Panik! Eheim 2080 inget utblås, vad göra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XlntMan
    • October 2011
    • 31

Panik! Eheim 2080 inget utblås, vad göra?

Har panik här hemma. Har precis fått hem en helt ny eheim 2080 professionell 3 xl.
    Har kopplat in allt och fyllt filterkorgarna. När jag väl sätter igång den så kommer det knappt något vatten alls ur utblåset. Är knappt så man känner det med fingret.

Hade även problem med att få den ena insugsslangen att fyllas med vatten. Fungerande inte att trycka ned fingrarna på den andra slangen utan jag fick ta och pumpa från själva insugssidan för att få den att fyllas.
    Tycker även inte att jag kan känna att den tar in speciellt mycket vatten från insugsslangarna om man känner med fingrarna så känner man inget sug nästan.

Är det någon godhjärtad där ute som vet vad problemet kan va så hade jag varit evigt tacksam!

Den är ju helt ny så den bör ju inte va sönder utan det känns som om jag missat något.

Mvh
    Andreas
    Senast redigerad av XlntMan; 13 January 2012, 22:17.
  • Majki01
    • May 2010
    • 769

Självklart kommer det inte ut vatten om det inte kommer in... Filtret måste fyllas med vatten först, varje gång du tar INSUGsslangen ovanför ytan förstör du ju trycket... Ner med insugs slangar i akvariet .. Sen kör hederliga metoder och sug sug sug som fan i utblås slangen enda tills vattnet kommer... Tar tid att rensa ett helt nytt filter från luft.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kommentar

• XlntMan
      • October 2011
      • 31

Ursprungligen postat av Majki01
      Självklart kommer det inte ut vatten om det inte kommer in... Filtret måste fyllas med vatten först, varje gång du tar INSUGsslangen ovanför ytan förstör du ju trycket... Ner med insugs slangar i akvariet .. Sen kör hederliga metoder och sug sug sug som fan i utblås slangen enda tills vattnet kommer... Tar tid att rensa ett helt nytt filter från luft.

Filtret är redan vattenfyllt, finns en pump som fyller filtret när man trycker på den och det har jag gjort. Båda insugsslangarna är under vatten med så det kan inte vara det heller.

Något annat förslag?

Kommentar

• Majki01
        • May 2010
        • 769

Trasig pump låter det som. Testa dra ut och koppla in igen el sladden några gånger.

Kommentar

• XlntMan
          • October 2011
          • 31

Men borde ju verkligen inte va pumpen iom att den är helt ny. Det låter ju om den och så.

Kommentar

• Majki01
            • May 2010
            • 769

Öppna upp och kolla så allt sitter rätt
            I pumpen, testa koppla in den då och se om pellern rör sig

Säker på att du kopplat rätt?? In på in och ut på ut,

Kommentar

• XlntMan
              • October 2011
              • 31

Kan jag ta loss pumphivudet från behållaren för att se om impellern rör sig? Var sitter impellern?

Kommentar

• ekklad
                • February 2011
                • 56

kan vara luft i systemet, min gör likadant/inget cirkulation alls när ja gjort rent förfiltret.
                du kan även ta slangen som du fyller karet med vatten med och trycka in i insugsröret, dra dock ur sladden till pumpen innan.

Kommentar

• XlntMan
                  • October 2011
                  • 31

Ursprungligen postat av ekklad
                  kan vara luft i systemet, min gör likadant/inget cirkulation alls när ja gjort rent förfiltret.
                  du kan även ta slangen som du fyller karet med vatten med och trycka in i insugsröret, dra dock ur sladden till pumpen innan.
                  Hur gör du för att bli av med luften då?

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Ursprungligen postat av XlntMan
                    Kan jag ta loss pumphivudet från behållaren för att se om impellern rör sig? Var sitter impellern?
                    Det är dax att ta fram bruksanvisningen och kolla hur grejerna ser ut och hur de ska sitta, gör det först så får vi ta frågor senare
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• XlntMan
                      • October 2011
                      • 31

Ursprungligen postat av åheim
                      Det är dax att ta fram bruksanvisningen och kolla hur grejerna ser ut och hur de ska sitta, gör det först så får vi ta frågor senare
                      Jag har vänt ut och in på instruktionsboken utan att hitta någon lösning som fungerar. Är därför väldigt tacksam om jag kunde få hjälp här av någon som har tips.

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Men om du inte vet var impellern sitter så vet jag inte var man ska börja...
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• bossep
                          • March 2010
                          • 4447

Kolla så det inte sitter något skit i slangar, kopplingar osv. Testa sedan att köra utan filtermedia med tomm burk alltså.
                          Det mest troliga är dock att du har en luftficka någon stans troligtvis i själva pumpen. Prova att vika på burken helt upp och ned om det är så. Ha pumpen i gång när du vickar och ruskar.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• XlntMan
                            • October 2011
                            • 31

Tack för era svar. Ska göra om allt från början idag och om inte det fungerar så ska jag testa era tips. Så får jag ju återkomma om det inte löser sig

Kommentar

• Kapten Zoom
                              • January 2011
                              • 814

Den absolut vanligaste orsaken till filter som inte startar är att impellerns magnet blivit beväxt liksom trumman den går i.

På 2080 sitter ett lock för impellern. Lossa det locket, dra försiktigt upp keramikstaven. Sen kan du med fingrarna eller en fin platttång dra upp impellern. Ta sen ljummet vatten och en diskborste för att göra rent magneten, samt en eheims speliaborste alternativt en slangrengörare modell fin i loppet. Går även med tops.

Montera sen ihop allt och jag lovar att filtret kommer starta direkt. Mvh
                              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

Kommentar

Arbetssätt...