Silikona Akvarium Själv.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

Silikona Akvarium Själv.

Är det svårt att få det snyggt om man limmar själv med svart silikon?

Jag har väntat i 3 månader snart på att glasmästaren här i stan ska limma ett kar åt mig. Fick reda på idag att det inte går att få snyggt bara pga att jag ville ha svart silikon istället för transparant? Lät som en dålig bortförklaring tyckte jag?

Vad tror de vise om detta?

MVH Rikard
  • simpson
    • July 2012
    • 666

Ursprungligen postat av Ryskbompa
    Är det svårt att få det snyggt om man limmar själv med svart silikon?Jag har väntat i 3 månader snart på att glasmästaren här i stan ska limma ett kar åt mig. Fick reda på idag att det inte går att få snyggt bara pga att jag ville ha svart silikon istället för transparant? Lät som en dålig bortförklaring tyckte jag? Vad tror de vise om detta? MVH Rikard
    Kan du limma så blir det snyggt, och är enkelt...Det går ju att tejpa lagom långt ifrån fogen och efter att ha slickepinnat ut överflödet ta bort tejpen och få spikraka fogar.

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Ursprungligen postat av Ryskbompa
      Är det svårt att få det snyggt om man limmar själv med svart silikon?

Jag har väntat i 3 månader snart på att glasmästaren här i stan ska limma ett kar åt mig. Fick reda på idag att det inte går att få snyggt bara pga att jag ville ha svart silikon istället för transparant? Lät som en dålig bortförklaring tyckte jag?

Vad tror de vise om detta?

MVH Rikard
      Oj vilket skitsnack han kör med, svart är alltid snyggt när man limmar kar, trasperent kan däremot ofta se riktigt sunkigt ut! Ganska lätt att få snygga fogar när man limmar själv om man har lite handlag. Snåla inte på fogen och sen drar du en kartongbit som du klippt av hörnet på nerifrån och upp, blir det lite kladd bredvid fogen så tar man enkelt bort det med rakblad när det torkat lite! Limmar du täcklister så skär du till fogen snyggt när den torkat.
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

Bra svar!

Jag har ju limmat några mindre kar, typ 25-72liter så de skulle nog funka MEN, jag vill ha det supersnyggt, jag får nog inte till den finishen jag vill ha :P

Ingen geflebo som kan tipsa om en bra och seriös firma?

MVH Rikard

Kommentar

• ecco
          • November 2010
          • 500

Prova med All Glas vid Ica Maxi.
          Vänder mej till dom med mina akvarielimningar.
          Dom har inte nekat eller sagt att det inte skulle bli snyggt till mej i alla fall...
          Sambons blogg om våra akvarium.
          http://mizan3.bloggsida.se/
          Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

Kommentar

• Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

Fick glaset billigare på Bomhus Glas, 8mm istället för 6mm. Känns kasst som fan ändå efter 3 månader men vad gör man.

LImmade första svängen igår, Blev såhär:Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0175.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,1 KB
ID: 2146351

Ska snygga till kanter och lite sånt idag. Hoppas jag får till de som jag vill

Kommentar

• Dr.Dork
              • December 2012
              • 263

Sv: Silikona Akvarium Själv.

Ser bra ut du!
              Va det svårt?

Kommentar

• hannesc
                • December 2009
                • 13085

här är en video på när jag limmade ett kar. lite step-by-step för att få till fogar

Kommentar

• Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

Det är alltid svårt när man är nybörjare, tycker jag fick till de rätt bra ändå. Hannes dina klipp "lus-tittade" jag på innan hehe, tror att transparant silikon är lite mer tacksamt än svart dock, samma princip iofs.

Hannes lägger inte du silikon imellan glasskiverna?

MVH Rikard

Kommentar

• hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

jag limmar alltid karet först. asså mellan rutorn. kapar bort överflödigt silikon o gör fogar sen. iaf på större kar. på små gör jag fogen på en gång.

nja jag tycker inte det är nån skillnad på svart eller transparent silikon.

Kommentar

• Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

Okay good point där. Lättare att få det snyggt om man gör i 2 steg antar jag.

Kommentar

• hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

ja jag tror det. man vill ju inte stressa fram limning av ett 400L kar precis :P

Kommentar

• Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

hehe ne verkligen inte, då kan de lätt bli soppa :P

Kommentar

Arbetssätt...