Funderar på att köpa ett litet akvarium på 40l att ha 10 Galaxyrasbora och 3 Körsbärsräkor i. Det jag hittade hade en inbyggd pump/filter längs hela bakre väggen. Hur fungerar en sådant, är den bättre än en "vanlig" liten pump och vilka för-och nackdelar finns det?
Inbyggd pump/filter i akvarie - för- och nackdelar?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Sv: Inbyggd pump/filter i akvarie - för- och nackdelar?
Egentligen bara fördelar. Du får stor filtervolym o det vill du ha. Det sitter en pump bakom som drar in vattnet via små galler. Sen går det igenom filtermatta o genom pumpen o ut i karet. Precis som en vanligt filter. O du slipper ha en ful pump synlig i karet. Jättebra grej. Gör jag med med mina kar
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2Projekt:
Kub 350L SA, 170L Malawi, Räkvas, 250L Malawi, 110L Asien kub, 408L Orinoco, Kaffebryggare-nano
-
Sv: Inbyggd pump/filter i akvarie - för- och nackdelar?
Varför inte typ 20 räkor? :-)
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2Projekt:
Kub 350L SA, 170L Malawi, Räkvas, 250L Malawi, 110L Asien kub, 408L Orinoco, Kaffebryggare-nano
Kommentar
-
Hur gör man rent en sådan pump och hur ofta? Är det inte stor risk att räkorna åker in i pumpen? 20 räkor! :P trodde inte så många fick plats i ett sånt litet akvarie, tänkte mest ha dem som städare och då kanske det inte behövs så många...eller? tänkte nog ha fler rasboror än räkorMen jag har ingen aning, hur många rasboror och räkor är "lagom" att ha i ett 40 liters? Vill ju inte det ska bli för trångt.
Kommentar
-
och när man ska tömma en del av vatten i akvariet kommer ju filtret stå utan lite vatten, gör det något?Kommentar
-
Hur gör man rent en sådan pump och hur ofta? Är det inte stor risk att räkorna åker in i pumpen? 20 räkor! :P trodde inte så många fick plats i ett sånt litet akvarie, tänkte mest ha dem som städare och då kanske det inte behövs så många...eller? tänkte nog ha fler rasboror än räkorMen jag har ingen aning, hur många rasboror och räkor är "lagom" att ha i ett 40 liters? Vill ju inte det ska bli för trångt.
Filtermaterialet kan du troligen köra flera år utan att rengöra, men annars gör du rent det om flödet i karet minskar eller att nivån vid pumpen sjunker mycket, beror lite på hur filtret är uppbyggt.
Räkor har en tendens att göra vissa rymmningsförsök när de kommer till en ny miljö, mina knatade runt bland biobollarna och det fick dem göra om de ville för migmen efter ett tag så tröttnade dem och klättrade tillbaka till framsídan! Du kan lägga lite filtermaterial runt pumpen om du tycker att det finns risk att de sugs fast där.
...filtret mår inte dåligt av att stå utan vatten en liten stund, snarare tvärtom!Viva Leo BuscagliaKommentar
-
precis som åheim säger.
o du kan nog ha typ 100 räkor i ett 40L karProjekt:
Kommentar
-
Kommentar
-
räcker nog med 10Projekt:
Kommentar
-
Kommentar