göra eget filter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • the philip
    • October 2011
    • 109

göra eget filter?

Jag har sett några olika videor där man använder en luftpump för att driva ett filter (en svamp på en flaska där man har bio-media)

Jag har några frågor:
    *Kan man använda en vanlig svamp till detta? Inte svampar som man äter. utan en sådan man städar med.
    *Hur många liters akvarium klarar ett sådant filter?
    *Spelar luftpumpen roll? ''stark vs svag''
    *Kan man använda alla sorters bio-media?

Tacksam för svar.
    sa the philip.
  • the philip
    • October 2011
    • 109

ingen som vet någonting?
    sa the philip.

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Ursprungligen postat av the philip
      ingen som vet någonting?
      Nja jag kan säga så här, Allehanda hushållssvampar är för tätporiga och kan innehålla fenol eller annat som förgiftar fisken. Köp istället filtermatta där det säljs akvarietillbehör.

Hur stora kar det kan snvändas till beror ju på hur stor filtermatta och kraftig pump du har... Om man räknar 1L filtermatta per 100L så brukar det funka.

Klippta filtermattekuber är ett utmärkt biologisk filtermaterial.
      Senast redigerad av åheim; 25 November 2012, 20:59.
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• the philip
        • October 2011
        • 109

Ursprungligen postat av åheim
        Nja jag kan säga så här, Allehanda hushållssvampar är för tätporiga och kan innehålla fenol eller annat som förgiftar fisken. Köp istället filtermatta där det säljs akvarietillbehör.

Hur stora kar det kan snvändas till beror ju på hur stor filtermatta och kraftig pump du har... Om man räknar 1L filtermatta per 100L så brukar det funka.

Klippta filtermattekuber är ett utmärkt biologisk filtermaterial.
        Det jag menade var:
        1. ta en pet-flaska
        2.gör några hål på locket
        3.ett hål vid halsen
        4.fylla flaskan med biologiskt media ( K1)
        5.sätta luftpumps slangen i hålet vid halsen
        6.sätta svamp över locket som då blir botten
        7.göra lite hål på toppen

Som jag fattade så skulle luften från pumpen suga upp vatten in i svampen och vidare in i flaskan med det biologiska mediat och sedan gå ut genom hålen vid toppen?
        sa the philip.

Kommentar

• ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ursprungligen postat av ettfettbranamn
            Jag ser lite brister i den konstruktionen som du länkar till som jag känner att jag vill rätta till litegrann!
            Tex Luft som strömmar upp i en bred flaska skapar minimalt sug efter sig därför använder man ett sk. stigarrör för att luften ska få tränga sig upp och därmed skapa ett baksug. Om man sätter ett rör i halsen på flaskan och stopper ner lutslangen en bit ner i röret så kommer det skapa ett mycket bättre sug genom hålen i botten på flaskan och då ett mycket effektivare filter
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• the philip
              • October 2011
              • 109

förlåt för sent svar. Datorn pajade. så nu har man tänkt att man kanske skulle ta något annat, som en förvarnings burk eller en behållare för mat. Jag tänkte och undrar om man kan ha eheim substrat pro istället för Kaldnes K1 och Hel-x
              sa the philip.

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Ursprungligen postat av the philip
                förlåt för sent svar. Datorn pajade. så nu har man tänkt att man kanske skulle ta något annat, som en förvarnings burk eller en behållare för mat. Jag tänkte och undrar om man kan ha eheim substrat pro istället för Kaldnes K1 och Hel-x
                Ta och bygg filtret först så kan du fundera på vad du ska fylla det med sen
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• the philip
                  • October 2011
                  • 109

Okej, nu är filtret klart! Jag tog två 2 liters cola-flaskor och proppade dem med Kaldnes K1. Luftpumpen var en Eheim airpump 400 och den hade två luft rör så jag gjorde två flaskor med 1,5 liters media var. På korken satte jag en medelgrov filtermatta som var utklippt rund. Mycket nöjd!
                  sa the philip.

Kommentar

• MikBac
                    • September 2012
                    • 41

Det viktigtaste med att göra ett eget filter är att man skall bli nöjd själv!

Beroende på hur stort akvarium man har är ju också viktigt att tänka på, så att man får en god filtrering av vattnet.

I ett av mina kar har jag ett Eheim 2048 (600 lit/tim) och jag tyckte att de medföljande filterkamrarna var för små, så jag tog en 1.5 L PET flaska, - borrade hål i originalkorken för flaskan, så att det passar precis till Eheim pumpens insugshål.

Borrade 8 hål i nedre delen av flaskan, samt 4 hål lite längre upp (ca 7 cm upp från de andra hålen).
                    Fyllde flaskans botten med svart filtermatta som jag klippt i remsor (detta för att senare enklare kunna ta ur filtermattan för rengöring).
                    Sen la jag in en bädd av vanlig akvariesand (holländsk sjösten) som bildar ett lager på ca 5 cm och därefter åter svart filtermatta i klippta remsor.
                    Tryckte dit pumpen o ner i karet. Efter att det fyllt sig själv så startade jag och det fungerar mycket bra!

Kom sedan på, att vid rengöring är det ju enklast att bara ta en ny flaska och trycka i filtermattan och sanden, o klippa sönder den gamla - istället för att hålla på o dra ut filtermassan..

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Grov (PPI 10) filtermatta är absolut det bästa filtermaterialet att ha i flaskan - sedan bör det också vara mycket kraftig cirkulation på vattnet.
                      det är egentligen bättre att driva filtret med en pumphuvud istället för med en luftpump
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kiiimpa
                        • October 2012
                        • 104

Ser att mitt vatten är lite grumligt och funderar på om jag har för lite filtermassa, att det liksom kommer igenom lite för stora partiklar. Är jag rätt ute?
                        Har fyllt en av mina BTN moduler med filtermassa men inte packat den, rätt luftigt med andra ord....

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

Nja, om det är lite grumligt så kan man temporärt packa filtervadd hårt i flaskan och köra så något dygn - då har grumligheten filtrerats bort.
                          Om den sedan kommer tillbaka så beror det på att du gör något fel i akvariet och då bör detta rättas till
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kiiimpa
                            • October 2012
                            • 104

Tack Kjell, ska prova det.
                            Kan du ge mig några tips på varför det kan vara grumligt?

Kommentar

• åheim
                              • April 2006
                              • 13197

Ursprungligen postat av Kiiimpa
                              Ser att mitt vatten är lite grumligt och funderar på om jag har för lite filtermassa, att det liksom kommer igenom lite för stora partiklar. Är jag rätt ute?
                              Har fyllt en av mina BTN moduler med filtermassa men inte packat den, rätt luftigt med andra ord....
                              Det kan ju också ha lite att göra med hur filtret är preparerat. Det gäller att få vattnet att färdas så lång sträcka som möjligt innan det når pumpen.
                              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...