Vanliga lysrör?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danelius
    • February 2012
    • 79

Vanliga lysrör?

Kan man använda vanliga 58watts lysrör till akvarium? Funkar detta? Påverkar det fiskar eller växter märkvärdigt?
    /Danelius

• hannesc
    • December 2009
    • 13085

ja det är klart du kan, men det är ofta ett skittaskigt spektra. så kallat "varmvitt"

det är ju vanliga lysrör man kör med annars med, men de är specialgjorda med annat spectra för att få växterna att växa bättre o få fram färger på fiskar etc.

men ja du kan använda ett vanligt. men förmodligen ser det pissgult ut o dina växter kanske inte heller växer så toppen.

här är en bild som jämförelse. de gula är vanliga vamrvita jag köpt på clas ohlson. de andra är Power-glo som är jäkligt bra till tex malawi o helt okej till växter med.
    Bifogade filer

Kommentar

• Danelius
      • February 2012
      • 79

Okej tack så mycket för svaret.
      /Danelius

Kommentar

• Christer5

För att välja lämpliga rör behöver du veta vilken typ av rör du vill ha,beror på vilken färgspektra du vill ha.

Kommentar

• hannesc
          • December 2009
          • 13085

mjao.. beror väl lite på kanske, men generlla vädigt bra rör som tar fram fiskarnas färger samt är väldigt bra för växterna är tex Phillips aquarelle och sylvana aqua-star

Kommentar

• Danelius
            • February 2012
            • 79

Men säljs fortfarande aquarelle? Har dom till mitt 100l och är sjukt nöjd med dom men måtten vi snackar här är 150cm och 58 watt. Dessutom har väl aquarelle slutat tillverkas och dom sista återstående på Philips lager har väl blivit uppköpt och är förhållandesvis slut. På Pwss har dom ju bara 24 wattarna kvar.
            /Danelius

Kommentar

• Danelius
              • February 2012
              • 79

Karets tema ska vara SA med mycket växter...
              /Danelius

Kommentar

• Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

jodå, aquarellen säljs fortfarande av dom som har dom på lager

men de sinar fortare än en brunn i sahara.

min röst ligger på sylvania aquastar
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

Vanliga lysrör? Tja det beror på vad man menar med vanliga. Tar man det som ligger överst på ICA så är det stor risk att det inte blir bra. Gör man sig lite mer besvär än så kan man gott hitta rör som är både bättre och billigare än det som finns i akvarieaffären. Det man skall titta efter är dagsljusrör och helst med ett högt Ra värde, åtminstone över 90. Biltemas dagsljusrör är faktiskt fullt användbara. Philips har en del riktigt bra rör med fin färgåtergivning som också fungerar bra till växter. TLD 965 är bra t ex.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

håller med om biltemas rör, dvs helt ok i vissa setups.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• rune.
                      • October 2011
                      • 37

Dagsljusrör kan man köpa hos närmsta elektrikern. Både Philips och Osram tex till bra pris.

Rune.

Kommentar

• Danelius
                        • February 2012
                        • 79

Idag inhandlades två stycken Sylvanina Grolux. Kanske inte det allra mest ultimata för fiskarnas färger dem själva men kände att jag ville lägga mer på växterna än fiskarnas färg.
                        /Danelius

Kommentar

Arbetssätt...