Filtermedia för mekanisk filtrering

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

Filtermedia för mekanisk filtrering

Har köpt en eheim 2073 pro 3 som ska hjälpa mig med den mekaniska filtreringen i mitt 720 kar.
    Har ett fluval som sköter den biologiska delen så detta är först och främst tänkt som mekaniskt filter.

Finns tre kassar att fylla med media. Vad ska jag stoppa i dem för att få bästa resultat?
    Är det till att klippa kuber av grov filtermatta?

Skall jag ha kvar någon kasse med biofilttrering och vad ska jag i så fall köra med?
    De tre kassarna är fyllda med media just nu (biobollar i understa, sedan vita fyrkantiga keramikkuber, överst ljusbruna kulor). Vet inte vilken av dessa tre som är bäst om man nu skulle vilja spara en kasse med biofilt.
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

De ljusbruna kulorna är sannolikt eheim substrat pro och det är exemplariskt biomedia så det tycker jag du ska köra i det ytterfilter som ska stå för den biologiskaq reningen! Ska du fylla din 2073 med grov matta så kommer det också bli ett bra biofilter Vill du få bort så mycket fast smuts ur vattnet som möjligt så ska du nog köra massa filtervadd i 2073.an!
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

skulle byta helt och hållet.. proppa fluvalen med filtervadd (som åheim sa) och köra bion i eheimen..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Ja filtervadd är oslagbart som mekanisk rening men man bör vara medveten om att just för att det är en så bra mekanisk rening så funkar det inte så länge utan man måste göra rent det minst en gång om dan.

Om man vill köra en mekanisk rening så hade jag satsat på ett snabbfilter. Införskaffat ett pumphuvud och sedan använt en 1,5 liters PET-flaska som filterbehållare. Man stoppar flaskan full med filtervadd och sedan blir vadden igentäppt med skit på några timmar. Några omgångar med rengöring så är det skiten borta.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

Hallå, jag har ett eheim 2075 som stöttning i mitt 530 liters utöver BTN bakgrunden med 3 matkassar kuber ppi10. Om man rengör det en gång i månaden är man pedant. Mitt har allt original som den kommer från fabrik, vilket är: grovfilter överst i grov filtermatta, nederst 2 korgar svarta veckade plastmakaroner (mechpro), 1 korg porösa plattor (biomech), 1 korg kulor (substrat pro). Sista steget innan retur till akvariet sitter filtervadden. Trixet ligger alltså i att alla de första stegen ska ta så mycket som möjligt så att filtervadden inte kloggar igen. 2073 har exakt samma kombo men endast 1 korg svarta mackisar nederst.

Sen om man tömmer flingburken i akvariet morgon och kväll spelar det väl kanske ingen roll vilket filter som sitter i.

Jag upplever att det blir riktigt klart och bra vatten.

Vill du ha kristallklart kan jag sen tipsa om UV C. Gär nästan läskigt klart vatten, litet kliniskt typ.
          Senast redigerad av Kapten Zoom; 15 December 2011, 20:03.
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ja filtervadd är oslagbart som mekanisk rening men man bör vara medveten om att just för att det är en så bra mekanisk rening så funkar det inte så länge utan man måste göra rent det minst en gång om dan.
            Inte sätter det igen på en dag iallafall, en månad kanske!
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Om man vill köra en mekanisk rening så hade jag satsat på ett snabbfilter. Införskaffat ett pumphuvud och sedan använt en 1,5 liters PET-flaska som filterbehållare. Man stoppar flaskan full med filtervadd och sedan blir vadden igentäppt med skit på några timmar. Några omgångar med rengöring så är det skiten borta.
            Jovisst men det kommer snabbt tillbaks om man har problem med partiklar, själv har jag inte det problemet och använder således ingen vadd!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av åheim
              Inte sätter det igen på en dag iallafall, en månad kanske!
              Absolut inte - packar man det rejält vilket är det effektivaste så tar det max. 2-3 timmar och det tar bort skiten

Jovisst men det kommer snabbt tillbaks om man har problem med partiklar, själv har jag inte det problemet och använder således ingen vadd!
              Om det snabbt kommer tillbaka så gör man ett stort fel i skötseln för akvariet och då är det ju bättre att rätta till det istället så man slutgiltigt blir av med problemen
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

Om du vill ha ett lättskött mestadels mekaniskt filter så hade jag satsat på filtermatta. Grov längst ned, mellanstorlek i mitten och fin överst. Kommer funka rätt länge utan rengöring, och bidrar garanterat efter ett tag till biologisk filtrering. I extremfall hade jag lagt filtervadd överst (sist i vattenflödet), men då får du hålla koll. Jag är inte lika bensäker som Kjell att det sätter igen så snabbt, men det är sant att det beror på hur tätt packat det är.
                Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  Jag är inte lika bensäker som Kjell att det sätter igen så snabbt, men det är sant att det beror på hur tätt packat det är.
                  Har ställt ut på ett antal mässor och då är det alltid skitigt i akvariet i uppstarten (inte helt rengjort grus etc.) och det blir kristallklart på några timmar och filtret blir helt igensatt. Så DET har jag testat många gånger.

Fick också algblomning för några månader sedan i mitt stora akvarium (3000 l) och där krävdes det några omgångar med rengöring (några timmar mellan varje) innan akvariet blev rent igen
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell

Kommentar

• Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

Vanlig filtervadd filtrerar i o f s bra men problemet är att skiten fastnar på ytan och när det blir fullt där så blir det tätt. Och ett filter som det inte går nåt vatten igenom är ju inte till stor hjälp. Att göra rent var dag är nog lite överdrivet men det blir i alla fall igensatt och sen har man pyssel med att göra rent, vadden är inte så enkel att får ren heller.

Det finns en lite grövre blå vadd, den är inte så tokig men jag vill ändå rekommendera Eheims Ehfifix, det är ett grövre grönt trassel. Den kanske inte tar partiklar lika bra som fin vadd men enligt min mening tillräckligt bra. Fördelen är att skiten inte hamnar på ytan utan inne i materialet, det får alltså plats långt mer skit innan det tätnar till. Det är också enkelt att göra rent, bara spola ur under kranen och så är det klart att köra igen. Vill man nu ändå köra finare vadd så kan man med fördel ha det här Eheimtrasslet före den, då fastnar ju det mesta där och det dröjer längre innan vadden är tät.

Sen är det ju inte så att filtermedia är antingen biologiska eller mekaniska, det är svårt att renodla det. Däremot så kan de vara utformade för att vara bättre på det ena eller det andra. Jag ser inte direkt poängen med att försöka renodla om man har två filter, det kan ju vara bra att ha åtminstone nåt material som är bra på den biologiska reningen i bägge karen, då blir det ju mindre förändring när man gör rent ett av filtren.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• bossep
                      • March 2010
                      • 4447

Jag tror Patrik är inne på en viktig grej här. Många akvarister glömmer att ett biologiskt filter släpper partiklar. Man tänker nog inte så ofta på det då dessa ofta är riktigt små men förorsakar ofta det där grumset. Så idén med vadd eller kanske fin matta på slutet i en filterprocess är helt rätt.

Det är också viktigt att komma ihåg att man måste ha hela flödet gå igenom ett mekaniskt filter, kuber makaroner och annat funkar dåligt.
                      Vad som är viktigt med mekaniska filter är att dessa är lätta att göra rent. Framför allt det som sitter innan ett biologiskt eller ett temporärt som Kjell föreslår.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

Kommentar

• PatrikMalmo
                        • July 2010
                        • 1072

Har ju också kört med filtervadd då och då, men det kloggar inte igen på en dag för mig. Kanske vi packar olika tätt? Jag brukar bara lägga en tunn platta ovanpå allt om jag använder det öht.

Till smått bös och dis i akvariet kör jag med Hagen Quickfilter, kopplat på en powerhead. Vattnet klarnar upp snabbt med en sådan. Körde den senast på MAF:s utställning. Den kloggar dock igen på ett par dagar och måste sedan enten göras ren eller bytas. De är svåra att rengöra tycker jag, otroligt tätt material. Brukar vara lat och bara byta. Blå vadd och grönt filtertrassel är suveränt på många sätt, mycket enklare att rengöra än filtervadd men inte lika fint.

Nå, olika grovlek på filtermattorna tycker jag är enkelt, lätt att skära till och lätt att göra rent också när de är såpass små. Fungerar bättre i ett innerfilter eller bytta, skiten kommer inte ut i akvariet vid rengöring då - som den lätt gör om man bara drar ned en matta på kortsidan.

Grönvatten löser jag med JBF, tar ett par veckor iof men sedan är bakteriehalten boostad. Funkar dock inte med CO2, man blåser ut för mycket då iom att JBF drivs med luft.
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 16 December 2011, 07:38.
                        Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

• irwin_fletch
                          • April 2009
                          • 544

Kul att se att ämnet skapat diskussion. Helt med på att att ett filter inte bara är biologiskt eller mekaniskt men man kan ju inrikta det åt ena eller andra hållet. Någon skrev att jag skulle göra mekaniskt i mitt fluval istället,men vill inte byta ut ett ytterfilter som stått väldigt länge, vill inte förstöra något som byggts upp där.

Helt med på att vadd är bästa mediet om man bara vill få bort skit, jag brukar köra med snabbfilter ibland och dess är effektiva men sätter igen relativt snabbt. Min tanke är att inte behöva byta allt för ofta så jag kommer nog gå på filterkuber med grov i början i fin i slutet. I första kassen kommer jag spara substrat pro sen kuber i de andra två.

Visst passerar vattnet den understa korgen först och sen går uppåt, eller är jag ute och cyklar?

Kommer även ha ett förfilter på insuget som kan göras rent vid vattenbyte.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Administrator

• December 2001
                            • 48148

Ursprungligen postat av bossep
                            Jag tror Patrik är inne på en viktig grej här. Många akvarister glömmer att ett biologiskt filter släpper partiklar. Man tänker nog inte så ofta på det då dessa ofta är riktigt små men förorsakar ofta det där grumset. Så idén med vadd eller kanske fin matta på slutet i en filterprocess är helt rätt.
                            Fast då har man uppriktigt sagt ett dåligt biologiskt filter eller har skött akvariet väldigt dåligt en tid (typ övermatat, slarvat med vattenbyten etc.)
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Ursprungligen postat av Bygert
                              Vanlig filtervadd filtrerar i o f s bra men problemet är att skiten fastnar på ytan och när det blir fullt där så blir det tätt. Och ett filter som det inte går nåt vatten igenom är ju inte till stor hjälp. Att göra rent var dag är nog lite överdrivet men det blir i alla fall igensatt och sen har man pyssel med att göra rent, vadden är inte så enkel att får ren heller.
                              Fast anledningen till att det kloggar igen är ju att det fastnar en massa skit i det och det är ju liksom syftet med det. Ett mekaniskt filter är ju till för att mekaniskt rensa ut skiten och det funkar det bra för.
                              Men som sagt det måste ju då vara lätt att då snabbt ta ut vadden för rengöring och det är det ju definitivt inte i en golvpump. Det var väl det som gjorde att golvpumparna nästan helt försvann i början av 80-talet eftersom man då fyllde sina Nuova och Eheim-ytterfilter med filtervadd och då behövde de rengöras hela tiden.
                              Så i ett ytterfilter skall man bara ha filtermaterial som funkar biologiskt - är det ett bra sådant filtermaterial så behöver man sedan nästan aldrig rengöra det.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell

Kommentar

Arbetssätt...