Aquael akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

Aquael akvarium

Nån som har någon erfarenhet av Aquael akvarium?

Har sedan tidigare ett Juwel Rekord 70 L som jag är rätt nöjd med. Plastrampen är lite "plastig" men gör sitt jobb.
    Vad jag har förstått så är största skillnaden att Juwel har sin filterkasset medans Aquael kör med lös pump/filter.
    Men om man ändå planerar att riva ut det och sätta in BTN slimline så känns inte det som avgörande.

Juwel Rekord kommer med ett 18w ljusrör som räcker till för de växter jag kör med.
    Fördelen med Juwel karet är att glasskivan underst inte ligger an mot underlaget utan lyfts upp lite av ramen. Är det samma konstruktion på Aquael karet?

Är ju lite prisskillnad mellan Juwel och Aquael om man jämför dom två akvarium som ligger runt 110 liter.

Juwel tar runt 2100:- för sitt Rekord 800 (110L).
    Aquael tar omkring 1100:- för sitt 112 Liters.

Dessutom så har Herkules Zoo i Göteborg bra pris på ett Aquael 54 L just nu, 500 kronor .... bra yngel akvarium kanske?
    Senast redigerad av Ferengi; 28 January 2013, 10:25.
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

Vi har ett Aquael Pearl ca 120 liter

Bottenglaset ligger i plastramen så det ligger inte mot bänken.

Största fördelen med det karet jämfört med våra andra är locket. Vik upp locket och vik ner 2 pinnar så hålls locket uppe och man ser vad man gör i karet. Vårt andra 120 kar (vet ej märke) måste man lyfta av hela locket och då blir det ganska mörkt i karet.
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l

Kommentar

• Ferengi
      • August 2008
      • 399

Ursprungligen postat av HelenLind
      Vi har ett Aquael Pearl ca 120 liter

Bottenglaset ligger i plastramen så det ligger inte mot bänken.

Största fördelen med det karet jämfört med våra andra är locket. Vik upp locket och vik ner 2 pinnar så hålls locket uppe och man ser vad man gör i karet. Vårt andra 120 kar (vet ej märke) måste man lyfta av hela locket och då blir det ganska mörkt i karet.
      Då har ni förmodligen samma akvarium som jag då - ett Juwel.
      jag måste också lyfta av hela locket. Det blir, som du säger, mörkt i akvariet samt en massa blaskande på sidan av.
      låter som Aquael har en smartare lösning där.

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Jag har haft ett aquael i 8 år och det funkar bra och lysramperna verkar vara tillförlitliga (har haft en del problem med MP ramper som brunnit). Det som är mindre bra är de klena plastgångjärnen, för att vinkla upp rampen, de går snart sönder. Sen är det pinnen som man stagar upp rampen med, den lyckas man ju alltid komma åt när man grejar i karet och locket smäller igen med en jädra smäll, nästan konstigt att den funkar fortfarande Men generellt tycker jag aquaels grejer är ganska bra och det är ju lite kul att de tar fram och tillverkar alla sina produkter själva.
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

Jag har egentligen bara erfarenhet av Aquaels pumpar, använder nästan uteslutande deras pumpar/innerfilter i mina kar nu. Tysta, driftsäkra och framförallt billiga. Jag tycker dom verkar tillverka bra grejer
          Tror till och med att det var du Åheim som tipsade mig om dessa pumpar i en gammal tråd nånstans om jag inte minns fel

Kommentar

• HelenLind
            • September 2012
            • 405

Gillar inte pump/filter som är i vårt kar. Stor, klumpig plastbalja som ligger på stagen. Gör sitt jobb och är enkelt att rengöra men vi har beställt ett vanligt inner filter istället.
            Familjen fisksoppa
            Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
            Mina: 120l, 312l, 500l

Kommentar

Arbetssätt...