problem med bänk, tips mottages gärna! =)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

Lånar tråden lite

Går ju lite i samma tankar.

Skulle 3 st http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10180067/ kunna hålla för ett kar med exakt samma mått (alltså säg 105x50x50)?
    Tråkigt att det är spån men man kan inte få allt.
    Tänker då utan hjulen.

Kommentar

• MrH
      • October 2010
      • 2825

utan hjul skulle det funka om karet är exakt samma mått så det vilar på hörnen.
      MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• laasesku
        • October 2002
        • 660

Man tycker ju det. Samtidigt vill man vara hundra
        En annan fråga blir då hur man bakar in ytterfilter etc på snyggt sätt? Lite halvskumma lådor.

Fast smidigare lådor har ju denna. Skulle 2 x http://www.ikea.com/se/sv/catalog/pr...084/#/00180082 vara stabilt? Med akvarium med mått kanske 122x50x50
        Nåt konstigt hål på ovansidan dock.

Mycket frågor nu
        Senast redigerad av laasesku; 10 March 2012, 15:29.

Kommentar

• MrH
          • October 2010
          • 2825

alltså rent generellt så är inte IKEAs möbler byggda för akvarium så det finns ju inga garantier för att det kommer att hålla.

ett alternativ är att gå på loppis/second hand och kolla efter möbler från typ 70talet. dom är oftast rejält byggda med riktigt trä å inte nå syntet material. dom håller garanterat. använder själv en gammal bokhylla till akvarium å de finns inte en möjlighet att de inte skulle hålla.
          MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Bygg en egen möbel med IKEA:s stommar till köksskåp, då kan du välja utseendet själv med både dörrar/lådor och färg på dessa.

Ang. filter som står tight, den enda risken jag ser är att det kan bli resonansljud från filtret.
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Gackt
              • July 2008
              • 138

Kan ju säga såhär om IKEA möbler:

Hade ett 150L 95x40x40 på en sådan här möbel, IKEA Malm Byrå. http://www.ikea.com/se/sv/images/pro...E107374_S4.jpg

ca 6-7cm stod utanför på vardera sida då byrån var lite för kort. Mitt akvarium stod på den byrån i 3 år. Det är ca 180kg sett till all sand/sten som var i också, på den byrån.

Stängde låder och hade mig varje vecka då jag hade en del papper i byrån. Var aldrig något problem. Sålänge akvariet står rakt upp på något och inte får sig en smäll i sidan av någon som spelar rugby eller så, så viker sig inte skivorna sig. Men visst är det bra med reglar ifall om att man har en stökig familj eller liknande.

När jag tänker vikt och hållbarhet så tänker jag på en stor person jag känner tex "Kan det sitta 2 st Lasse på denna i 3 år utan att det brakar samman?" då brukar man ofta få en bra "bild" över hållbarheten.

Kommentar

• laasesku
                • October 2002
                • 660

Fastnade lite för just dessa möbler. Stommar kan ju vara ett alternativ annars.

Frågan återstår dock, håller det eller inte?

3 st http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10180067/ ser ju stabilt ut i mina ögon men vikten landar väl på ca 300kg.
                (måttbeställt kar med exakta mått)
                Senast redigerad av laasesku; 10 March 2012, 16:57.

Kommentar

• laasesku
                  • October 2002
                  • 660

Ursprungligen postat av Gackt
                  Kan ju säga såhär om IKEA möbler:

Hade ett 150L 95x40x40 på en sådan här möbel, IKEA Malm Byrå. http://www.ikea.com/se/sv/images/pro...E107374_S4.jpg

ca 6-7cm stod utanför på vardera sida då byrån var lite för kort. Mitt akvarium stod på den byrån i 3 år. Det är ca 180kg sett till all sand/sten som var i också, på den byrån.

Stängde låder och hade mig varje vecka då jag hade en del papper i byrån. Var aldrig något problem. Sålänge akvariet står rakt upp på något och inte får sig en smäll i sidan av någon som spelar rugby eller så, så viker sig inte skivorna sig. Men visst är det bra med reglar ifall om att man har en stökig familj eller liknande.

När jag tänker vikt och hållbarhet så tänker jag på en stor person jag känner tex "Kan det sitta 2 st Lasse på denna i 3 år utan att det brakar samman?" då brukar man ofta få en bra "bild" över hållbarheten.
                  Menar du att du hade 14cm akvarium utanför möbeln???

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Ursprungligen postat av laasesku
                    Fastnade lite för just dessa möbler. Stommar kan ju vara ett alternativ annars.

Frågan återstår dock, håller det eller inte?

3 st http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10180067/ ser ju stabilt ut i mina ögon men vikten landar väl på ca 300kg.
                    (måttbeställt kar med exakta mått)
                    Ihopskruvade med varandra och hjulen borttagna så skulle den troligen hålla. Jag skulle vilja skriva säkerligen, men det passar jag mig för ifall det skulle hända något.
                    Sätter du sedan en toppskiva för att få dem i nivå med varann, och även en skiva undertill som du skruvar dit så kan du sätta en bil på den möbeln!

Edit: Detta förutsätter att möbeln är av spånskiva och inget plastjox...lite svårt att få fram vad på specen.
                    Senast redigerad av ansjo; 10 March 2012, 17:04.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Gackt
                      • July 2008
                      • 138

det bästa du kan göra är att ta köksskåpen, ett snyggare och billigare alternativ imo. Tror iaf att det är billigare, har för mig att ett komplett skåp med dörr som är 80 brett kostar 500:- ca?
                      se här:

http://static.devote.se/gallery/big/20090517/af3f5baea60149a39d6cb4ce6add3e53.jpg?iact=hc&vpx=8 92&vpy=192&dur=485&hovh=194&hovw=259&tx=143&ty=155 &sig=103999031276780068033&ei=jnxbT5v6O6iM4gScrf3S Dw&page=10&tbnh=137&tbnw=183&start=489&ndsp=54&ved =1t:429,r:13,s:489

Kommentar

• Gackt
                        • July 2008
                        • 138

50 bredd var det visst, men 2 st sådan här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19852504/ och en billig 200 kronors bänkskiva ovanpå 2cm+ tjock. Borde göra susen? bara ett tips

Kommentar

• Gackt
                          • July 2008
                          • 138

Ursprungligen postat av laasesku
                          Menar du att du hade 14cm akvarium utanför möbeln???
                          yepp

edit:

här är en fin bild:

ser säkert helt galet ut, men saken är den att sålänge den ej blir tacklad eller så, så är det inget problem. All vikt kommer ovanifrån nämligen och skivorna kan ta betydligt mer vikt än vad som sägs.

Alu Ramen samlar ju upp all vikt så glaset står ju inte ensamt där ute och samlar vikt. Det är ju samma sak när man har ett Aluakvarium på en aluställning. Man behöver ingen skiva undertill. Glaset skulle inte nudda vid skivan om det ens fanns en där under, aluramen tar ju upp allt.
                          Senast redigerad av Gackt; 10 March 2012, 17:23.

Kommentar

• laasesku
                            • October 2002
                            • 660

Ursprungligen postat av ansjo
                            Ihopskruvade med varandra och hjulen borttagna så skulle den troligen hålla. Jag skulle vilja skriva säkerligen, men det passar jag mig för ifall det skulle hända något.
                            Sätter du sedan en toppskiva för att få dem i nivå med varann, och även en skiva undertill som du skruvar dit så kan du sätta en bil på den möbeln!

Edit: Detta förutsätter att möbeln är av spånskiva och inget plastjox...lite svårt att få fram vad på specen.
                            Låter som det borde hålla va.

Ja Ikea är ju trots allt bara ikea. Men en toppskiva (i bättre material) borde ju göra sitt!

Kommentar

• laasesku
                              • October 2002
                              • 660

Ursprungligen postat av Gackt
                              50 bredd var det visst, men 2 st sådan här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19852504/ och en billig 200 kronors bänkskiva ovanpå 2cm+ tjock. Borde göra susen? bara ett tips
                              Det där såg ju inte alss illa ut! Dock gillar jag inte djupet på 60 cm. Ska leta vidare på kökskåp o se om det finn annat. Tack för tipset!

Kommentar

• ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

Du kan köra på IKEA:s överskåp, de är bara ca 35-40 cm djupa och sedan sågar du toppskivan i rätt mått.
                                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...