligen?

Vad är bra till vad?

Mvh
    Krille
    -Krille
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

Skillnaden är att T5 är lite nyare och smalare(16mm) än dom gamla T8 rören(25,4mm), lär vara något effektivare men har du T8 så är det inte nån ide att byta.
    För sötvatten finns en hel del rör både t5/t8, vill man ha saltvatten så bör man välja T5 pga betydligt bättre utbud på rör.

T5 kommer i två utföranden HO och HE, det du ser i kontorsbelysning är HE och dom har lite färra watt per cm än HO.
    Dom rören som används till "99%" av akvariebelysning är HO(24/39/54/80 watt), men det finns budgetramper med HE don.
    Rören(längd) och effekten skiljer på dom olika rörtyperna så det går inte att blanda/byta utan man blir låst vid den typen som rampen är konstruerad för. (med vissa enstaka undantag med flexibla elektroniska drivdon till t5, gäller enstaka hushåll/industri ramper).

//NiXoN

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Ursprungligen postat av Messdelcavo
      Vad är skillnaden på dem egentligen?

Vad är bra till vad?

Mvh
      Krille
      Den yttre skillnaden är ju tjockleken.

Sedan är ju T5 starkare än T8
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Shepard
        • March 2003
        • 13992

Och T5 drar väl mycket mindre ström?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Ursprungligen postat av Animaniac
          Och T5 drar väl mycket mindre ström?
          Ett 30 watts T5 drar lika mycket ström som ett 30 watts T8

Nåväl skämt åsido per cm är det liten skillnad men T5 tar ju mindre plats så man får in fler rör och reflektorer är effektivare på T5.

Rent allmänt är dock att har man en fungerande T8-ramp så lönar det sig inte att byta ramp utan oerhört mycket effektivare är att sätt en reflektor på T8-rör
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Shepard
            • March 2003
            • 13992

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ett 30 watts T5 drar lika mycket ström som ett 30 watts T8

Nåväl skämt åsido per cm är det liten skillnad men T5 tar ju mindre plats så man får in fler rör och reflektorer är effektivare på T5.

Rent allmänt är dock att har man en fungerande T8-ramp så lönar det sig inte att byta ramp utan oerhört mycket effektivare är att sätt en reflektor på T8-rör
            Jo, men vad jag menar är att ett T5 som är lika långt som ett T8 har mindre wattstyrka?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

Kommentar

• Messdelcavo
              • February 2013
              • 57

Tack för svaren!
              -Krille

Kommentar

• NiXoN
                • December 2003
                • 2068

Jo, men vad jag menar är att ett T5 som är lika långt som ett T8 har mindre wattstyrka?
                Omvänt för dom vanliga HO akvarieramperna...
                T5 39w är ca 86cm.
                T5 54w Är ca 116cm.
                T8 36w ca 120cm.

Pratar vi däremot kontorsbelysning(HE) så har du rätt men dom rören/ramperna är inte direkt intressanta i akvariesammanhang.

//NiXoN

Kommentar

• Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

Snarare tvärtom, t ex T5 56 cm 24 W / T8 60 cm 18 W, T5 116 cm 54 W / T8 120 cm 36 W.

Alltså ger ett T5 rör som är lika långt som ett T8 mer ljus och kräver mer ström, generellt sett, undantag finns. Det är alltså möjligt att peta in mer ljus på ett givet utrymme med T5 vilket är en stor fördel när det gäller salvatten som vill ha mycket ljus.

Annars så är det där med W/cm en dålig metod att värdera lysrör, det som egentligen är intressant är hur mycket ljus man får ut för den ström man stoppar in. Generellt är T5 lite effektivare än T8 men skillnaden är inte så stor och det kan variera hur det ser ut. Det betyder egentligen mer om det är bra och modern teknik än vilken typ av rör det är.

Temperaturen betyder också en del, T5 behöver ha det någorlunda varmt för att vara effektiva. I en frys eller kallt uteutrymme är alltså inte T5 nån hit, snarare skulle man vilja ha en gammal T 10.

T5 finns bara med moderna elektroniska ballaster. T8 finns också med den gamla typen med glimtändare och jox. Den gamla typen av ballast är inte lika effektiv och innebär också att ljuset slocknar 50 ggr per sekund. Det är för snabbt för att vi skall se det men vissa djur har tillräckligt snabba ögon för att besväras av det där. För dem blir alltså de gamla rören lika kul som det är för oss att sitta under ett lysrör som börjat blinka. T5 och T8 med moderna ballaster är alltså effektivare och kan vara bättre för djuren.

Den väsentliga skillnaden är alltså mellan elektroniska ballaster och den gamla typen som känns igen på glimtändaren. T5 kan sen ha vissa poänger ändå, det kan vara lite effektivare och det börjar bli ett bättre utbud av rör till T5, från att ha varit ett problem att det varit svårt att hitta lämpliga rör är nu T5 på väg att köra om så det är lättare att hitta nån lämpligt där.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

Arbetssätt...