Hur väljer man rätt storlek på akvarie?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite
    • June 2012
    • 36

Hur väljer man rätt storlek på akvarie?

Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Afrodite; 10 July 2012, 14:22.
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

dels finns det lagar som säger hur stort ett akvarium måste vara, och dom lär man ju följa.
    sen är det väll även en frågan om humanitet från ens egen sida tycker jag, bara för att en fisk KAN gå i ett 50L så tycker då jag att man ska ha den i så stort som möjligt. så man inte ligger precis på gränsen av vad en fisk klarar av.
    vet inte riktigt om det finns riktlinjer för fiskar, men dom mått som står angivna i artbeskrivningen är ju mått enligt lagen.

det du kan göra är att använda sökfunktionen vid artbeskrivningarna, där kan man välja mått på akvarium å då får man fram en lista på fiskar som skulle kunna passa.

Klicka på bilden för större version

Namn: zoop.JPG
Visningar: 1
Storlek: 109,0 KB
ID: 2141173
    MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

1 cm fisk / liter vatten är en gammal mer eller tokig metod att få fram hur mycket fisk man kan ha
      i ett kar.

OM man nu skall räkna, egentligen lite stolligt, men det ger en fingervisning, så är det klart bättre
      att räkna 1 kubikcentimeter fisk / liter vatten.

Säger ju sig självt lite att en slöjstjärt som är 20 cm lång skitar ner gigantiskt mycket mer än en kuhliål
      som är lika lång.

Sedan skall man ta bort från karet antalet liter som inredning tar. I ett normal sällskapskar med normal
      inredning/normal tjocklek på botten, så kan man ta bort ungefär 20%.

Så, då tar vi ett exempel här.

54 liters kar.
      Minus 20% för inredning = 43 liter kvar.

Endlers = 5 cm x 0,5 cm x 0,5 cm = 1,25 Kubikcentimeter (man räknar på de större mellan honor / hanar)

Summa antal i karet = 43 / 1,25 = 34 st.

Sedan måste man i just endlersfallet ta med i beräkningen att de spruuuutar ut avkommor.
      Därmed så får man dra bort kanske hälften av de vuxna för att balansera det lite.....

Så...kvar = ~ cirka 17 st i ett 54 literskar.

Men det förutsätter oxå att karet har bra filtrering, VB sköts på rätt sätt, etc etc.

Är man minsta osäker, så får man halvera igen.... =... 8-9 st kvar.

.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Christer5

Jag har ett Juwel 180 liter som jag tycker fungar bra,ville från början ha ett större men har inte plats men köper man ett kar på ca 200 liter så är det nog bra.Sedan finns det ju många på forumet som har väldigt stora akvarium men man kan ju utöva sin hobby utan att ha monsterkar.

Man kan anpassa antalet fisk till mindre arter som då trivs väldigt bra i ett mindre akvarium.

Det är inte alltid storleken som räknas

Kommentar

• Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

Ursprungligen postat av Christer5
          Det är inte alltid storleken som räknas

jo, den räknas alltid, men den skall räknas på rätt sätt.

.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå

Kommentar

• Christer5

Vad jag menade var att man behöver inte alltid ha fiskar som blir stora utan man kan anpassa sitt fiskbestånd efter vad som passar till akvariet !

Kommentar

• tazmaniak
              • October 2011
              • 109

Personligen skulle jag hellre vilja ha flera "mindre" akvarium i storleken 50-60liters då jag gillar mindre fiskar. Jag tycker det är roligare att inreda flera mindre akvarium än ett stort, man kan ha olika teman, olika färg på gruset etc...
              Sen om man vill separera fiskarna pga avling etc så lämpar det sig bra....

Men jag håller med, ska man ha ett fint akvarium i vardagsrummet så är det såklart finare med ett stort....

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Du väljer storlek antingen efter krav som någon art/er ställer, eller efter hur stort du har plats för och är villig att sköta. Bara för du ev. ställer upp ett stort akvarium så behöver du inte nödvändigtvis proppa det fullt med fisk, det är väldigt trevligt med ett stort luftigt akvarium med mindre fiskar Jag tycker inte de stora akvarierna med stora "monsterfiskar" är snygga att titta på, det ser ju fortfarande trångt ut då Det som är med större kar är att det kostar mer att inreda och man får kånka mer vatten (om man inte har kopplingar och slang) och mer glas att hålla rent och lite dyrare filtrering, men mycket roligare!
                Senast redigerad av åheim; 08 June 2012, 13:04.
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

sedan är det generellt lättare med större kar att hålla en stabil och bra vattenkvalité.

vingelmånen på "slarv" ökar dramatiskt.

exempelvis så är det mycket lättare att små kar kraschar på grund av urusel fiskvakt under semestern,
                  jämfört med stora kar som klarar av ganska mycket utan att krascha.

.

Kommentar

• ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

Först mäter du hur mycket utrymme du har, sen slår du ner en vägg följt av att du bränner 80 procent av din disponibla inkomst på glas.. När det är klart ringer du 8 välbyggda polare som får bjuda dig på pizza och öl för att du inte har några pengar kvar, stoppar i fiskar oxh sätter dig och förklarar alla fördelar med nudlar för flickvän.. Eller är det bara jag? :S
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

Jag ser inget fel med att ha en unge i karet?
                      Vet du något om värdetransport-rån?
                      Det beror helt på hur du lägger upp det

Ok då kanske inte..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• MrH
                        • October 2010
                        • 2825

för att göra det hela enkelt.
                        steg 1: betsämm dig för vilken fisk/fiskar du vill ha.
                        steg 2: sen väljer du akvarium efter måtten på den fisk som är störst. ex, ska du ha guppy, neontetra och ancistrus så väljer du akvarie storlek efter ancistrus.
                        steg 3: inhandla akvariumet.

klart
                        MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• Christer5

Man kan ju ha mindre fiskar och då flera av samma art som blir snyggt i ett större akvarium !

Kommentar

• Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

http://www.youtube.com/watch?v=ZK4o3jGT4jQ Bevis på att många av samma art är riktigt vackert! Var någon annan på forumet som postade denna nånstans.
                            350L Diskus

Kommentar

• Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

Håller med.
                              350L Diskus

Kommentar

Arbetssätt...