Nanoakvarium, hiss eller diss?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite
    • June 2012
    • 36

Nanoakvarium, hiss eller diss?

Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Afrodite; 10 July 2012, 13:26.
  • DP98
    • May 2012
    • 21

Nano akvarium brukar va riktigt snygga. De Nanos jag sett har mest varit på runt 20L typ I de Nanos jag hört och sett har de väl gott en Kampfisk, räkor ( typ 1-3 ) och nån form av småfisk som såg ut som typ bruna Tetror. Fiskarna lär ju må bättre om de får större , men i ett 60L får de ju plats en hel del roliga fiskar :-)
    //Danne ;D

Kommentar

• Christer5

Du har ju små akvarier redan

Kommentar

• erikthur
        • March 2004
        • 9953

När jag började var 60 liter stort och rekommenderat för nybörjare. Jag har jobbat mej upp dock - kör numera mest 3 liter...
        Killies is a lifetime passion

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Jag tycker inte storleken på karet är den stora frågan, frågan är vad man stoppar ner i karet! Finns hur många sorgliga relativt stora akvarier som helst, där ägaren stoppar ner väldig aggressiva eller väldigt stora fiskar som inte kan utöva något som helst naturligt beteénde! Värst tycker jag de sk. "monstertankarna" är som saknar inredning och bottensubstrat! Ett litet 30 Liters med räkor och ev. nån väldigt liten fiskart (ej yngel) som har en bra inredning kan vara väldigt harmoniska! I dessa små akvarier tycker jag ryggsäcksfilter eller litet ytterfilter är att föredra helt klart!Så jag vill hissa alla storlekar!
          Senast redigerad av åheim; 19 June 2012, 21:19.
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ursprungligen postat av Afrodite
            Absolut, oavsett storlek så ska man fundera på innehållet. Men en fråga, varför inte yngel?
            Yngel behöver yta för att växa och matas kraftigt vilket kräver kraftfullare filtrering och mer vattenvolym. Men är det yngel till nån liten art som ska husera i karet även i vuxet tillstånd så är det en annan femma, men inte för att dra upp yngel.
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Absolut, oavsett storlek så ska man fundera på innehållet. Men en fråga, varför inte yngel?
              Om man har t.ex. Boraras i ett 27 liters nano så har de ett akvarium som är 12 gånger längre, högre och bredare än vad fiskarna är.
              Gör man samma omräkning på diskusar så skall de ha ett akvarium som är 240x240x240 cm - dvs på 13.800 liter.
              Gör man samma omräkning på paroonhajen så skall den ha ett akvarium som är 33x33x33 meter -dvs ett på 36 miljoner liter vatten.
              Nu är detta bara siffror men det står ändå ganska klart att det viktiga är vilka fiskar man väljer till sitt akvarium. Har man ett akvarium på 20 liter så är det lämpliga utbudet betydligt mindre än om man har ett akvarie på 2.000 liter - men också till ett 20 liters akvarium så finns det arter som passar.

Vad gäller din fråga om yngel så håller jag helt med åheim i det han skriver
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• MrH
                • October 2010
                • 2825

nanos är helt klart riktigt roligt, kan va lite klurigt att få till en bra ballans för växterna å så där men annars är inge märkvärdigt.
                men om du vill hålla på att "pilla" mycket med akvariet så ska du ju inte välja att ha räkor. ja har två cirka 20L med räkor å ja behöver aldrig göra nånting med dom mer än att byta vatten. dom städar å håller snyggt å rent själva, ja ansar lite mossa då å då bara, men de är typ 1gång/månad kanske. så de är inte så vidare mycke pilla man behöver göra

när ja däremot hade fisk i nanos så vare mycke mera greja med växter å städa å sånt för de va svårare att få ballans å svårare att hålla rent, men de är just de där me filterdelen som kan ställa till det lite kanske, tyckte de va svårt å hitta ett bra filter.

nu kör ja med filter bakom bakgrund där vattnet leds dit genom ett bottenfilter i ett av karen och i det andra så har ja ett eden 501 ytterfilter (väldigt litet ytterfilter) å det funkar bra. små innerfilter tyckte ja inte var så värst effektiva.

kolla mina trådar "3*20L" "första gången med räkor" och "badrummet"
                där finna allt om mina små akvarium.
                MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• MrH
                  • October 2010
                  • 2825

har du sett freddies mycket vackra saltkar?

MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Boraras är en ny sort för mig... kastar mig över google :-D
                    Funderar mycket fram och tillbaka på vad jag vill egentligen med mina akvarium och fiskar. Och jag gillar vad jag finner i mina tankar.
                    Tack för era svar, det är lärorikt för mig.
                    Det finns faktiskt fler hundra olika fiskarter som man kan ha i nanos (mycket mer än Boraras - det var bara ett exempel) och många av dom hittar här i artregistret på Zoopet.
                    Sedan kan jag ju också tipsa dig om att det finns en bok på svenska om nanoakvarier
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• fisheye
                      • November 2010
                      • 488

Hej,
                      Innan du köper ett nanoakvarium tycker jag du ska köpa Kjells utmärkta bok "Nanoakvarium" eftersom den på ett bra sätt introducerar området. Där hittar du mängder med fiskar och räkor att sukta efter. Bra tips och svar på många frågor.
                      Faktum med så har vår familj haft mindre problem med de mindre akvarierna (under 50liter) än de som är större.
                      Fisheye

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Jag har kört ett (30x30x30cm) 27L nano i omkring 5år med lite olika layout men hela tiden med 9 boraras brigittae och ett gäng amanoräkor. Det har funkat klockrent från dag 1, ett frånfälle av en transportskadad boraras är det enda. Från början hade kuben en skiljevägg med stort filter bakom men det är borttaget för ytans skull och ersatt av ett formadibelt aquaclear hangon filter, det jag ändrat på filtret är insuget, risk för att småfisk kan sugas in i det grova insugsskyddet, så jag satte på ett från en fluval 306 som är större och mindre springor, vill inte ha matta på insuget eftersom det är för bökigt att komma åt och rengöra pga inredningen. Ett otroligt roligt kar att kika på när man uppehåller sig i köket Jag har låtit akvariet komma till liv ovanför akvariet litegrann och det är en rolig grej som går att bygga vidare på om man vill.

Så här ser det ut, det som kommit till senare är en nanobelysning för att kunna ha nån växt!

Nya bilder!

Senast redigerad av åheim; 20 June 2012, 10:20.
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

Ginge det inte bra att ha en 25-liters filterdunk till ett litet nanokar för att försäkra sig om god vattenrening, och kanske också minska antalet problem knutna till dålig vattenkvalitét? Det borde väl också minska antalet vattenbyten?

Själv har jag en sådan som ytterfilter till mitt 720, och det har helt klart minskat vattenbytena tack vare det goda filtreringen av vattnet.

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

Ursprungligen postat av perfetto
                            Ginge det inte bra att ha en 25-liters filterdunk till ett litet nanokar för att försäkra sig om god vattenrening, och kanske också minska antalet problem knutna till dålig vattenkvalitét? Det borde väl också minska antalet vattenbyten?

Själv har jag en sådan som ytterfilter till mitt 720, och det har helt klart minskat vattenbytena tack vare det goda filtreringen av vattnet.
                            Lite overkill kanske. Det kommer inte finnas så pass mycket biolast från ett nano att det kommer finnas "mat" till så mycket bakterier som det får plats i 25L filtermaterial och allt material kommer inte till nytta. Sen är det frågan om du kan ha så mycket cirkulation i nanokaret som ett så stort filter kräver! Hur får du dessutom en vanlig dunk så lekagesäker att du vill ha ett sånt filter? Det bästa vore väl isåfall bätte att ha en sump på ett par hundra liter som står i ett skåp under
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

Ursprungligen postat av perfetto

25 litersfilter till 720 literskar = 3,5% filter i förhållande till vattenvolymen.

3,5% på ett 20 liters nanokar = 0,7 liter filter

dvs med 0,7 liter filtermatrial till 20 liter så har du samma filtrering som ditt 720 liters.

jag håller med att filtermängd är en "underskattad" fråga. sedan jag gick över till att alltid ha
                              minst 5% filter så har vattnet blivit klart stabilare, klarar av färre VB.

dagens paket på mellan 50-180 literskar innehåller i bästa fall filter som är 0,5% av vattevolymen.

tro katten det blir fetebelatsning på det filtret.....

tro katten att många frågor här på forumet gällar kloggade filter....

sedan är jag av den åsikten att man skall nog nöja sig med att ha medium / större kar innan man
                              ger sig på nano.

hur man än vrider på det, så är nano känsligare än större kar.

vingelmånen är klart mindre vid slarv med VB och liknande.

för att inte tala om semstertider, hur många har fiskvakter som man vågar lita på till
                              100% under 1-2-3-4 veckor...???

.
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

Arbetssätt...