Bygge av litet och större HMF

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Proviva
    • March 2013
    • 5

Bygge av litet och större HMF

Hej hej!
    Tänker bygga ett litet HMF till mitt 54 literskar. Vad tror ni om den här pumpen? Har rätt flöde verkar det som?

Tänkte prova på att bygga ett i det lilla akvariet för att sen göra ett till 100-literskaret och sen även ett till sköldpaddan i hennes 375 literskar.
    Till det sistnämnda tänkte jag prova denna pump.

Var kan man köpa bra filter? Djuraffärer har garanterat, men jag funderar på om det finns något billigare som fungerar minst lika bra?

I de mindre akvarierna har jag svärdbärare.

Tips och idéer tas emot med varm hand!

Jag är student så ekonomin tillåter inte dyra utsvävningar.

Tack och hej!
    Senast redigerad av Proviva; 05 March 2013, 07:54.
  • Proviva
    • March 2013
    • 5

Jag har ett svar till mig själv angående filter.
    Svarta filter på 40x50x5 cm finns att köpa från Bauhaus för 145 kr. Verkar även finnas att köpas från diverse webbutiker med. Sök på www.pondteam.com efter din lokala återförsäljare.

Pumparna ska jag testa så snart jag får hem dom.
    Jula-pumpen kommer in i slutet av mars.

Bra. Då vet ni.

Kommentar

• hannesc
      • December 2009
      • 13085

tack. kollade tråden nu. pumpen såg ju intressant ut. ge en utvärdering på hur den funkar sen.

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Ursprungligen postat av Proviva
        Jag har ett svar till mig själv angående filter.
        Svarta filter på 40x50x5 cm finns att köpa från Bauhaus för 145 kr. Verkar även finnas att köpas från diverse webbutiker med. Sök på www.pondteam.com efter din lokala återförsäljare.

Pumparna ska jag testa så snart jag får hem dom.
        Jula-pumpen kommer in i slutet av mars.

Bra. Då vet ni.
        Ok bra Kolla bara så filtermattorna inte innehåller fenol eller andra ämnen som släpper i vatten, för så kan vara fallet om det handlar om mattor för luftfilter. Tveksam till jula-pumpar men vem vet...
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Proviva
          • March 2013
          • 5

Ursprungligen postat av åheim
          Ok bra Kolla bara så filtermattorna inte innehåller fenol eller andra ämnen som släpper i vatten, för så kan vara fallet om det handlar om mattor för luftfilter. Tveksam till jula-pumpar men vem vet...
          Ja nog ställer jag mig lite tveksam mot Julapumpen jag med, men jag tycker ändå att det är värt att prova.

Så här står det i katalogen om filtermattorna från PondTeam:
          "Filtermattor till dammar ställer extra höga krav på materialet. Det måste vara stabilt så porerna inte sätter igen. Det måste också vara hållbart även efter längre tid i vatten. Många skumgummimaterial kan avge fenoler om de utsätts för påfrestningar i en damm. Välj därför hög kvalitet från början. PondTeam filtermaterial är testade och stabila."

Jag tolkar det som att de här filtermattorna fungerar bra.

Kommentar

• Proviva
            • March 2013
            • 5

Har fått hem de små pumparna och filter från Bauhaus/PondTeam nu. Ikväll (eller imorgon) ska jag sätta igång det hela. Det ska bli intressant att se hur det går.

Kommentar

• Proviva
              • March 2013
              • 5

Småpumparna från Conrad med de filter jag köpt från PondTeam/Bauhaus funkar galant! Riktigt kul att se!
              Nu längtar jag efter att få ge sköldpaddan samma lösning. Pumpen hon har idag (Aquael Fan-3plus) brummar för mycket och är underdimensionerad.
              Tror ni att 960 l / h kommer vara tillräckligt för de c:a 230 liter vatten hon har i sitt akvarium? Nuvarande pump ska enligt specen köra på 700 l / h. Den står på max.

Kommentar

Arbetssätt...