Var få tag på akvarium med speciella mått?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

Var få tag på akvarium med speciella mått?

Tjena!

Har varit ganska inaktiv på forumet senaste tiden p.g.a akvarierna har bara rullat på utan större bekymmer eller pyssel senaste tiden. Nu kliar det dock i fingrarna och jag vill igång med ett nytt projekt.
    Jag ska riva trappräcket på övervåningen och bygga ett nytt med ett akvarium i.
    Jag har googlat ett tag nu men hittar ingenstans ett akvarium med de mått jag söker, vet att det finns akvarium med måtten 150x40x40 men det verkar inte som det säljs sådana idag. Eller? Är det någon som vet om dessa tillverkas idag eller måste man specialbeställa ett? Var kan man i så fall beställa ett? Vilka tillverkar på beställning och finns det någon i Dalarna som gör detta?

Hoppas att det finns någon där ute som vet.

Tack på förhand!
    /Mikey13
    • December 2009
    • 13085

man beställer glaset o bygger ihop det själv. enklast.
    jag älskar specialkar. skulle nog aldrig få för mig att köpa ett juwel kar tex. ( nu råkar jag ju iof ha ett gammalt lido hemma men ändå)

Kommentar

• mikey13
      • October 2007
      • 465

Ok, är det något speciellt glas man beställer då eller räcker det att gå till glasmästaren här hemma och beställa 8-10mm glas och limma ihop med vanligt akvariesilicon? Är det krångligt för en som aldrig limmat ett akvarie förut?

Kommentar

• hannesc
        • December 2009
        • 13085

ne det går med vanligt glas, men se till att du får rätt tjocklek.
        se tabell nedan. det är höjden som bestämmer tjockleken.

har man inte limmat förr så får man läsa på en del. o jag skulle nog isåfall börja med att limma ihop ett litet kar på typ 50L som övningsobjekt.
        Bifogade filer

Kommentar

• mikey13
          • October 2007
          • 465

8mm bör räcka gott och väl ser jag. ska kolla lite priser med lokala glasmästaren så får vi se om det blir att limma eget eller hur det blir. Tack för svaren =)

Kommentar

• gonzo44
            • October 2007
            • 2770

det är som Hannes säger, det viktigaste är att inte ta för mycket silikon för då klabbar det och det blir klabbigt tro mej och svårt att få bort så lagom är bäst som skrivs här över testa lite först.. och en viktig sak till torka ALLTID fästytorna med antingen rödsprit eller oljefri aceton för att få bort fett och sånt som silokon inte fäster på...
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

Kommentar

• mikey13
              • October 2007
              • 465

Ja, jag får nog testa på ett litet först som Hannes säger, man får maskera också så man får en fin fog. Har silikonat några badrum förut så lite känsla bör man ha kvar tycker jag =)
              Tack för tipset med avtorkningen.

Kommentar

• hannesc
                • December 2009
                • 13085

har gjort en liten film på när jag fogade om ett kar.

Kommentar

• hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

när du limmar ihop karet så lägg tandpetare mellan glasen för att få en distans mellan glaskivorna.

så här
                  Bifogade filer

Kommentar

• Mashugg
                    • March 2012
                    • 70

Bra att du gör tummen upp så man vet när momenten är klara . Satt å fnissa lite varje gång :P

Tycker det är ganska fantastiskt att lite silicon kan hålla ihop ett par glasskivor med hundratals liter vatten inuti. Hur placerar man glasskivorna på bästa sätt? Sidorutorna ovanpå bottenrutan eller placera sidorna "utanför" kanterna på bottenrutorna? Hoppas du förstår vad jag menar :P

Kommentar

• Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

Din lokala affär kan hjälpa dig med karet annars, lite mindre risk.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

haha ja man måste ju vara tydlig

ja det är rätt fantastiskt. silikon är jävligt starkt. har en siffra i huvvet på ca 25 kg/cm2 vilket är massor!!

jag tycker det är lättare om man låter bottenskivan vara "inne" i karet. dvs att sidorutorna står på bänken så att säga.placera rutorna utanför bottenplattan. särkillt på större kar då trycket på bottenplattan från sidorutorna blir mycket större, då glaset väger mer.

sen tycker jag det ser snyggare ut om rutorna går hela vägen ner till bänken. jag gillar ju helglaskar o då är det det ju inte så snyggt om man först ser en kanten på en glasskiva, o sen en silikonsträng, o sen börjar framrutan. inte såååå najs.

Kommentar

• gonzo44
                          • October 2007
                          • 2770

Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                          Din lokala affär kan hjälpa dig med karet annars, lite mindre risk.
                          ja men till vilket pris?? kostar en del att beställa så glasmästaren är btydligt billigare och han lämnar garanti han oxå
                          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

Kommentar

• Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

Allt över 200 liter skall ha ram, Hannes vet det inte än bara.

Men som sagt, er lokala affär kan fixa fram akvarier åt dig

Kommentar

• Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

Ursprungligen postat av gonzo44
                              ja men till vilket pris?? kostar en del att beställa så glasmästaren är btydligt billigare och han lämnar garanti han oxå
                              Fast glasmästar'n kan inte alltid, här har vi en speciell glasmästare som hjälper Pets med karbyggen.

Kommentar

Arbetssätt...