UV- filter.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bruér
    • August 2002
    • 282

UV- filter.

Har hört att detta skall vara bra till diskuskar för att ta död på parasiter och bakterier, nu är det så att detta är det enda jag hört... Kan någon bistå med mer information, har problem med "lite" grumligt vatten troligen beroende på matningen med oxhjärta och räkmix, kan ett UV filter hjälpa mig osv......
    tar emot all information å det tacksamaste.
    Mats
    720 diskus
    540 diskus
    www.discusklubben.dk
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

Hej!

Vill du söka info om uv filter så sök på dom som tillverkar filter till trädgårdsdammar

Urban

Kommentar

• Kramfors
      • January 2003
      • 7265

Om du har "fasta" föroreningar i vattnet så får du använda ett förfilter med filtervadd
      Jag har förfilter både i mina akvarier och min damm, fördelen med förfilter är att då får man inte en massa rester av fiskmat ock fisk sk.t i filtret, för de bakterier som ska bryta ner de föroreningarna är väldigt syreförbrukande, nackdelen är att du får rengöra filtret, det är nog svårt att få balans i ett akvarie där olika bakterier konkurerar om plats i filtret, det bästa är att i sitt filter ha bara bakterier som omvandlar nitrit till nitrat, och mekaniskt ta bort andra föroreningar.
      Därför är det en fördel om man stänger pumpen till fiskarna har ätit upp maten så inte matrester fastnar i filtret.
      Ett UVC ljus är i viss mån bakterie dödande för "onda" bakterier.
      http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• JE
        • January 2002
        • 719

Ett UV-filter tar inte död på något men det förändrar cellerna i bakterier, alger, parasiter osv så de blir sterila och kan inte dela sig/fortplanta sig. Och eftersom de har en kort livscykel så minskar de radikalt men de som inte passerar UV-filtret påverkas inte.
        Så bakterier i andra filter eller parasiter som sitter fast på fiskar är fortfarande kvar.
        Så om du har problem med infusorier på grund av övermatning eller proteinrik föda så hjälper det.
        Används en del inom odling där man har känsliga yngel men det gör även fiskarna mer känsliga vid miljöombyten så man vänjer in dem till "skitigare" vatten innan försäljning eller flytt.

Mvh Janne
        http://www.goc.se

Kommentar

• Nemesis
          • May 2003
          • 161

Om man skall använda UV strålning skall man inte göra det konstant eftersom det inte bara är de "onda" bakterierna som tar skada, utan även nedbrytningsbakterierna. Man skall aldrig heller koppla in UV apparaturen så att vattnet flödar in i UV filtret innan det går igenom det vanliga biologiska filtret då detta blir tomt på bakterier om man gör så. Om man nu skall använda ett UV filter skall man endast ha det igång ett par timmar om dagen, så att det hinner spola runt allt vatten i burken ett par gånger, inte mera, för då dödar man i stort sett alla bakterier i hela burken. UV filtret skall kopplas in efter det vanliga så att vattnet först passerar igenom bakterierna i filtret och renas på det sättet, och sedan går genom UV filtret och blir av med bakterier i vattnet.

Kommentar

• Kramfors
            • January 2003
            • 7265

Ett UVC ljus är i viss mån bakterie dödande för "onda" bakterier.
            Det UV ljus som används mäts i enheten nanometer i våglängder från 190 nm-400 nm och delas in i tre band UV-A, UV-B samt UV-C. De två banden UV-A och UV-B är inte lämpliga för bakteriebekämpning eller att eliminera svävalger..
            Alltså det är skillnad på UV- ljus

Kommentar

• urbanandersson
              • January 2003
              • 965

Hej!

UV ljus används konstant i trädgårdsdammar.
              Är det fel att ha ett sånt dygnet runt i ett akvarium?
              Eller gör det ingen nytta?
              Är det bra på infusoriebekämpning?

Urban

Kommentar

• JE
                • January 2002
                • 719

Ett UV-filter tar inte död på något men det förändrar cellerna i bakterier, alger, parasiter osv så de blir sterila och kan inte dela sig/fortplanta sig. Och eftersom de har en kort livscykel så minskar de radikalt men de som inte passerar UV-filtret påverkas inte.
                Så bakterier i andra filter eller parasiter som sitter fast på fiskar är fortfarande kvar.
                Så om du har problem med infusorier på grund av övermatning eller proteinrik föda så hjälper det.
                Det behöver inte vara inkopplat hela tiden utan det räcker oftast med några timmar per dag, behovet styr tiden.
                Anslut en timer för till och frånslag, det är också viktigt att inte genomströmningen är för hög utan att man anpassar storleken med flödet.

Mvh Janne

Kommentar

• Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

Ett litet tillägg om UVC ljus, jag har ett på 25 watt och ett på 11 watt som går dyngnet runt, förbi UVC ljuset pumpas sammanlagt 9000 liter vatten i timmen främst för att "döda" svävalger, dammen är på 12000 liter men jag får inte klart vatten för jag har för mycket fisk så jag ska koppla in 36 vatt till.
                  UVC ljus i ett akvarium tycker jag är "överkurs".

Kommentar

• JE
                    • January 2002
                    • 719

Kramfors
                    Ett litet tillägg om UVC ljus, jag har ett på 25 watt och ett på 11 watt som går dyngnet runt, förbi UVC ljuset pumpas sammanlagt 9000 liter vatten i timmen främst för att "döda" svävalger, dammen är på 12000 liter men jag får inte klart vatten för jag har för mycket fisk så jag ska koppla in 36 vatt till.
                    Jag upprepar
                    det är också viktigt att inte genomströmningen är för hög utan att man anpassar storleken med flödet.
                    Välj alltid en eller två storlekar större/längre UV-filter än vad som rekomenderas för pumpen/flödet.

UVC ljus i ett akvarium tycker jag är "överkurs".
                    Håller med, ytterst sällsynt att man behöver ett sådant för akvariebruk.

Mvh Janne

Kommentar

• zezamy
                      • June 2003
                      • 11

Tack för alla svar , slutar med oxhjärta , lär nog hjälpa
                      Main Coon,bondkatt,sambons alla kar,4 barn..M.V.H Cirkus Scott

Kommentar

• bagarn
                        • March 2003
                        • 31

ett uvc filter ska väl vara påkopplat hela tiden annars missar man väl hela poängen med det.genomströmnigen ska vara ca 4ggr akvariets volym per timme

Kommentar

• JE
                          • January 2002
                          • 719

Genomströmning "flöde" genom ett UV-filter har inget med storleken på akvariet eller dammen...utan längden på UVC-röret avgör hur stort flöde man kan låta passera för att det ska vara effektivt, med andra ord om flödet är för stort hinner inte tex. bakterier påverkas av uv-strålningen men om det är långsamt flöde så blir det mycket effektivt, tiden för exponering är det som är viktigt.
                          Storleken avgörs av hur mycket vatten som ska behandlas genom UV-filtret, och mängden bakterier eller alger avgör hur lång tid/dygn man behöver ha det påkopplat.

Mvh Janne

Kommentar

Arbetssätt...