Vilken luftpump?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hulke
    • May 2012
    • 8

Vilken luftpump?

Jag har ett akvarium på runt 180l och undrar vilken luftpump jag ska ha.
    Funkar denna? http://www.guldfisken.se/beta/catalo...9dc107f4a96a55

Eller måste jag ha storleken över? Lite för mycket pengar egentligen, http://www.guldfisken.se/beta/catalo...9dc107f4a96a55

Undrar även vad jag måste köpa för tillbehör till pumpen, slang och syresten? Hur vet man vilken slang som passar?
  • Christer5

Har du något inner eller ytterfilter ?

Kommentar

• Hulke
      • May 2012
      • 8

Inget filter eller andra tillbehör.

Kommentar

• Christer5

Är det inte bättre att du skaffar ett lämpligt filter istället,då behöver du ingen luftpump och syresten.

Kommentar

• Hulke
          • May 2012
          • 8

Är det dyrt då? Ska ha akvariet till insjöfiskar om det hjälper att välja prylar.

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ska du ha fisken mer än tillfälligt (typ innan de ska tillagas) så behöver du ett filtersystem som biologiskt renar vattnet. Det är svtårt att hålla insjöfisk i ett akvarie, många arter blir duktigt stora och många är väl rovfiskar...
            Senast redigerad av åheim; 06 May 2012, 21:23.
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• mikoto
              • July 2011
              • 215

Vad är tanken med luftpumpen? Cirkulera vattnet? Isf skulle jag hoppa luftpump och syresten och skaffa en ordentligt pump istället. Gärna en energisnål streampump. Insjöfiskar är vana vid ganska kallt och syrerikt vatten så du ska gärna ha redigt med cirkulation.

Kommentar

• hannesc
                • December 2009
                • 13085

skippa luftpumpen. den gör ju ingen nytta. köp ett riktigt filter.

sen om du ska ha insjöfiskar behvöer du förmodligen ett kylsystem. även utan doppvärmare o belysning kommer karet hålla ca 21-22 grader vilket våra svenska sjöar inte har året runt.

ska de trivas behöver du få ner vattnet runt till runt 7 grader.

det är med andra ord ganska krångligt att ha svenska fiskar i akvarium

Kommentar

• Hulke
                  • May 2012
                  • 8

Tanken med luftpump är syre så dom klarar sig. Bästa och billigaste typen är jag ute efter.

Temp är inga större problem, akvariet kommer placeras i källaren där det är svalare.
                  På vintern ska fisken ha det kallare men det är inget bekymmer för mig då jag enbart tänkt ha dom under vår, sommar och höst.

Kommentar

• hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

en luftpump tillför mer eller mindre inget syre alls. bubblorna bubblar ju rakt upp ur karet. ska det syresättas måste bubblorna lösas i vattnet. ne syresättningen sker genom ytrörelse. och du måste ha ett filter i karet. annars kommer du få nitrit o dina fiskar dör.

så köp ett innerfilter o sätt utblåset strax under utan så att ytan krusar sig. då syresättsvattnet o renas i filtret.

Kommentar

• Danelius
                      • February 2012
                      • 79

Om du ska satsa på ett innerfilter kan jag rekommendera: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1
                      Den finns i flera modeller/styrkor ifall du vill ha ändå kraftigare cirkulation.
                      /Danelius

Kommentar

• Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

måste ju fråga......

vad skall du göra av firrarna när vintern kommer ??

I övrigt håller jag med ovanstående.

luftpump med "syresten" är mer eller mindre värdelösa när det gäller syresättning.

skall det till för syresättning så krävs det ett riktigt filter.

Vidare, om man skall ha insjöfiskar, vilka alla mer eller mindre är världsmästare på att
                        skita ner, så krävs det ett filter modell större.

till ett 180 liters (undrar vilka insjöfiskar som trivs i det karet....) så skulle jag siktat på
                        en pump / filter som drar runt vattnet 7-10 ggr vattenvolymen.

.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

Många insjöfiskar funkar utan kylning. Rudor tål det mesta och abborre, mört, brax och somligt liknande kan man hålla så länge temperaturen hålls något så när rimligt. Lake och öring och en del mer i den stilen skall man däremot inte räkna med att de blir länglivade utan kylning. Kylaggregat är dyra i både inköp och drift så jag rekommenderar klart att man börjar med att testa med de tåligare arterna.

De här fiskarna blir ganska stora och äter och växer ordentligt även som små. Ett bra filter är därför ett rimligt köp, gärna ett ytterfilter som värmer något mindre eftersom det i viss mån kyls av luft. Visst går det utan filter men då får man hålla ner fiskmängden ordentligt.

Ett filter med pump för vatten är alltså bra men det betyder inte att man skall förkasta luftpumpen. När man håller insjöfisk utan kylning så kan man hamna i situationer där man är på gränsen, varmt vatten löser syre sämre och insjöfisk är mer vana vid svalare och syrerikare vatten. Sticker temperaturen upp så hamnar man ibland i lägen där det blir syrebrist och fiskarna står i ytan och flämtar. Snabbaste och effektivaste sättet att hantera det problemet är med en luftpump som ger fina bubblor, utströmmare av lindträ är det bästa. Ytomrörning är i och för sig bra men ger inte samma effekt, det blir mycket större yta för gasövergång med en utströmmare. Jag har klart den erfarenheten att i kritiska lägen med insjöfisk så kan tillgång på en luftpump vara skillnaden mellan liv och död, effekten kan vara dramatisk. Det är alltså om inte annat nåt som är bra att ha stående som man kan ta till om det blir värmebölja.

Köper man inte den allra billigaste luftpumpen man hittar så är nog kvaliten rimlig. Det som däremot kan ställa till det är ljudnivån, skall man ha pumpen där man irriteras av ljud kan det vara en bra ide att be att få provlyssna. Det finns olika storlekar på luftpumpar också, de allra minsta är lite för klena till det här ändamålet.

Slang som passar till det här brukar kallas luftslang i akvariesammanhang. När det gäller utströmmare så är de av lindträ bäst på att ge fina bubblor men de har begränsad livslängd. Skall man köra kontinuerligt så kan de som är av nåt keramikartat duga. Man bör anpassa storleken på utrömmaren till storleken på pumpen, liten utrömmare till liten pump osv.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• ecco
                            • November 2010
                            • 500

Hulke ett litet tips.
                            Ta en rejäl funderare på om du egentligen ska ha ett akvarium.
                            Du vill inte lägga ut 395:- på en kanon bra Tetratec luft pump då det är för mycket pengar.
                            Så har du ens kollat vad det kostar att ha ett akvarium fungerande??

BRA prylar kostar pengar så enkellt är det.
                            Ska du dessutom ha svensk fisk så kommer det kosta lite till...

Så fundera på om du ska ha ett akvarium överhuvudtaget innan du skaffar dåliga produkter och blir besviken på kvalliten.
                            Sambons blogg om våra akvarium.
                            http://mizan3.bloggsida.se/
                            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

Kommentar

• Hulke
                              • May 2012
                              • 8

Ursprungligen postat av Danelius
                              Om du ska satsa på ett innerfilter kan jag rekommendera: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1
                              Den finns i flera modeller/styrkor ifall du vill ha ändå kraftigare cirkulation.
                              Tack för tipset. Denna räcker till för mig? Behöver man något mer för att komplettera innerfiltret?

11 watt ska den dra, är det stor skillnad på 11 watt och 3-4 watt som en luftpump drar?
                              Jag lånar el i lägenhetskällaren så det är bra om den inte drar för mycket. Jag vet varken om 3-4 watt eller 11 watt är mycket.

Ang snålheten på kostnad är att jag först bara vill testa lite. Vill inte slänga ut för mycket pengar innan jag vet om det är något för mig.

Tack samtliga som svarat i tråden! Vissa riktigt långa och välskrivna inlägg och det får man tacka för!

Kommentar

Arbetssätt...