Bruksanvisning gammal Eheim?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mimmipigg
    • November 2011
    • 2

Bruksanvisning gammal Eheim?

Hej!

Jag har ett gammalt Eheimytterfilter som stått i ett antal ljusår. Nu har sonen skaffat ett akvarium och det skulle vara roligt att få igång den gamla pumpen för den var väldigt driftssäker och effektiv.
    Den heter Eheim typ 1021.
    Det är så pass många år sen jag hade akvariet igång så en del prylar har försvunnit bl a bruksanvisningen och jag minns inte precis hur man skulle montera upp den, det enda jag med säkerhet jag minns är hur svårt det var att få den att dra vatten ...
    Det skulle vara jättebra om någon som har bruksanvisningen kunde tänka sig att scanna/låna ut bruksanvisningen så att jag kan kopiera den, jag betalar portot.

Mvh//mimmipigg
  • dejdej63
    • December 2009
    • 10

Bruksanvisning enl. praktisk erfarenhet...

Bruksanvisning enl. praktisk erfarenhet...

1) Filterburken fylls med filtermedia mellan innergallren. Det nedre gallret ska då placeras med fötterna mot botten och det övre med fötterna upp mot pumphuvudet. Som filtermedia kan användas filtervadd, filtermatta, biobollar i filterpåse, aktivt kol i filterpåse, torv i filterpåse, m.m. - beroende på önskad effekt. (Själv kör jag filtervadd, biobollar i påse, filtervadd.) Packa inte mjuka filtermassor för tätt så att vattenflöde förhindras. Glöm inte tätningsgummiringen när du stänger filterbehållaren.
    2) Det böjda röret kopplas med den tjockare slangen till nedre vattenintaget på filterburken. Röret ska vara nerstucket i ett av bakre akvariehörnen för att suga upp vatten och vara försett med en skyddande insugningssil i bottenänden. Röret kan sättas fast med sugkopp mot bak-/sidorutan men brukar även sitta på plats utan sugkopp om man låter silen vila mot gruset.
    3) Det raka, hålade utblåsröret ska vara försett med en propp i ena änden och kopplas med den smalare slangen till vattenutblåset uppe på filterpumphuvudet. Röret sätts fast med sugkoppar på en av täckglasen så att vattenstrålarna sprutar antingen direkt eller snett mot vattenytan eller mot täckglaset. I det senare fallet uppstår en "regneffekt".
    4) Pumpen kan endast pumpa vatten när det är vattenfyllt. För den skull måste också vattenpumpsturbinen alltid befinna sig under akvariets vattenytenivå.
    Man brukar använda hävertprincipen för att dra igång filtret. När alla rören är på plats i akvariet och ihopkopplade med filtret plockar man för en stund loss utblåsslangen från filterhuvudet och suger luft från pumphuvudets utblås tills det rusar ned vatten från akvariet in i filterbehållaren. (Själv brukar jag använda munnen direkt att suga med. Det är i regel inte farligt.) Därefter sätter man snabbt tillbaka utblåsslangen på filterutblåset. När vattnet fyllt hela filtret och dränkt pumpturbinen, kopplar man pumpen till eluttaget.

Voila...

Det tar i regel ett par veckor för filtret att mogna biologiskt - ta det därför lugnt med belastningen av fisk/foder vid start.
    Själv kör jag två filter samtidigt "i kors", som jag rensar c:a en gång i kvartalet med halva tidens föskjutning mot varandra. På det viset har jag alltid minst en fullt uvecklad, fullt fungerande "njure".
    Senast redigerad av dejdej63; 27 November 2011, 16:06.

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Bra beskrivning förutom där du säger "ta bort utblåsslangen från pumpen och sug i utblåset på pumpen och sätt snabbt tillbaka slangen" det var en riktigt dumt förslag Man tar helt enkelt och suger direkt i utblåsslangen, utan att ta bort den alltså På så sätt startas häverteffekten och filtret fylls!
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• dejdej63
        • December 2009
        • 10

Det är en praktisk avvägning beroende på hur man kopplat ihop det. Själv har jag utblåset kopplat till ett vinkelrör i akvariet och det vill jag inte röra när det väl är monterat. Speciellt vid filterrensningar. Så dumt är det inte. Men sug du där du vill...

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Ursprungligen postat av dejdej63
          Det är en praktisk avvägning beroende på hur man kopplat ihop det. Själv har jag utblåset kopplat till ett vinkelrör i akvariet och det vill jag inte röra när det väl är monterat. Speciellt vid filterrensningar. Så dumt är det inte. Men sug du där du vill...
          Men hur går det när du ska rengöra det och du tar bort slangen från filtret, måste bli blött
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• dejdej63
            • December 2009
            • 10

Frånkoppling och rensning av klassiskt Eheim ytterfilter

Aaah... den som frågar, får veta:

1) Stäng av filterpump genom att dra ur nätkontakten.
            2) Med ena handen: Dra ut insugsrör från akvariet, vänd det upp och ned och lyft upp ovanför filterburken och akvariet.
            3) Med andra handen: Ta tag i filtret lyft det upp-och-ned i en nivå ovanför vattenutblåset i akvariet. Låt så mycket vatten som rimligt rinna av ur filtret in i akvariet.
            4) Ställ ner filterburken och koppla loss utblåsslangen från pumphuvudet, stoppa ner slangänden tillfälligt i akvariet.
            5) Serva filtret genom ursköljning och ev. byte av filtermedia. Rengör pumpturbinen vid behov. (Själv använder jag badkaret som serviceplats.)
            6) Förslut, koppla till samt kör igång filtret enligt tidigare instruktion.

Vid ett sådant tillvägagångssätt behöver man inte ens lyfta på täckglaset, förutsatt att insugningsröret inte satts fast med sugkoppar.

Periodvis kan man naturligtvis även rengöra slangarna genom nedmontering, genomspolning, alternativt genomborstning.
            Senast redigerad av dejdej63; 27 November 2011, 18:38.

Kommentar

• mimmipigg
              • November 2011
              • 2

Tack!

Tack för hjälpen!
              Snabbt gick det också
              Visst är det något som ska smörjas med jämna mellanrum i pumpen också?
              Det känns att det är 20 år sen jag lade akvarieprylarna i malpåse efter ett mystiskt algangrepp som
              inte gick utrota.

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Ursprungligen postat av dejdej63
                Aaah... den som frågar, får veta:

1) Stäng av filterpump genom att dra ur nätkontakten.
                2) Med ena handen: Dra ut insugsrör från akvariet, vänd det upp och ned och lyft upp ovanför filterburken och akvariet.
                3) Med andra handen: Ta tag i filtret lyft det upp-och-ned i en nivå ovanför vattenutblåset i akvariet. Låt så mycket vatten som rimligt rinna av ur filtret in i akvariet.
                4) Ställ ner filterburken och koppla loss utblåsslangen från pumphuvudet, stoppa ner slangänden tillfälligt i akvariet.
                5) Serva filtret genom ursköljning och ev. byte av filtermedia. Rengör pumpturbinen vid behov. (Själv använder jag badkaret som serviceplats.)
                6) Förslut, koppla till samt kör igång filtret enligt tidigare instruktion.

Vid ett sådant tillvägagångssätt behöver man inte ens lyfta på täckglaset, förutsatt att insugningsröret inte satts fast med sugkoppar.

Periodvis kan man naturligtvis även rengöra slangarna genom nedmontering, genomspolning, alternativt genomborstning.
                Min variant! dra ur sladden, ställ filtret i en hink (eftersom filtret inte har handtag) och med ena handen lyfter du ut insug och utblås, med filtret i ena handen och slangar i den andra går du till badrummet och rengör filtret, sen tillbaks till karet och sätter tillbaks insug och utblås och tar ur filtret ur hinken, lyfter upp utblåset och suger tills du hör att det rinner ner vatten i filtret, filtret fylls upp och kontakten sätts i väggen, KLART!
                Senast redigerad av åheim; 27 November 2011, 19:56.
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• dejdej63
                  • December 2009
                  • 10

Ursprungligen postat av mimmipigg
                  Visst är det något som ska smörjas med jämna mellanrum i pumpen också?
                  Nej, pumpturbinens lager smörjs av bakteriegojs och slam som bildas eftersom. Filtret kan därför rassla i några dagar eller t o m veckor i början för att sedan bli tystare och tystare när bakterier och slam byggs upp och dämpar turbinens axellager. Själva turbinen drivs på magnetisk väg från motorhuset. Motorhuset är det inte meningen att ta isär. Motorn har, antar jag, självsmörjande lager. Jag köpte mina filter när jag var 17-18 år gammal. Idag är jag 48 och de bara går och går - 24/7.

Kommentar

Arbetssätt...