2000 liter akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

2000 liter akvarium?

Hej, har funderat på att köpa ett lite större akvarium Dvs. 2000 liter. Vart ska man köpa i så fall? Eller ska man bygga själv? Tack för svar
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

Du är väl medveten om vad ett sån kar kostar? Samt vad det krävs av golv/bänk/glas etcetc.

Kommentar

• Fischy
      • February 2011
      • 137

Jodå det är därför jag frågar vart det är bäst att köpa Men i så fall ska det stå på bottenvåningen så det blir nog bra

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Sådana kar finns inte att köpa på rak arm i Sverige, utan ska du ha nytt är det ett beställningsjobb av ett glasmästeri eller ev. akvarieaffärer som bygger själva eller du kan beställa igenom. Nu vet jag inte var du bor, annars kanske man hade kunnat hjälpa dig på den punkten.
        Begagnat dyker det upp et och annat ibland, men vill du ha det i den närmsta perioden får du nog beställa.
        Det finns även att köpa i Danmark där det är mer elelr mindre lagervara, och till ganska bra priser med, men då har man den lilla parantesen att det ska hem med....
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

Ja jag hade beställt av någon som har byggt många stora kar och var bra på det. Inte där det är billigast. Och den enda anledningen till att jag inte har ett sånt stort kar är att jag inte har pengarna till det. Platsen har jag

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Jag köpte mitt 3.000 liters från Akvarierlagret i Stockholm.

Jag tycker absolut inte att du skall limma ett så stort akvarium själv om du inte är mycket van vid att limma akvarier. Jag har själv limmat åtskilliga mindre akvarier i mina dar men valde alltså ändå att anlita en proffessionell limmare.
            Jag anser inte heller att man skall anlita en glasmästare eller för den delen en proffesionell limmare om de inte har erfarenhet av att limma stora akvarier. Begär referenser
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• stefanr72
              • November 2010
              • 1029

Bor du i närheten av GBG, så är Majornas Glasmästeri tydligen både bra och billiga...

Kommentar

• Fischy
                • February 2011
                • 137

Jag bor i Uppsala, så akvarielagret kanske är en bra lösning på det Hur mycket ungefär kostar ett kar på 2000 till 2500 liter? Det är ju lite olika men på ett ungefär?

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Kolla in deras hemsida, där står priser om jag inte minns fel.
                  Priserna beror mycket på vilka mått du tänkt dig på karet.
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• stefanr72
                    • November 2010
                    • 1029

Närmare 30000 går det säkert på...

Kommentar

• perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

Det enda som jag ser "svårare" med att bygga större akvarium jämfört med mindre är att glaset är tyngre. Vad annars skulle vara svårare när det gäller att bygga ett rätblock där ingående delar anpassas efter storlek?

Det minsta jag byggt var på 220 liter och det största 720. Det är inga stora kar, men tekniken är densamma.

Kommentar

• Fischy
                        • February 2011
                        • 137

Är det någon som har erfarenhet med så stora akvarier? Vad kan man ha för fiskar i ett sådant. Är en jättegurami för stor eller funkar det? Jag hade i alla fall tänkt mig att inte ha aggressiva ciklider i akvariet eftersom jag redan har det i ett mindre.

Kommentar

• Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

Kommer man upp i riktigt stora burkar är det långt ifrån självklart att man skall ha ett limmat glasakvarium. Det finns andra sätt, så här t ex:

Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Administrator

• December 2001
                            • 48148

Ursprungligen postat av perfetto
                            Det enda som jag ser "svårare" med att bygga större akvarium jämfört med mindre är att glaset är tyngre. Vad annars skulle vara svårare när det gäller att bygga ett rätblock där ingående delar anpassas efter storlek?

Det minsta jag byggt var på 220 liter och det största 720. Det är inga stora kar, men tekniken är densamma.
                            Visst är tekniken den samma men konsekevens blir olika om en framruta går i ett så stort akvarium. Såg ett ställe där en framruta hade gått på ett 2.000 liters - alla möblerna i rummet krossades och vägen framför revs. Dvs står en människa framför just då så stryker man sannolikt med.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

Här är bevis på vad Kjell sa att man inte ska leka med stora mängder vatten.

350L Diskus

Kommentar

Arbetssätt...