Filter, pump? Förvirrad..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HejPåDig
    • May 2013
    • 6

Filter, pump? Förvirrad..

Hej!

Jag ska köpa ett 120-liters akvarium i helgen. Jag blir helt förvirrad av ytterfilter, innefilter, pump, cirkulationspump.. Vad behöver jag egentligen? Det ingår en "pump" enligt säljaren men jag tänkte nog köpa en ny. Kallar man ytterfilter för pump eller är det olika saker? Jag tänkte ha pansarmalar och briljanttetror i akvariet om det spelar någon roll.. Ytterfilter är ett filter man har utanför akvariet? Eller? Jag är helt okunning inom området så det vore jättesnällt om jag kunde få hjälp
  • Bluewing
    • August 2012
    • 10522

120 liter är en utmärkt storlek att börja med tycker jag. Eftersom akvariet inte är så stort så skulle jag inte vilja ha ett innerfilter (som är en behållare du sätter inuti akvariet) utan jag skulle välja ett ytterfilter som är en behållare som sitter utanför akvariet och har två slangar för vatten in och ur filtret. Finns många bra modeller, men mitt råd är att satsa på kvalité. Skulle själv välja Fluval eller Eheims ytterfilter.
    Under artiklar högst uppe i menyn här på Zoopet så hittar du många bra artiklar om uppstart, val av fiskar etc.
    Mitt råd är att du läser mycket så du får ett litet hum om vad som väntar dig.
    Känner du dig svullen i huvudet efter ett tag av allt som du ska ta in, så är det normalt och går över
    Välkommen!
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

Kommentar

• hannesc
      • December 2009
      • 13085

vanliga "svenssons" brukar säga pump. medans vi akvarister brukar säga filter. just för att det finns lite skillnader.

pump = en sak som cirkulerar vatten. suger in o sprutar ut. pumpar runt vatten med andra ord. det finns cirkulationspumpar som just bara är en pryl som pumpar runt vatten.

kopplar man på en behållare som innehåller nån form av filtermaterial ( filtermatta, keramiska makaroner, aktivt kol, filtervadd o dylikt) så kallar man det för filter.
      för då filtrerar man akvarievattnet.

sen finns det innerfilter o ytterfilter.

innerfilter är som det låter. en pump med filter som man har inne i karet.

ytterfilter är en pump med filter som man har utanför karet. med slangar till o från karet.

det finns både för o nackdelar med båda.

innerfilter:
      + är inne i karet dvs mindre risk för läckage.

- väldigt liten filtervolym. dvs mängden filtermaterial ( man vill ha så mycket som möjligt.)
      - tar upp plats i karet.
      - inte så snyggt att se den inne i karet hela tiden

ytterfilter
      + stor filtervolym! ( mycket bra då man vill ha så stor volym som möjligt. desto större filter desto bättre rent generelt)
      + tar ingen plats i karet
      + möjlighet att använda olika typer av filtermaterial

- är som sagt utanför karet så visst finns det en liten risk att det skulle kunna börja läcka( dock är det nästan troligare att dit kar börja än ytterfiltret)

om jag var du o du tänkte ändå köpa nytt filter så skulle jag satsa på ett ytterfilter! utan tvekan.

en bra tumregel när man kollar på filter är att det ska pumpa MINST 3 gånger akvariets volym i timmen. men gärna lite mer. i ditt fall ett filter som pumpar minst 400 liter i timmen.

Kommentar

• HejPåDig
        • May 2013
        • 6

Tack för svar! Så om jag köper ett ytterfilter, så renar den vattnet och gör att vattnet rör sig så att det blir syre? Jag kollade på ytterfilter imorse men blev inte riktigt klok på det.. hittade ett som lät bra men när jag googlade på det så var det en bild på en gigantisk sak som stod under akvariet med två slangar? Jag har haft ett nanoakvarium där jag hade ett hang on-filter, och det var ju otroligt okomplicerat..fast det blev skitigt väldigt snabbt.. men jag antar att dessa inte görs för större akvarier? Och dom är nog inte lika effektiva? Är det något sånt här vi snackar om? http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pu...terfilter.html

Jag ser inte några slangar på den.. Ursäkta att jag kanske ställer dumma frågor men jag har nooooll koll

Kommentar

• HejPåDig
          • May 2013
          • 6

.. och en annan fråga, om jag startar upp akvariet i helgen - kan jag plantera växter på en gång eller ska jag vänta med dom tills fiskarna åker i(efter 2 veckor?)?

Kommentar

• viktorbj
            • April 2013
            • 405

Hej! jag tycker du ska köpa ett ytterfilter det hör till dem lite dyrare filtrerna men mycket effektivare än dom vanliga innerfiltrerna

Kommentar

• hannesc
              • December 2009
              • 13085

Sv: Filter, pump? Förvirrad..

Ursprungligen postat av HejPåDig
              Tack för svar! Så om jag köper ett ytterfilter, så renar den vattnet och gör att vattnet rör sig så att det blir syre? Jag kollade på ytterfilter imorse men blev inte riktigt klok på det.. hittade ett som lät bra men när jag googlade på det så var det en bild på en gigantisk sak som stod under akvariet med två slangar? Jag har haft ett nanoakvarium där jag hade ett hang on-filter, och det var ju otroligt okomplicerat..fast det blev skitigt väldigt snabbt.. men jag antar att dessa inte görs för större akvarier? Och dom är nog inte lika effektiva? Är det något sånt här vi snackar om? http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pu...terfilter.html

Jag ser inte några slangar på den.. Ursäkta att jag kanske ställer dumma frågor men jag har nooooll koll
              .. och en annan fråga, om jag startar upp akvariet i helgen - kan jag plantera växter på en gång eller ska jag vänta med dom tills fiskarna åker i(efter 2 veckor?)?
              Ja ytterfilter är större. Men därmed också bättre.
              Hang on filter finns inte till så stora kar.
              Men tänk också på att du inte behöver rengöra på flera månader. Bara när det markant tappar flöde. Jag rengör mina ytterfilter kanske 2-3 ggr per år bara.

O de första fiskarna ska i karet samma dag du startar det. Men bara 2-4 st. Sen får de få själva i 4 veckor innan du lägger i mer fisk. Detta för att den viktiga bakteriekulturen ska komma igång ordentligt.

Växter med i på en gång

Fluval, men Eheim och tetratec är bra märken på ytterfilter.
              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
              Senast redigerad av hannesc; 24 May 2013, 13:38.

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Så om jag köper ett ytterfilter, så renar den vattnet och gör att vattnet rör sig så att det blir syre? Jag kollade på ytterfilter imorse men blev inte riktigt klok på det.. hittade ett som lät bra men när jag googlade på det så var det en bild på en gigantisk sak som stod under akvariet med två slangar? Jag har haft ett nanoakvarium där jag hade ett hang on-filter, och det var ju otroligt okomplicerat..fast det blev skitigt väldigt snabbt.. men jag antar att dessa inte görs för större akvarier? Och dom är nog inte lika effektiva? Är det något sånt här vi snackar om? http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pu...terfilter.html

Den på bilden har slangar också men de är inte med på bilden Jag kan känna rent spontant att du kanske hellre ska gå på ett mer okomplicerat innerfilter även om ytterfilter inte är så svårt, men det är mer att sätta ihop och som sagt risken finns för läckage... ett bra innerfilter och väldigt lätt att hålla på med är aquael fan 3+. Det funkar bra så länge du inte överbelastar karet med fisk. http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1

Nej plantera växter på en gång och tillsätt gärna en växtnäring. När du stoppar i fisken har egentligen inte så stor betydelse men vattnet ska ha hunnit få rätt temperatur och använd helst ett vattenberedningspreparat och även en bakteriekultur när fiskarna kommer i. Inkörningstiden är ca 1-2 månader från och med att första fiskarna kommer i akvariet. Mata mycket mycket sparsamt. Lycka till!
                Senast redigerad av åheim; 24 May 2013, 15:30.
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• HejPåDig
                  • May 2013
                  • 6

Tack! Är sex pansarmalar, en gurami(tänkte mig bara en eftersom jag hört att dom bråkar mycket med varandra) och 10 diamanttettror för mycket fisk för ett 120-liters?

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Tack! Är sex pansarmalar, en gurami(tänkte mig bara en eftersom jag hört att dom bråkar mycket med varandra) och 10 diamanttettror för mycket fisk för ett 120-liters?
                    Ja det är för mycket, sen är gurami relativt känslig och tycker du ska undvika den vid uppstarten. Tycker inte heller pansarmalar är så toppen då dem också är känsliga vid nyinflyttning. Dem lever ju på botten och bökar i väldigt finkornig sand och du bör få en stabiliserad bakteriefauna i sanden innan de kommer i. tycker du ska starta med med några diamanteror i så fall.
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• HejPåDig
                      • May 2013
                      • 6

Ursprungligen postat av åheim
                      Ja det är för mycket, sen är gurami relativt känslig och tycker du ska undvika den vid uppstarten. Tycker inte heller pansarmalar är så toppen då dem också är känsliga vid nyinflyttning. Dem lever ju på botten och bökar i väldigt finkornig sand och du bör få en stabiliserad bakteriefauna i sanden innan de kommer i.
                      Okej ska skära ner på antalet och kolla på andra lättare fiskar

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Okej ska skära ner på antalet och kolla på andra lättare fiskar
                        Det gör du helt rätt i
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• hampusr
                          • December 2010
                          • 134

Jag tycker du gott kan köra på medföljande innerfilter, du kan ju alltid byta senare. Skall du dessutom inte ägna dig åt komplicerade bakgrunder blir det ju tokenkelt. Börja enkelt så du inte tappar bort dig i allt avancerat man kan hitta på.

Kommentar

• hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

Ursprungligen postat av hampusr
                            Jag tycker du gott kan köra på medföljande innerfilter, du kan ju alltid byta senare. Skall du dessutom inte ägna dig åt komplicerade bakgrunder blir det ju tokenkelt. Börja enkelt så du inte tappar bort dig i allt avancerat man kan hitta på.
                            Om medföljande filter är för litet då? Ser ofta det bland kar som säljs. Att filtret är för litet.
                            Kolla upp så det räcker till karet. Annars satsa på ett nytt. Bättre göra rätt från början än att hålla på att mecka med sånt sen

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kommentar

• HejPåDig
                              • May 2013
                              • 6

Hej igen.. har en ny fråga! Igår hämtade jag akvariet och det ingick ett hang-on filter för akvarium upp till 200 liter. Jag har som sagt tänkt att köpa nytt, men undrar om jag kan använda detta filter i en vecka medans akvariet "startar upp"? Jag öppnade filtret och kikade i och det var massa vadd i.. är det ett normalt filterinnehåll? Eller ska jag vänta med att starta akvariet tills jag köpt ett nytt filter? Tänkte att det här filtret jag fick med kanske gör vattnet skitigt... jag vet inte

Kommentar

Arbetssätt...