Cellulosa lack?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

Cellulosa lack?

Ska köpa mig ett 520l kar på söndag, var jag ska ha en rocka i. Känt för rockor är ju att de vill ha så mycket bottenyta som möjligt, har därför bestämt mig för att göra en egen bakgrund för att piffa upp karet lite. För att komma undan så billigt som möjligt började jag gräva i min fars garage. Han föreslog att jag skulle lacka bakgrunden med cellulosa lack, så nu undrar vi: Är det giftigt för rockan?
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor
  • NreteP
    • February 2013
    • 3

När jag lackade detaljer avsedda för mina akvarie så använde jag ett två-komponents lack...... Kan annars hända att det finns giftiga ämnen i lacken även när lacken är färdig härdad. Det finns ett företag som säljer akvarielack......

Kommentar

• hannesc
      • December 2009
      • 13085

köp epolan V. 2 komponents golvlack som funkar jättebra.
      Bifogade filer

Kommentar

• elajsa
        • July 2012
        • 160

vad går det på?

Kommentar

• FamCarlin
          • August 2012
          • 50

Cellulosalack går nästa inte att få tag på idag, har du en bra källa får du gärna tipsa mig om vart det går att köpa.

Alla lacker torkande, härdande och tv-komponents har en potentiell risk att avge ämnen till vattnet, speciellt om man nyligen lackat. För att minska på risken skulle jag först låta lacken efterhärda i ett varmt rum, gärna runt 35-40grader i minst en vecka. Sedan är det nog inte fel att låta allt ligga i vatten med svag omrörning några veckor innan man sätter det i samma vatten som fiskar skall simma i.

Betänk att alla två-komponents system skall blandas så exakt som möjligt. Blandar man fel finns en risk att ena delen inte blir fullt använd vid härdningen och den kan då lakas ut till vattnet. Akvarielacken ovan är ett epoxysystem, fullt härdat är det säkert ok att använda, men ohärdade rester är nog att betrakta som gift.
          Senast redigerad av FamCarlin; 18 February 2013, 19:17. Anledning: tillägg

Kommentar

• hannesc
            • December 2009
            • 13085

Sv: Cellulosa lack?

Många som använder Epolan V utan några som helst problem.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kommentar

• elajsa
              • July 2012
              • 160

[QUOTE=FamCarlin;1637836]Cellulosalack går nästa inte att få tag på idag, har du en bra källa får du gärna tipsa mig om vart det går att köpa.

Min far är musiker, därför han har det. Vill du veta var han fått tag på det kan jag absolut fråga.

Tror det blir akvarielack som man kan beställa från nätet. Eftersom jag ska ha det med en rocka som kostar mycke pengar vågar jag inte chansa.. Kan bli en dyr bakgrund annars.

Kommentar

Arbetssätt...