Vilka delar till komplett Co2-system?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate
    • August 2003
    • 620

Vilka delar till komplett Co2-system?

Håller på med lite planering och inköp.

Har suttit några dagar och funderat på om det kanske vore en idé att köpa ett seriöst Co2-system till vår kommande 455-burk med rätt mycket växter.

Har mestadels kollat på www.us-aquaristikshop.com , men min tyska är obefintlig och google translate har en del brister.

Jag vet vilka delar som behövs, men inte vilken "modell" av varje del för att det skall vara optimalt för vårt kar.

Systemet vi har innehåller ca 450-500L vatten och kommer bli relativt tätplanterat.

Vi kommer använda vår gamla sump, så det funkar att köra med både "intern och extern" reaktor.

Vet inte om us-aquaristikshop säljer utan flaska, men ringde kidde här i stan, och de skulle ha 1250kr för en provtryckt och fylld 6kg-tub. Tycker det känns bättre, även om en 2kg-tub hade passat oss bättre rent utrymmesmässigt.

Så...vilka delar bör jag köpa för att få ett så bra och optimalt system som möjligt.

PS. Hade inte i första hand tänkt skaffa pH-kontroller! Kanske längre fram.
    MVH /Erik

"Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • Datate
    • August 2003
    • 620

Ingen som har koll på detta?

Finns så många olika paket, men har svårt å veta vad de olika skillnaderna innebär. Har kollat på dessa framför allt:

Onlineshop für CO2 Technik, Aquaristik, CO2 Anlage, Pumpen, Druckschalter und Magnetventile, CO2 Anlagen, CO2 Aussenreaktor AR-US Serie

och

CO2 Anlagen CO2 Anlage - Onlineshop für CO2 Technik, Aquaristik, CO2 Anlage, Pumpen, Druckschalter und Magnetventile, CO2 Anlagen, CO2 Aussenreaktor AR-US Serie

Sen undrar jag vad den där LED-funktionen innebär...google translate ger inte mycket till hjälp vad gäller denna option.

Sen har jag svårt att se om det ingår backventil i dessa paket.

Sen undrar jag vilken reaktor som behövs...är det största modellen som rekommenderas till 455L, eller går det precis lika bra med en mindre modell?

1600L/H....hur lite kan man ha? Går det att ha t.ex 400L/H i flöde å ändå ha bra funktionalitet?

Finns säkert massa mer frågor, men jag är övertygad om att det finns folk som har koll på detta trots inga svar ännu!
    MVH /Erik

Kommentar

• Sleaper
      • September 2008
      • 2894

Kör själv med denna reaktor: http://www.us-aquaristikshop.com/co2...enzaehler.html
      Men du vill ha "plus" modellen verar det? Med möjlighet att byta storlek på slanganslutningarna 12/16. Filterkapacitet man anger till resp. reaktor är maxvärde. Reaktorerna fungerar bra till pumpar med betydligt mindre effekt alltså.
      Det där med LED verkar vara en nyhet och en option som jag inte heller fattar..

Kommentar

• Sleaper
        • September 2008
        • 2894

Förresten backventil ingår i paketen

Kommentar

• Datate
          • August 2003
          • 620

Tackar tackar!!!

Utan att ha studerat närmare...vad skiljer "din" modell mot plusmodellen?

Kollade bara på de största paketen...men har ingen aning om ifall de är overkill...kanske skulle det fungera MINST lika bra med ett "mellanpaket".
          Funderar dessutom på om man skulle gå på ett paket med en 500g-tub istället och köpa en 6kg här i sverige.
          Dock var frakskillnaderna bara någon hundring mellan minsta och största tuben...å då kan man ju använda en 2kg tills den tar slut. 2kg skulle dessutom gå att gömma i möbeln, medan en 6kg måste placeras utanför möbeln (såvida jag inte plockar bort sumpen dvs).
          Var tuben fylld förresten, och vad kostar det att fylla en 2kg (om det nu är en sån du har). 6kg kostade 300+moms att fylla här i Örebro!
          Senast redigerad av Datate; 12 February 2012, 12:13.
          MVH /Erik

Kommentar

• Sleaper
            • September 2008
            • 2894

Plusmodellen har medföljande utbytbara slanganslutningar 12/16mm (fiffigt). Min reaktor har endast 16mm slanganslutningar. Jag skulle satsat på denna reaktor ifall ditt filter har 16mm slang, i annat fall kan man ju alltid använda reduceringar. Fördelen med den större reaktorn är ju att den även lämpar sig för ett större kar oxå.
            Jag har köpt med flaska på 2kg. Den är fyld vid leverans och kostar ca. 300kr att återfylla i Gbg. Så det är ju mer ekonomiskt med 6kg, helt klart. Men jag vill ha min flaska i bänken under karet, så 2kg passar för mig. Den räcker ju rätt länge för ett 240l så det är ingen "big deal".

Kommentar

• Datate
              • August 2003
              • 620

Tackar för svaren!

Ungefär hur länge räcker en 2kg för dig?

Någon pratade om 50g/dygn för ett 540 med mycket växter...då räcker en 2kg i 40 dagar...lite surt...men om 50g/dygn är tokmycket vet jag inte.
              MVH /Erik

Kommentar

• Datate
                • August 2003
                • 620

Finns en option som heter "Abgänge" ("avyttring" på svenska enligt google) valen är 1-standard och sen 2 till 6-fach ("handla"). Är det helt enkelt så att det är om man vill köpa flera paket!? Hänger inte riktigt med i tyskan...inte ens med google translate.
                MVH /Erik

Kommentar

• Sleaper
                  • September 2008
                  • 2894

2kg räcker i drygt 3 månader till mitt kar (240l). Med vatten på KH 3-4 och pH 6,6 via pH-controller. Åtgången av CO2 är ju väldigt avhängigt hur effektiv reaktorn är, har man en dålig reaktor kan man ju få tillföra betydligt mer CO2 för att erhålla önskad mängd löst CO2 i karet.
                  En annan faktor som spelar in är oxå mängden ljus man tillför. Alltså mer ljus=mer CO2, lite förenklat. Även mängden växter spelar roll precis som du säger.
                  Vad det är för "option" vet jag inte? Jag har bara beställt, fört över pengarna till deras konto och varorna har levererats som en samlad leverans via DPL/Posten Företagspaket.

Kommentar

Arbetssätt...