Ska jag skaffa kylare till akvariet eller vad???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nidhöggg
    • October 2012
    • 33

Ska jag skaffa kylare till akvariet eller vad???

Har jag alla fyra lysrören igång håller karet en temperatur på 28 grader! Doppvärmaren är givetvis avstängd sedan länge men herregud, alstrar dom verkligen så mycket värme? Tips på att sänka temperaturen är varmt välkomna.
  • Nidhöggg
    • October 2012
    • 33

Invånarna är Malawi BTW...

Kommentar

• Christer5

Vad har du för akvarium hur ser det ut med rampen ?

Kommentar

• Nidhöggg
        • October 2012
        • 33

Juwel 400 (450 liter) och rampen ligger, tja som den ska. Går liksom inte att ha den på något annat sätt. Postar bilder så får du se.

Kommentar

• Christer5

Vet inte hur du har det men jag har tagit bort dom två locken som sitter på täcklocken,sedan har jag vinklat upp det bakre täcklocket så att det blir luftat,detta hjälper för mig.

Annars är det nog någon typ av fläkt som gäller

Kommentar

• Nidhöggg
            • October 2012
            • 33

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2063.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,9 KB
ID: 2143625Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2064.jpg
Storlek: 121,4 KB
ID: 2143626Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2061.jpg
Storlek: 130,9 KB
ID: 2143627

Kommentar

• Christer5

Tyvärr är det många som har problem med värmen med Juwelkar

Kommentar

• Nidhöggg
                • October 2012
                • 33

Har tagit bort fodermaskin-locket och vinklat upp bakre täcklocket. Tråkigt att behöva göra så bara, ser ju inte lika snyggt ut och hoppar dom små liven är det ju game over.

Kommentar

• Christer5

Det har du rätt i,jag kommer nog att till sommaren köpa en Grotech fläkt men då får man ta bort det bakre täcklocket samt sätta ett nät så att inte fiskarna kan hoppa ut.

Klarade denna sommaren som gick men blir det en varm sommar så blir det svårt.

Kommentar

• Nidhöggg
                    • October 2012
                    • 33

Problem nr 2 är att, så fort jag släcker bakre ljusrampen blir det dunkelt i karet, vilket resulterar i att fiskarna går och gömmer sig.

Kommentar

• Nidhöggg
                      • October 2012
                      • 33

Ok, ja jag får väl titta på en liknande lösning. Men det måste väl finnas bättre lysrör? Som inte alstrar lika mycket värme.

Kommentar

• NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

Watt är watt, hur man nu än vrider på det, det som finns är diodrör men dom brukar inte vara lika snygga/bra.
                        En kylare är inget jag rekommenderar om du inte kan bygga in den i ett separat ventilerat utrymme som jag har gjort....

Fläktar kan köpa dig några grader men i slutändan så kan det bli jobbigt under sommaren...
                        Har du några extra pumpar för dina malawin?

//NiXoN

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13197

Ursprungligen postat av Nidhöggg
                          Problem nr 2 är att, så fort jag släcker bakre ljusrampen blir det dunkelt i karet, vilket resulterar i att fiskarna går och gömmer sig.
                          Vilken tråkig situation du har hamnat i och vad dåligt av juwel, ja menar de måste ju vara medvetna om det här värmeproblemet med deras kar. Det borde ju räcka att köra med endast 2 rör till malawi, men det blev för dunkelt sa du... täckglas och en lysramp skulle lösa problemet, min hagen glo-ramp värmer ingenting.
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Azur
                            • March 2003
                            • 12946

Ursprungligen postat av Nidhöggg
                            Har jag alla fyra lysrören igång håller karet en temperatur på 28 grader!
                            En helt OK temperatur för Malawi. Don't worry, be happy.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• woodlund
                              • December 2011
                              • 666

Eftersom du troligtvis har minst 2 daylight av dom 4 lysrören kan du ju plocka om lite i de 2 ramperna och sätta bägge daylight rören i den ena och testa att bara ha just den tänd det borde räcka gott , vi har bara 1 daylight och 1 nature igång i vårat 450liters kar och det funkar kanon för oss iaf
                              1900Liter Diskusvatten

Medlem i NDSS www.diskusforum.se

Kommentar

Arbetssätt...