Behöver vägledning för att starta upp mitt saltvattensakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • enforcer
    • January 2012
    • 2

Behöver vägledning för att starta upp mitt saltvattensakvarium

Hej!
    Jag är i behov av lite hjälp ang vilka prylar som är lämpligast till mitt akvarium.
    Har ett på 250 l som jag ska försöka komma igång med.
    Så alla tips om vilka prisvärda tillbehör är jag tacksam för
    Jag har en cirkulationspump som ligger på 3500 l /h, är den för stor att köra med?
    Behöver jag någon mer pump/filter?
    Hur stor behöver skummaren behöver jag använda?
    Har säker glömt något, men som sagt så är jag väldigt tacksam för all hjälp som jag kan få
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

Ursprungligen postat av enforcer
    Hej!
    Jag är i behov av lite hjälp ang vilka prylar som är lämpligast till mitt akvarium.
    Har ett på 250 l som jag ska försöka komma igång med.
    Så alla tips om vilka prisvärda tillbehör är jag tacksam för
    Jag har en cirkulationspump som ligger på 3500 l /h, är den för stor att köra med?
    Behöver jag någon mer pump/filter?
    Hur stor behöver skummaren behöver jag använda?
    Har säker glömt något, men som sagt så är jag väldigt tacksam för all hjälp som jag kan få
    Det beror helt på hur dant du har tänkt att ditt akvarium skall användas och se ut.
    vi kan i princip säga att det finns 3 olika varianter på sötvatten.
    Växtakvarium, där stor vikt läggs på just ett lummigt akvarium fullt med växter.
    Standard eller sälskapsakvarium där man har lite lagom med växter
    Växtlöst där man bara har exempelvis en massa sten eller rötter eller en blandning.
    Det senare är absolut svårast och tar längs tid att starta upp.
    Faktiskt är nog alternativ 1 det enklaste!

Sedan beror det på vilka fiskar du har tänkt hålla.
    Din cirkulationspump kan vara lämplig om du skall ha exempelvis malawiciklider eller andra fiskar som gillar fart i akvariet.
    du skall i alla händelser komplementera med ett bra biologiskt filter. Gärna att ytterfilter med relativt stor volym.
    Du behöver ingen skummare till ett sötvattens akvarium!
    Detta använder man till saltvatten men det tycker jag inte du skall börja med om du inte är berädd på en lång upplärnings kurva.
    är det första gången du har akvarium?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• enforcer
      • January 2012
      • 2

Ursprungligen postat av bossep
      Det beror helt på hur dant du har tänkt att ditt akvarium skall användas och se ut.
      vi kan i princip säga att det finns 3 olika varianter på sötvatten.
      Växtakvarium, där stor vikt läggs på just ett lummigt akvarium fullt med växter.
      Standard eller sälskapsakvarium där man har lite lagom med växter
      Växtlöst där man bara har exempelvis en massa sten eller rötter eller en blandning.
      Det senare är absolut svårast och tar längs tid att starta upp.
      Faktiskt är nog alternativ 1 det enklaste!

Sedan beror det på vilka fiskar du har tänkt hålla.
      Din cirkulationspump kan vara lämplig om du skall ha exempelvis malawiciklider eller andra fiskar som gillar fart i akvariet.
      du skall i alla händelser komplementera med ett bra biologiskt filter. Gärna att ytterfilter med relativt stor volym.
      Du behöver ingen skummare till ett sötvattens akvarium!
      Detta använder man till saltvatten men det tycker jag inte du skall börja med om du inte är berädd på en lång upplärnings kurva.
      är det första gången du har akvarium?
      mitt syfte är att ha saltvatten.
      läste någonstans att vissa saltvattensakvarium inte behöver skummare, beroend på strl och vad man ska ha för grejer i akvariumet.
      Ja jag har haft några akvarium tidigare, bl.a 2 st 225 l, en på ca 160 l, samt ett 720 l som jag fick med saltvatten utrusting till.
      Där av att jag har kvar den där pumpen.
      så fin frågan är vad jag behöver för passande tillbehör och tips på hur man bäst placerar det i akvariumet.

Kommentar

• bossep
        • March 2010
        • 4447

Ursprungligen postat av enforcer
        mitt syfte är att ha saltvatten.
        läste någonstans att vissa saltvattensakvarium inte behöver skummare, beroend på strl och vad man ska ha för grejer i akvariumet.
        Ja jag har haft några akvarium tidigare, bl.a 2 st 225 l, en på ca 160 l, samt ett 720 l som jag fick med saltvatten utrusting till.
        Där av att jag har kvar den där pumpen.
        så fin frågan är vad jag behöver för passande tillbehör och tips på hur man bäst placerar det i akvariumet.
        I bland läser man lite dålig, ber om ursäkt!
        Tyvärr är jag dålig på den biten och vi kan hoppas att några av dom duktiga tittar in här. Jag skulle också vilja lära mig lite!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• mikoto
          • July 2011
          • 215

Vad är det för märke och modell på din pump? För att få vattenrörelse med sådär stora flöden så föredras att du har en så kallad streampump som ger ett stort och brett flöde. Annars får man bara en jetstråle om man inte splittar upp den med ett strilrör eller liknande.

3500 liter är lite snålt dock till 250 liter, det duger nog men 20-30 ggr karets volym är ganska bra värden att sikta emot. Det beror lite på vad man har för innevånare med. Stenkoraller kräver som regel väldigt stark cirkulation tex medans andra koraller kan vilja ha betydligt lägre.

Det är ett rekommendera att du har två pumpar dock, så deras strålar kan slås mot varandra och skapa lite turbulens i vattnet, annars blir mest lätt "karusell" av vattenflödet, runt runt :-)

Du kan köra med eller utan skummare, det varierar lite det med på vad du ska ha. Men vill du åstakomma näringsfattigt vatten så verkar det som regel vara lättare att använda skummare då en avlägsnar avfallsprodukter innan de bryts ned. Hur bra den är på det är väldigt beroende på skummaren. Jag är ingen skummarmästare. Men tex Deltec MCE500 eller MCE600 skulle kanske kunna fungera.

Kör du utan skummare rekommenderar jag ett stort ytterfilter eller annan bra biologisk filtrering till ditt kar. Du borde kunna dra nytta av sötvattensakvaristikens teorier här då det inte skiljer något egentligen. Vill du dra ned på näringsvärdena igen så bör du dock göra rent filtermaterialet ofta så att du får bort mycket avfallsprodukter innan de bryts ned. Så då är det bra att ha filtret uppbyggt så du kanske kan komma åt att göra rent delar av filtret bara istället för slabba med hela filtermassan varje vecka, det blir man nog less på först :-)

Det bästa tipset är nog dock att du tar och läser ett tag först, antingen så kollar du in vad som finns och sätter ihop en liten lista på fiskar och koraller mm som du vill ha så skaffar du grejer som passar de. Annars blir du tvungen att anpassa dina inköp av djur beroende av tekniken i ditt akvarie.

Vill du ha några mjuka koraller och fisk så behöver du varken mycket ljus, cirkulation eller låga näringsvärden. Men vill du ha ett stenkorallsakvarie med neonskarpa färger så behöver du en mycket högre budget.

Läs lite. En bra bok är saltvattensakvariet av Daniel Knop, det finns även en nyare upplaga av boken som heter korallrevs akvaristik för nybörjare. Boken är något föråldrad speciellt vad gäller teknik men beskrivningarna av koraller och fisk är bra. Bortsett från att mandarinfiskar inte är bra nybörjarfiskar, alls :-) Jag tycker det verkar vara vanligt att bibliotek har saltvattensakvariet så kolla in ditt lokala så kan du läsa på.

Ett tips är med att 250 liter är tyvärr ganska litet för många av de lite tuffare saltvattensfiskarna. Framförallt kirurger, många saltvattensfiskar kräver ganska stora simytor. Fast det finns många fina fiskar som passar i 250 liter med, men då får du sålla lite mer.

Kommentar

Arbetssätt...