Inbyggd pump/filter i akvarie - för- och nackdelar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

Inbyggd pump/filter i akvarie - för- och nackdelar?

Funderar på att köpa ett litet akvarium på 40l att ha 10 Galaxyrasbora och 3 Körsbärsräkor i. Det jag hittade hade en inbyggd pump/filter längs hela bakre väggen. Hur fungerar en sådant, är den bättre än en "vanlig" liten pump och vilka för-och nackdelar finns det?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

Sv: Inbyggd pump/filter i akvarie - för- och nackdelar?

Egentligen bara fördelar. Du får stor filtervolym o det vill du ha. Det sitter en pump bakom som drar in vattnet via små galler. Sen går det igenom filtermatta o genom pumpen o ut i karet. Precis som en vanligt filter. O du slipper ha en ful pump synlig i karet. Jättebra grej. Gör jag med med mina kar

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kommentar

• hannesc
      • December 2009
      • 13085

Sv: Inbyggd pump/filter i akvarie - för- och nackdelar?

Varför inte typ 20 räkor? :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kommentar

• water drop
        • April 2010
        • 243

Hur gör man rent en sådan pump och hur ofta? Är det inte stor risk att räkorna åker in i pumpen? 20 räkor! :P trodde inte så många fick plats i ett sånt litet akvarie, tänkte mest ha dem som städare och då kanske det inte behövs så många...eller? tänkte nog ha fler rasboror än räkor Men jag har ingen aning, hur många rasboror och räkor är "lagom" att ha i ett 40 liters? Vill ju inte det ska bli för trångt.

Kommentar

• water drop
          • April 2010
          • 243

och när man ska tömma en del av vatten i akvariet kommer ju filtret stå utan lite vatten, gör det något?

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ursprungligen postat av water drop
            Hur gör man rent en sådan pump och hur ofta? Är det inte stor risk att räkorna åker in i pumpen? 20 räkor! :P trodde inte så många fick plats i ett sånt litet akvarie, tänkte mest ha dem som städare och då kanske det inte behövs så många...eller? tänkte nog ha fler rasboror än räkor Men jag har ingen aning, hur många rasboror och räkor är "lagom" att ha i ett 40 liters? Vill ju inte det ska bli för trångt.
            Själva pumpen är väl bra att ta upp ett par ggr/år och göra rent impeller och pumphus. På mitt akvarie satt pumpen med sugkoppar i botten, men det gör att det är ett rent helvete att få upp ur det trånga utrymmet, därför kan du lägga lite filtermatta i botten som pumpen får vila på istället

Filtermaterialet kan du troligen köra flera år utan att rengöra, men annars gör du rent det om flödet i karet minskar eller att nivån vid pumpen sjunker mycket, beror lite på hur filtret är uppbyggt.

Räkor har en tendens att göra vissa rymmningsförsök när de kommer till en ny miljö, mina knatade runt bland biobollarna och det fick dem göra om de ville för mig men efter ett tag så tröttnade dem och klättrade tillbaka till framsídan! Du kan lägga lite filtermaterial runt pumpen om du tycker att det finns risk att de sugs fast där.

...filtret mår inte dåligt av att stå utan vatten en liten stund, snarare tvärtom!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• hannesc
              • December 2009
              • 13085

precis som åheim säger.

o du kan nog ha typ 100 räkor i ett 40L kar

Kommentar

• water drop
                • April 2010
                • 243

Jaha, okej! Tror du det är tillräckligt med 10 Galaxyrasboror eller kan man kanske ha 20st?

Kommentar

• hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

räcker nog med 10

Kommentar

• water drop
                    • April 2010
                    • 243

okej tack för all hjälp!

Kommentar

Arbetssätt...