Nu är mina Juwel High Liter Day lysrör 9 månader är det dags att byta ?
Byra rör ?
Kollaps
X
-
Ibland så har jag märkt att fast rören kan va gamla så kan det fortfarande växa bra i burken.
MVH macke_fiskKommentar
-
Kommentar
-
Sv: Byra rör ?
Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2// Mats, a.k.a. Knax
"All's well that ends." - UnknownKommentar
-
Hagen rekommenderar att byta var 12 månad. Jätteintressant för det blir stora pengar med lysrör efter några år. Jag brukar dra ut på att byta mina rör ca 18 månader av snålhet..... Speciellt om jag har ett blåare ljus där fram för att framhäva fiskarnas färger så snålar jag på byten. Växtljusen försöker jag komma ihåg att byta var 12 mån, men det är ju lätt att "glömma"
Styfv, KarlstadKommentar
-
Undrar vad dom menar med att "dom håller effekten"? Mina växter håller iaf. inte med om det påståendet.Kommentar
-
Christer5
Fick nya rör Juwel Highlite Day idag från aquaristic.net plus en hel del annat material.
Att det kunde vara så stor skillnad med dom nya rören trodde jag inte.Kommentar
-
Till att börja med, man bör ju räkna timmar snarare än månader. Har nån t ex ljuset igång 12 timmar per dag och byter efter 9 månader så kan ju den som i stället har det på 8 timmar låta det gå över ett år innan rören är lika slitna.
Det är lite olika bud om det här med rören och man bör granska olika uppgifter kritiskt, det är ju guld för tillverkarna om de inte bara lyckas ta ut rejält betalt för sin produkt bara genom att påstå att den är för akvarium utan dessutom lyckas får kunden att byta ut dem i förtid. Var lite skeptiskt till det tillverkarna påstår.
Det jag faktiskt kollat är påståenden om att ljuskvaliten ändras, särskilt då att UVB försvinner i de lysrör som används till reptiler och att de därför måste bytas efter ett halvår eller år eller nåt. Jag kunde inte verifiera det, sammansättningen på ljuset ändrades inte på nåt väsentligt sätt utan var ok tills röret gav upp.
Däremot så sjunker ju ljusutbytet efterhand, hur mycket verkar variera både mellan tekniker och fabrikat. Jag har ju sett t ex att metallhalogen kan tappa radikalt just innan de definitivt tackar för sig men då har de suttit länge, åratal alltså.
Bäst är ju om man kan mäta i stället för att gissa. En luxmätare kostar ju nån krona men jämfört med att byta många rör i onödan på måfå så kan det ju bli affär ändå. Ibland kan det kanske gå att använda en kamera till samma ändamål, ser man hur inställningarna ändras om man riktar upp den på samma sätt så får man ju en uppfattning om vilket ljuset håller på att mattas. Att försöka få nån bild på läget genom att se med ögat är knappast vettigt, förändringen kommer gradvis och har man nån gång använt en luxmätare så ser man att vår uppfattning om vad som är ljust och mörkt är allt annat än objektiv.Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummareKommentar
Kommentar