Pumpalternativ.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

Pumpalternativ.

Tjena.

Nu har jag beställt glas till mitt heltokiga 120x35x35 kar. Frågan nu är ju vad jag ska köra för filtrering/pump.

Ska ju ha Corydoras och Körsbär. Corys gillar ju lite fart i vattnet vad jag förstått.

Behövs en såndär snygg filterhörna som många bygger, eller ska jag köra en intankpump " classic" ja ni vet. Hur mycket tjänar jag på filterhörnan i resultat etcetc.

Hur skulle ni gjort?

MVH Rikard
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Framför allt så kräver corydoras ett välfiltrerat vatten med ordentliga biofilter så att vattenkvalitén alltid är klanderfri. Du har allt att vinna på att ordna ett bra filter istället för ett medelmåttigt tradionellt innerfiter. Kostar lite mer och lite jobb men det får man vara bredd på
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

Okej. Bra svar!

Tid och pengar är det minsta problemet. Får kosta all tid och pengar i hela världen bara jag vet att dom har det bra

Hur skulle du ha gjort med filtret? Jag är lite grön när det gäller att bygga egna filter/hörn/box etcetc?

MVH Rikard

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Med de måtten du valt vill man ju inte ta bort på djupet och då hade jag valt slimline som är sneställda vid båda hörnen. Jag väljer båda hörnen för att slippa ett problem som många inte inser, nämligen att har du bara ett hörn så kan det bli problem med cirkulationen i större kar eftersom du kan inte blåsa på med en för stor pump. Den här typen av filter kan inte pumpa ut mer vatten än vad som kan rinna tillbaka av egen kraft, vatten kan inte forceras som i ett nersänkt innerfilter. Därför skulle jag välja 2 filterhörn med en mindre pump i varje. Insug nere och pump högst upp.
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

Det låter som en toppen ide. Har sett de göras förut. Va behöver man för size på pumparna? Nått märke du rekommenderar?

Hur ska man gå till väga. vilket storlek på filtermedia. Mediabollar? finduk mm.

MVh Rikard

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ursprungligen postat av Ryskbompa
            Det låter som en toppen ide. Har sett de göras förut. Va behöver man för size på pumparna? Nått märke du rekommenderar?

Hur ska man gå till väga. vilket storlek på filtermedia. Mediabollar? finduk mm.

MVh Rikard
            Eftersom du frågar så får du mitt tips och det blir aquarium system och just denna modell: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=286&page=1 en otroligt bra pump enligt mig, tyst och har ett bra insugsrör så du kan pula ner den bland filterkuberna utan att de sugs in i pumpen. På utblåset så passar 12/16 slang. Jag föredrar att köra filterkuber av grov filtermatta rakt av eller ev. lite små biobollar direkt innanför insuget.
            Senast redigerad av åheim; 08 December 2012, 18:56.
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

Ok hur gör man med biobollarna lägger man i dom löst eller ska man ha dom i nån sorts påse? Tänkte om man skulle behöva göra rent + att dom inte ska trickla sig upp förbi filtermattan på nå vis?

Jag kirrar 2 sånna pumpar. Bra pris och om du rekommenderar dom känns de bra.

MVH Rikard

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

De flesta biobollar flyter ju som sagt och då kan man skära ut en tunn skiva av filtermatta och lägga över så de ligger på plats annars så går det utmärkt att köra kuber helt och hållet och hoppa bollarna. Påsar är ofta så finporiga och förtar nog effekten av bollarna som grovfilter, påsar passar bättre till finporigt filtersubstrat. Pumpen är top notch
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Ryskbompa
                  • August 2012
                  • 930

Okay. Hur skulle du byggt upp filterhörnen?

Min tanke är ju insug nere utblås uppe. Pump nere. Så jag kan ha pumparna igång medans jag gör vattenbyten.
                  PPI på filter? Ska man köra 2 olika storlekar eller räcker det med en?

Biobollar/Makaroner skulle jag vilja prova. Har aldrig kört sånna tidigare så det är skojj att testa.

Hörnen kommer byggas med BTN Slimline jag har ligger.

Storlek på filtermattan? typ 10bred 10 djur? sen typ så hög som den kan bli i mitt låga kar.

MVH Rikard
                  PS. Tur att Zoopet finns, hjälper en nå sjukt mycket

Kommentar

• Kiiimpa
                    • October 2012
                    • 104

Lägger min fråga i den här tråden...

Kör ett hörnakvarium med diskus och har valt att enbart köra på innerfilter där filtermassan är gämdi bakgrunden. Nu funderar jag på om mitt pumphuvud är för svagt (1200L/h)??

Jag vill samtidigt inte ha för strömt vatten

Kommentar

• Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

Du lär nog skriva dit vad du har för pumphuvud annars blire svårt :P

MVH Rikard

Kommentar

• Kiiimpa
                        • October 2012
                        • 104

Du lär nog skriva dit vad du har för pumphuvud annars blire svårt :P

MVH Rikard
                        Menar du mig?
                        Jag vet inte modell men ett Eheim som pumpar 1200L/h. Glömde dock skriva att det är ett 400 liters kar

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13197

Okay. Hur skulle du byggt upp filterhörnen?

Min tanke är ju insug nere utblås uppe. Pump nere. Så jag kan ha pumparna igång medans jag gör vattenbyten.
                          PPI på filter? Ska man köra 2 olika storlekar eller räcker det med en?

Biobollar/Makaroner skulle jag vilja prova. Har aldrig kört sånna tidigare så det är skojj att testa.

Hörnen kommer byggas med BTN Slimline jag har ligger.

Storlek på filtermattan? typ 10bred 10 djur? sen typ så hög som den kan bli i mitt låga kar.

MVH Rikard
                          PS. Tur att Zoopet finns, hjälper en nå sjukt mycket
                          Jag skulle fylla hörnen med filterkuber med grovlek ppi 10 ca 3x3x3cm och ha insuget så lågt som möjligt sen lagt pumphuvudet högst upp. Du planerar att ha både insuget och pumpen långt ner men då blir det ingen cirkulation genom filtermaterialet.
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Perlan
                            • July 2012
                            • 79

Tjena.

Nu har jag beställt glas till mitt heltokiga 120x35x35 kar. Frågan nu är ju vad jag ska köra för filtrering/pump.

Ska ju ha Corydoras och Körsbär. Corys gillar ju lite fart i vattnet vad jag förstått.

Behövs en såndär snygg filterhörna som många bygger, eller ska jag köra en intankpump " classic" ja ni vet. Hur mycket tjänar jag på filterhörnan i resultat etcetc.

Hur skulle ni gjort?

MVH Rikard
                            Varför inte bara köra ett Ytterfilter? så slipper du ta simyta från dina fiskar.
                            har ett ehiem 2071 i mitt 110*45*40 och den kan jag rekomendera dig. alternativt eheim 2073 lite mer fart och fläkt och större filtervolym.
                            här även deras 2080 filter i mitt 720 kar. och jag är jättenöjd med båda två

Kommentar

• KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

HannesC gjorde en bra variant på filterhörn. Han hade insuget långt ner å sen hade han en stående bit filtermatta för att leda vattnet upp som över en överrinning å så filterkuber och pumpen i botten. Det gjorde att han säkerställde vatten till pumpen eftersom den var i botten samtidigt som han kunde ha insuget långt ner och använde höjden i karet för att få volym på filterkuberna.

Kolla hans tråd 408l ornico tror jag den heter.
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

Kommentar

Arbetssätt...