Pumphuvud till Juwel Rio 180 - som INTE vibrerar så in åt..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

Jag har nu fått nog av Juwels pumphuvud, det har låtit f*n sen det kom, korta stunder får jag det tyst men det är aldrig långvarigt. Både nu och då anser ÅF att den inte alls vibrerar och är som den ska. Jag håller inte med, jag anser pumphuvudet vibrerar (även löst i vatten) och det liksom är hela problemet.

Vem som har rätt vetesjutton, men köpa ett likadant pumphuvud känns ju sådär OM det nu ska låta/vibrera så mycket. Men kan man sätta i ett annat eller fungerar det iom filterboxens design bara med Juwels?
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

Min pump är knäpp tyst. Du måste ha problem mä din

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Jag har samma erfarenhet som du Alexia! Vad butiken anser om ljudnivå på en pump verkar skilja sig från vad konsumenten anser När jag reklamerat en pump så har de testat den i affären som förövrigt är full men dundrande luftpumpar och då förefaller min pump väldigt tyst. Nån enstaka gång har jag lyckats få igenom en reklamation pga ljudnivån. Min erfarenhet nu gör att en juwel aldrig är ett alternativ Det säkraste alternativet om man vill ha tysta pumpar är Aquael Jag har en uppsjö med pumpar liggandes och jag får magsår när jag tänker på alla pengar jag slängt åt hellskotta och man kan ju inte bara lämna tillbaka dem för att man tycker den låter för mycket, utan får glatt köpa och köpa tills man hittar en som funkar.

Juwel har ju krånglat till deras filter för att man inte ska kunna använda någon annat märke på pumpen så jag vet inte om det går att få ditt en annan pump, du får kolla på grejerna och klura ut nåt
      Senast redigerad av åheim; 02 March 2013, 20:39.
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Bluewing
        • August 2012
        • 10522

Gäller inte det alla innerfilter att de är tillverkade för det egna märkets pumphuvud? Finns det något innerfilter där du kan byta motor till annat märke?
        Otur tycker jag. Har samma pumphuvud som du och det är knäpptyst i min burk. Tråkigt att du inte får stöd från din handlare. Oavsett fabrikat är man ju beroende av stöd från sin handlare.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

Kommentar

• Mattias H
          • September 2012
          • 70

Tyvärr är det nog så att det är väldigt ojämn kvalitet på pumparna.

Jag köpte en Aquael circulator 1000 i hopp om att den skulle vara tystare än min eheim compact 1000 men dom är ungefär samma volym på och jag kan inte med bästa vilja i värden påstå att dom är tysta.
          Då har jag ändå läst här att båda har lovordats här på Zoopet med ord som "jag måste känna på den för att avgöra om den är på"
          Så slutsatsen av det är väll att det är jäkligt ojämn kvalitet. Eller så är jag väldigt känslig:-)

Nu har jag ingen erfarenhet av Juwel pumpen men den har jag också läst här på Zoopet att den nya Eccoflow skall vara extremt tyst.
          Men det kanske inte är den du har?

Kommentar

• Alexia
            • January 2011
            • 509

Verkar således vara lite lotteriaktigt att köpa ett nytt juwel pumphuvud - kan bli kanonbra och kan bli samma skit?

Även min pump är testkörd i butiken, i en vattenhink och de ansåg den var så tyst så. Och visst, om man håller den löst i vatten låter den ju inte speciellt. Men om man lägger dem på botten av hinken eller håller den mot kanten på hinken dånar det som gud vet vad - och man känner även när man håller den i handen hur mycket den vibrerar. En idiot kan räkna ut att det inte fungerar sätta den i filterbehållaren utan dånande resonans.

Men nejdå, "den är precis som den ska vara, du har bara satt dit den fel, gå hem och justera den så den sitter rätt ska du se att det blir tyst - för de ska inte låta alls".

Två år senare väntar jag fortfarande på tystnaden. Jag har vant mig vid (det alldeles för höga) normalbrummandet, men alldleles för ofta får den spunk och jag står mitt i natten helt vansinnig och försöker få den att hålla käften...

Just nu sitter jag fem meter från akvariet, TVn står på lågt i andra änden av rummet och jag sitter vid laptopen vars fläkt hörs lite. Jag hör akvariet högst av allt...

Kommentar

• Alexia
              • January 2011
              • 509

Jag vet inte om jag har ecoflow, hur vet man det - alt hur ny är den? (Akvariet är snart 2 år gammalt)

Kan man få BORT själva filterhuset i ett Juwelakvarium utan att förstöra glaset eller så? Jag har en uppsjö innerfilter ligger - tysta som natten allihopa.. Sätter hellre i en sådan även om det är fulare.

Kommentar

• Alexia
                • January 2011
                • 509

Ursprungligen postat av Bluewing
                Gäller inte det alla innerfilter att de är tillverkade för det egna märkets pumphuvud? Finns det något innerfilter där du kan byta motor till annat märke?
                Otur tycker jag. Har samma pumphuvud som du och det är knäpptyst i min burk. Tråkigt att du inte får stöd från din handlare. Oavsett fabrikat är man ju beroende av stöd från sin handlare.
                Vet inte alls, jag har haft innerfilter man sätter fast med sugkoppar i alla andra kar, enda med liknande system som Juwelkaret är ett litet Aquael räkkar, där går det utmärkt stoppa i annan pump än den som följde med (jag tyckte det var för dålig sprutt på den så jag bytte till en liten eheim-pump, inga problem bara stoppa i. Men där sitter den med sugfötter i botten på ett filterfack bara, inte alls lika komplicerad fastsättning som juwels)

Kommentar

• hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

jadäå. ta en fiskelina o skär loss det.det sitter bara med ett par silikonpluttar

Kommentar

• Alexia
                    • January 2011
                    • 509

Hmm, ingen risk man saboterar något om man försöker ta loss det?

Annan fråga/annat alt hade ju varit om man fått ut 'mellanväggarna' därinne och fått en tom box, då kunde man sätta in ett innerfilter därinne. Men trots att det ser ut som mellanväggarna sitter i skårade spår bara så verkar de sitta som berget och jag har inte vågat ta i?

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Ursprungligen postat av Bluewing
                      Fast jag tycker inte att juwel är ett vanligt innerfilter utan mer en filterkammare med cirkualtionspump. De kunde lätt ha satt dit ett runt rör så man kunde få dit en annan pumpskalle, men de har medvetet motverkat det tycker jag och likadant är det väl med lysrören... strunt samma dem får hålla på hur de vill jag är inte inresserad av deras grejer ändå Håller med dig om att det är tråkigt att inte få stöd från handlaren när man faktiskt upplever ett problem!
                      Senast redigerad av åheim; 02 March 2013, 21:18.
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Mattias H
                        • September 2012
                        • 70

Då är det inte det nya Eccoflow tror det kom i år.
                        Skriver under på Hannes beskrivning, lätt att slita bort pumphuset.

Kommentar

• Alexia
                          • January 2011
                          • 509

Kollade Eccoflow, och det ska ju gå sätta en sån i mitt. Men det var ju inte det billigaste man kunde köpa direkt.. Fungerar det så är det ju värt det, men tänker det också låta fan så..

Så irriterande att när man googlar så tycks 50% ha samma erfarenhet som jag av Juwelpumpar - och de andra 50% tycka att det är hur tyst som helst. Verkar vara extremt ojämn kvalitet - frågan är om det är ojämn kvalitet på pumparna, eller på hur de byggt filterhusen? Eller en kombination.

För är problemet egentligen filterhuset kan jag ju byta pump tills jag dör (även om jag inte tycker den ska vibrera så oavsett, men svårt utan att ha något att jämföra med)

Kommentar

• Bluewing
                            • August 2012
                            • 10522

Oavsett om Juwel är ok eller inte så verkar du ändå ledsnat på filtret. Kanske en bra idé att ta bort rubbet så kan du välja fritt. De flesta märken kan ju variera i kvalité om man läser inlägg i Zoopet.
                            Enklast om man vill ha tyst är kanske filterhörna. Då kan man byta powerhead fritt.
                            Tänkt vidare om din pump som vibrerar. Det som gör att det vibrerar är rimligen impellern som måste ha en obalans. Den är ju det enda som snurrar? Resten är ju still. Juwellådan är känslig för resonans. Och om impellern är obalanserad så fortplantas och förstärks ljudet i lådan. Fattar inte att handlaren inte testat byte av impellern.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

Kommentar

• Alexia
                              • January 2011
                              • 509

Jag är less på oljudet - men jag gillar själva filterlådan osv. Dvs jag är less på pumphuvudet men gillar filtret.

Så 'drömmen' är ju få ett tyst pumphuvud - men behålla filterlåda och filter. Annars ta bort hela lådan..

Och absolut märken kan variera (nämnda Eheim 1000 har jag, det någon annan tyckte lät illa - tyst som natten) - men antalet användare som har bullriga jUwelpumpar är betydligt högre än de som är missnöjda med någon annan pump/filter. Så det känns som det är mer än bara 'olika erfarenheter och preferenser' som ligger bakom?

Vad är impeller och kan man byta det själv?

Jag var in med pumpen när den var några dagar gammal och avfärdades med att den var precis som den skulle, jag måste satt den fel.. Inget prat om byta något - det var ju inget fel tyckte de.

Den har gått i 2 år och inte blivit sämre - om det nu säger något som ger någon hjälp? (Den har inte blivit bättre heller)

Kommentar

Arbetssätt...