Borra för ytavrinning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GlennWiberg
    • May 2011
    • 301

Borra för ytavrinning?

j ska bygga ytavrinning i mitt 125l kar. Tänkte köra med 2st 25mm rör från botten. Tänkte borra dom 4-5cm ut från glaset ca 10-15cm från ett hörn och ha ca 4-5cm mellan rören. Tänkte köra hävertprincipen. Tänkte den lösningen dom visar vid 11:40 in i viteon. http://www.youtube.com/watch?v=FOEDV...eature=related

Kan det fungera?

Undrar även om 25mm rör räcker.
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

Jag skulle inte rekommendera hävert. Kör vanlig ytavrinning istället där gravitationen sköter det. Finns ju chans, om man kör med hävert, att den stannar och då går pumpen sönder och om pumpen går sönder så finns det risk att sumpen svämmar över. Beror ju dock lite på hur stor sump man har också. Men om sagt, jag skulle kört vanlig ytavrinning och inte hävert.
    MVH//
    Johan

Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

Kommentar

• GlennWiberg
      • May 2011
      • 301

Hur menar du då? För har ju ytavrinning ner i behållaren som kommer rymma max 4 liter och om då pumpen stannar så kommer ju inget vatten att flöda ner i den behållaren och häverten kommer ju då bara att tömma behållaren på 4 liter.

Kommentar

• Johanadhoc
        • April 2011
        • 377

Ursprungligen postat av GlennWiberg
        Hur menar du då? För har ju ytavrinning ner i behållaren som kommer rymma max 4 liter och om då pumpen stannar så kommer ju inget vatten att flöda ner i den behållaren och häverten kommer ju då bara att tömma behållaren på 4 liter.
        Jaha, nu tänkte jag lite fel, :P
        Ber om ursäkt.

Tycker dock ändå att vanlig ytavrinning skulle kännas säkrare. Om häverten stannar exempelvis förstörs ju pumpen.
        MVH//
        Johan

Kommentar

• GlennWiberg
          • May 2011
          • 301

Ursprungligen postat av Johanadhoc
          Jaha, nu tänkte jag lite fel, :P
          Ber om ursäkt.

Tycker dock ändå att vanlig ytavrinning skulle kännas säkrare. Om häverten stannar exempelvis förstörs ju pumpen.
          Hehe okej lugnt. Men om det blir stopp ihävert röret så kommer vattennivån att stiga och då kommer allt vatten rinna ner i det andra ostrypta 25mm röret så att sumpen inte blir torr och att akvariet inte svämmar över.

Kommentar

• Johanadhoc
            • April 2011
            • 377

Hehe okej lugnt. Men om det blir stopp ihävert röret så kommer vattennivån att stiga och då kommer allt vatten rinna ner i det andra ostrypta 25mm röret så att sumpen inte blir torr och att akvariet inte svämmar över.
            Är det inte bättre att bara ha ett lite större rör för vanlig ytavrinning? Varför hävert?
            MVH//
            Johan

Kommentar

• GlennWiberg
              • May 2011
              • 301

Är det inte bättre att bara ha ett lite större rör för vanlig ytavrinning? Varför hävert?
              Vanlig? Tänker du då på den då du bara har ett vanligt öppet rör? För den metoden låter utav bara den. Då det ska vara i ett sovrum så vill vi ha ett tyst system. Och då har alla rekommenderat hävert systemet som mer eller mindre är knäpptyst.

Kommentar

• Johanadhoc
                • April 2011
                • 377

Vanlig? Tänker du då på den då du bara har ett vanligt öppet rör? För den metoden låter utav bara den. Då det ska vara i ett sovrum så vill vi ha ett tyst system. Och då har alla rekommenderat hävert systemet som mer eller mindre är knäpptyst.
                Ja, det är det jag menar med vanlig.

Ljudet kommer ju från att luft sugs ner med vattnet och detta kan man ju motverka genom att sätta en "U-böj" på röret om du förstår hur jag menar? Då kommer det inte in någon luft.

Du gör ju självklart som du vill men jag tycker det verkar vara onödigt jobb med hävert.
                MVH//
                Johan

Kommentar

• GlennWiberg
                  • May 2011
                  • 301

Ja, det är det jag menar med vanlig.

Ljudet kommer ju från att luft sugs ner med vattnet och detta kan man ju motverka genom att sätta en "U-böj" på röret om du förstår hur jag menar? Då kommer det inte in någon luft.

Du gör ju självklart som du vill men jag tycker det verkar vara onödigt jobb med hävert.
                  Okej ja jag fattar det med U ett men då får man ju en hävert då det blir luft tätt Men annars kan man ju köra med "gurgelbuster" Men verkar vara mera jobb att få den att fungera korrekt.

Kommentar

• matte_lkpg
                    • July 2011
                    • 146

http://www.youtube.com/watch?v=65yVr...feature=relmfu Den tänkte jag prova framöver.
                    http://ljo-akvaristik.blogspot.com/

Kommentar

• GlennWiberg
                      • May 2011
                      • 301

de med på den modellen men skulle ta otok på för mycket plats med 2 sådana i min tank. Men hittade denna http://www.ultimatereef.net/forums/s...d.php?t=474705 Funderar starkt på den istället Vad tror ni om det?

Kommentar

• mikoto
                        • July 2011
                        • 215

Jag tror Johanadhoc missförstått vad som menas med häverttekniken i det här fallet :-) Idén är ju att man har två rör i en ytavrinningslåda, det ena röret lägre än det andra och böjt nedåt. Det är hävertröret som startar en hävert av vattnet som rinner ned i lådan, detta stryper man så att det precis inte kan ta allt vatten, det gör att vattennivån stiger till det andra röret som är ett vanligt öppet rör som sväljer den procenten vatten som inte häverten tar. Det blir korrekt inställt ohörbart mer eller mindre.

Häverten startar automatiskt igen om man har stängt av returpumpen en stund och startar igen. Genom att det andra röret är grövre så kan den även svälja allt extra vatten om hävert röret skulle sätta igen, då kommer det även föra ett otäckt spolarljud som medelar akvaristen om att något är fel :-)

Ultimatereef länkens lösning ser utmärkt ut, den tror jag på.

Kommentar

• GlennWiberg
                          • May 2011
                          • 301

Okej vad bra men då kör jag nog på den lösningen Nu ska jag böra försöka hitta någon som vet det där med hur långt ifrån man ska borra samt diameter på rören. För enligt ett program ska 25mm räcka och googlar man lite så sägs det att man bör ha minst 32mm. Samma sak med borrningen vissa säger 2cm in på skivan och andra 5, 10cm. Svårt att veta hur långt in man ska borra :/

Kommentar

• mikoto
                            • July 2011
                            • 215

Diametern på rören bestämms av hur snabb din returpump ska vara. Hur mycket ska den pumpa har du tänkt dig? Hur långt ifrån kanten kan inte jag heller tyvärr, men åtminstone 5 cm från kanten och mellan rören låter ju som en bra start iaf. Kallar du dig beauty på SVG förresten? Haha, tycker jag känner igen tråden nu när jag är lite piggare på morgonen :-)

Isf kan du väl kika där vad folk har för diametrar på rören i sina kar, för det har ju många skrivit och även vilken pump de använder. Fungerar det för de bör det ju rimligtvis fungera för dig med.

Kommentar

• GlennWiberg
                              • May 2011
                              • 301

Okej. Tänkte kör med 200-2200l/h i retur. Ja jag hade funderingar på att sätta det 5cm in från ytter kant 4,5cm in om man mäter inne i karet och 4cm mellan hålen. Både jag och nej där faktiskt Är Sambon som skriver lite men mest jag som skriver där.Kände igen ditt namn med :P

Kommentar

Arbetssätt...