Fluval FX5

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    • September 2012
    • 83

Fick inte våran utbytt... När den stod på företagets betonggolv så var det då inga höga vibrationsljud etc. Problemet är alltså tex parkettgolv osv.
    Så nu har vi ställt våran FX6'a på en träskiva som i sin tur har typ 2 lager skumgummi undertill. LITE vibrationer känner man nu i golvet framför men inte 1 meter iaf.
    Vibrationerna som fortplantade sig i väggen är också borta och frugan kan numera inte höra pumpen i sovrummet och kan sova gott.
    Skall jag vara ärlig så hör jag inte pumpen längre när jag tittar på TV (sitter ca 3 meter ifrån pumpen). Nu har jag iofs problem med min hörsel men är dock känslig för ljud å ljus så jag irriterar mig lätt på sådant.

Tror även att ljud etc är VÄLDIGT personligt. Vad en annan tycker, tycker inte en annan. Du kanske inte tycker behållaren vibrerar medans jag tycker den vibrerar eller tom skakar kraftigt.

Jag SKALL köpa dämpfötter att sätta under träskivan sedan när jag kommer nära en butik som har bra priser. Tex dessa: http://www.ljudfokus.se/produkt/pros...t-4-pack/5144/
    Vore intressant å se om dem kan hjälpa.

Kommentar

• Christer5

Ett filter från ett bra fabrikat skall man inte höra/känna vibrationer även stående på ett parkettgolv.

Kommentar

• timebandit
        • September 2012
        • 83

Ursprungligen postat av Christer5
        Ett filter från ett bra fabrikat skall man inte höra/känna vibrationer även stående på ett parkettgolv.
        Håller verkligen med dig. Borde redan vara tillräckligt vibrationsdämpande. Men nu är det tyvärr som det är. Vet inte om det kan påverka att det även lutar lite? Golvet lutar åt alla håll i en sådan här gammal lägenhet men dem borde väl inte vara så känsliga för det heller tycker jag.
        Men om det löser problemet till 90% med tex dämpfötter så är det ju ingen större kostnad eller jobb eller dyligt

Kan vara bra för andra att kanske läsa detta att om man är känslig för vibrationer etc så borde man välja bort FX5/6 serien helt om man inte vill/kan/orkar dämpa med liggunderlag eller vad som.
        Nu i efterhand är vi ändå kanonnöjda när vi fått bort vibrationerna å resonansen. Priset på en motsvarande filtrering hos bättre/mer kända märken kostar en aning mer så

Kommer troligen köpa ett till senare till det andra akvariet nu när jag har material för att snabbt å lätt få bort det mesta av vibrationerna

Kommentar

• Christer5

Väldigt bra att du är nöjd nu

Kommentar

• timebandit
            • September 2012
            • 83

Ursprungligen postat av Christer5
            Väldigt bra att du är nöjd nu
            Ja, det är det viktigaste trots allt. Vi blev dock erbjudna att få lämna in den och få pengarna tillbaks så det var schysst men valde att göra ett försök och det blev bra. Bortser man från problemen som FX5/FX6 verkar ha för vissa etc etc så är det ett bra filter i slutändan. Tyvärr så är det inte bra reklam med att många får dåliga ex eller inte är nöjda från början. Det är ju så att dem negativa sidorna är dem som hörs först och mest.

Kommentar

Arbetssätt...