vad tror ni om denna belysningen ??? LightWave T5 4x24 W

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper
    • September 2008
    • 2894

Ursprungligen postat av MrH
    det finns flera anledningar att välja den och inte MH för min del, dels drar den mindre ström, den blir inte lika varm och den är bra mycke snyggare att ha ovanför akvariet än MH armaturen från jula. om man nu inte vill att ens akvarium ska se ut som en byggnadsplats.

snyggare MH armaturer finns men då springer även priset iväg, plus att dom drar sjukt mycket ström, å då tycker ja de är onödigt att använda sådana när de finns alternativ.
    150W MH skulle lätt vara ett alternativ till 250W lågenergilampa. Alltså en mer energisnål lösning. Med rätt armatur blir inte heller värmeavgivningen från MH något problem. Min armatur med 2x70W tror jag avger mindre värme totalt sett än min motsvarande armatur med 4x39W T5. När det gäller höga akvarier över 600mm så är nog MH klart effektivast.
    Sen blir ju det ett mera riktat ljus med MH vilket ger ett helt annat intryck än med lysrör/lampa, detta kan ju också ha betydelse beroende på vad man vill uppnå.

Kommentar

• Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

MH.......på eeeebbbbaaaayyyy ger totalt en klart bättre kostnad än
      de LE som är listade ovan.

sedan lägger man ju inte en MH på glaset, nej man hänger den i taket en liten
      bit ovanför, vilket tar bort värmeproblemet.

sedan bygger man ju klart in MH lampan med lämpligt matrial så att den blir snygg.

.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• RGL
        • April 2011
        • 94

Ursprungligen postat av Ken Olofsson
        MH.......på eeeebbbbaaaayyyy ger totalt en klart bättre kostnad än
        de LE som är listade ovan.

sedan lägger man ju inte en MH på glaset, nej man hänger den i taket en liten
        bit ovanför, vilket tar bort värmeproblemet.

sedan bygger man ju klart in MH lampan med lämpligt matrial så att den blir snygg.

.
        Ok ebay!!! jag har handlat på ebay sedan 2004 och jag har inte hittat mh armaturer som skickas till Sverige med rätt pris. Du får gärna länka om du hittat någon runt 1200kr - 1500kr inkl frakt för det har inte jag hittat. På saltvattenguidens annonssida finns med men de ligger på minst 1500kr de är beg med osäker kvalitet och livslängd och sedan är frakten 500kr till så det tickar iväg rätt fort.

Kommentar

• Sleaper
          • September 2008
          • 2894

Hur många gånger har man inte ångrat dåliga köp bara för man inte har den extra tusingen som skulle behövts för att få "rätt grej".
          Vågar inte tänka på hur mycket pengar jag lagt på sämre grejor jag köpt, för att sen ändå fått köpa "rätt grej" tillslut.

Kommentar

• mikoto
            • July 2011
            • 215

Här är en annons på saltvattensguiden där du får tre armaturer för det priset du skriver ovan: http://www.saltvattensguiden.se/foru...-blir-det-inte!

Lasse är en kanonkille och jag är säker på att han har kvar minst en armatur. Skicka ett PM till honom och fråga. Fina armaturer med elektroniska ballaster, bättre blir det inte.

Kommentar

• RGL
              • April 2011
              • 94

Tack jag skall kolla :-)

Kommentar

Arbetssätt...