pump med så litet flöde som möjligt (aquael?)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

pump med så litet flöde som möjligt (aquael?)

Är på jakt efter ett innerfilter eller en cirkulationspump där det går att dra ner flödet till nästan ingenting (till ett 60-literskar med en axolotl som inte gillar strömmar alls). Har en Aquael cirkulator 350 nedsatt till min, men det är alldeles för mycket fortfarande (och jag har inte lyckats ta reda på hur lite det innebär, tyvärr).

Jag tittar på Aquael fan 1+, micro+ och fan mini, men har inte kunnat se vad som är deras min-flöde. Är det någon som vet vad de har för min-flöde, eller har tips på annan bra, tyst ochif billig pump?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Kanske en Eheim compact 300 skulle vara något, den går att strypa flödet på ganska ordentligt.
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Nä ta och glöm det där nu. Du behöver en god filtrering och för att få bort alla strömmar i vattnet så sätter du på en filterbit på utblåset istället för att strypa pumpen! Jag har testat denna metod med en eheim på 2000L/tim i mitt 147L sydamerika och vattnet var helt stilla...
      Senast redigerad av åheim; 04 March 2013, 21:25.
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• nils_sverker
        • June 2007
        • 395

Tackar, och billig för att vara Eheim också. Men fortfarande min 150 liter/timme, vad jag kan se - är inte det rätt mycket i sammanhanget (jag är snarast ute efter "nästan stillastående")?

Kommentar

• nils_sverker
          • June 2007
          • 395

AÅheim - nä men det går väl inte ... filterbiten ger väl inget motstånd?

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ursprungligen postat av nils_sverker
            AÅheim - nä men det går väl inte ... filterbiten ger väl inget motstånd?
            Nähä... Prova så kan vi snacka sen Det sprider ut vattnet genom alla tusentals porer... I mitt fall så satt jag en 90gr böj på utblåset, riktade den rakt upp och trädde på en eheim filterpatron och det ger ett helt stilla vatten! Och du ska inte ha motstång - Du ska ha spridning!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• mikoto
              • July 2011
              • 215

Ditt filter tappar otroligt med kapacitet när flödet blir väldigt lågt, filterbakterierna vill ha syrerikt vatten och god genomströmning. Jag tror ditt problem är att du har en koncentrerad stråle ut i karet, det är nog mer störande för din axolotl än flödet i sig.

Åheims idé är bra. Eller att koppla utblåset till ett strilrör som går längs hela baksidan på akvariet med en våldsam mängd hål. Du kan rikta hålen rakt upp om du vill på en rad. Borra 20-30 hål kanske, det blir säkert runt 10 liter i timmen utan att du stryper din 350 liters pump(strilröret kommer bromsa en del) och ändå får du lugnare vatten nu.

Gladare axolotl och gladare bakterier.

Kommentar

• nils_sverker
                • June 2007
                • 395

Hej hopp, tja, jag får la tro på er och testa mig fram . Har hemgjort strilrör på, men kan väl borra fler hål och sticka in det i en bit filtermatta dessutom. Återkommer med rapport.

Edit: kan man tänka sig att det här skulle vara bättre med finporig filtermatta än grov?

Kommentar

• hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

du vill inte ha motstånd utan spridning som många skriver. rikta strilröret bak mot bakrutan så blir det typ stillastående vatten. samtdigt får du tillräcklig cirkulation genom filtret.

Kommentar

• nils_sverker
                    • June 2007
                    • 395

Jahaja, där ser man. Det där blev ju hur bra som helst. Jag satte en rejäl filterpatron på utblåset, vred upp pumpen till max (350 l/h) och axin bryr sig inte ett dugg. TACK för tipset!

Nu blev det ju lite lustigt eftersom den patron jag hade hemma är större än filtermaterialet vid insuget, så det ser lite bakvänt ut. Måtten på filter och akvarium är sådana att jag tyvärr inte kan vända på det. Men patronen gör väl nytta som filter även vid utblåset antar jag?

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Vassego Bra att kunna dela med sig av såna där saker som man har pulat med när man själv haft en problemställning! Nu har du ju nitrifiering i båda ändar som extra bonus
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• MaryRead
                        • March 2013
                        • 16

Det är på tok för litet med ett 60-liters kar till axolotlar.

Kommentar

• ecco
                          • November 2010
                          • 500

Där kan jag inte hålla med dej MaryRead.
                          Har själv 2 små axolotler i ett 60 liters kar.
                          Skulle jag släppa ner dom i det 375 som dom ska bo i senare så kommer jag inte se dom alls.
                          Allt handlar om hur stora dom är och ifall man förstår att man måste flytta dom.
                          Sambons blogg om våra akvarium.
                          http://mizan3.bloggsida.se/
                          Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

Kommentar

• MaryRead
                            • March 2013
                            • 16

Självklart handlar det om hur stora dom är! Fick väl för mig att det var en vuxen kanske. Menade inte att låta otrevlig om det uppfattades så. Jag vet ju inte heller vad de e för mått på akvariet, då man ju går på mått å inte liter när de e amfibier. Ledsen om någon tog illa upp! Bara reagerade då jag ofta läser om folk som går på utländska mått (inte enligt svensk lag, L80) och har sina djur i pytte akvarium. Men alla vet väl vad som är bäst för sitt eget djur. Trevlig helg till er!

Kommentar

Arbetssätt...