Slang till filter - så grov som möjligt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

Slang till filter - så grov som möjligt?

För ytterfilter - är det bra med så grov diameter som möjligt på slangarna till och från filtret för att avlasta pumpen så mycket som möjligt, eller spelar det ingen roll? Känns som att det logiskt borde bli mindre motstånd för pumpen med större vattenpassage.
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

Slangarna ger ett motstånd som bromsar flödet och ju längre och smalare slangen är, ju större blir den effekten. Vill du ha största möjliga flöde så använder du alltså kort och grov slang. Driv inte den där teorin för långt bara, de slangar som följer med filtret innebär visserligen nån liten minskning av flödet men inte så det är väsentligt, kapa i första hand av onödig slang så att det går så kort och rak väg som möjligt. Särskilt på sugsidan är det viktigt. Grov slang är bra men är slangen tillräckligt grov så är det inte så mycket att vinna på att ta ett nummer större. Det är liksom inte så att man vinner nåt i flöde till ett vanligt akvariefilter om man tar en slag som är en meter i diameter jämfört med en på en halvmeter.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

Instämmer med Bygert.
      Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

• perfetto
        • March 2008
        • 1593

Och den teorin överensstämmer med min logik, även om jag ville få det bekräftat : )

Tackar för svar

Kommentar

• hannesc
          • December 2009
          • 13085

fast du tappar hastighet om du väljer större slang. och till viss del tryck med.

Kommentar

• perfetto
            • March 2008
            • 1593

Ursprungligen postat av hannesc
            fast du tappar hastighet om du väljer större slang. och till viss del tryck med.
            - Men blir det verkligen så? Om pumpen inte orkar dra runt vattnet med full kraft i en smalare slang, så borde ändå hastigheten öka när den kan gå för fullt.

Kommentar

• hannesc
              • December 2009
              • 13085

fast då får den vara väldigt smal om pumpen inte ska orka dra runt vattnet. vatten är en icke kompressibel vätska. dvs du kan inte komprimera den som med en gas tex. därförökar hastigheten o trycket när den ska igenom en smalare slang, o sänks när den ska igenom en större slang. men bygert har rätt i att slangens "väggar" utgör ett motstånd. så gärna så kort bit som möjligt.

sitter som VVS-ingenjör så jag sysslar med detta dagligen typ :P

ytterfiltret är ju dimensionerat efter en viss slangdimension. säg 16mm. tar du då en 35mm och en 10mm slang som ärt lika långa, så kommer du ha lägre hastighet o tryck ur den stora o högre hastighet och tryck ut från den lilla slangen.

Kommentar

• perfetto
                • March 2008
                • 1593

fast då får den vara väldigt smal om pumpen inte ska orka dra runt vattnet. vatten är en icke kompressibel vätska. dvs du kan inte komprimera den som med en gas tex. därförökar hastigheten o trycket när den ska igenom en smalare slang, o sänks när den ska igenom en större slang. men bygert har rätt i att slangens "väggar" utgör ett motstånd. så gärna så kort bit som möjligt.

sitter som VVS-ingenjör så jag sysslar med detta dagligen typ :P

ytterfiltret är ju dimensionerat efter en viss slangdimension. säg 16mm. tar du då en 35mm och en 10mm slang som ärt lika långa, så kommer du ha lägre hastighet o tryck ur den stora o högre hastighet och tryck ut från den lilla slangen.
                - Jag köper helt ditt resonemang, men det förutsätter väl att båda scenariorna utgår från en pump orkar dra fullt i båda systemen.

Om min pump ex. inte skulle orka dra runt 2200 l/h i smala slangar, så kommer väl grövre slangdimensioner underlätta flödet?

Kommentar

• Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

skulle nog tro att det som kommer att minska flödet mest är stigarhöjden i ditt fall.

under förutsättning att dunken står på golvet.
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

ja jo det skulle det ju. men hastigheten sänks.

vadå klarar inte din pump av att pumpa 2200l/h med de slangar som ska vara till? då är det nog inte slangarnas fel utan längden eller annat i pumpen.

det är sällan en pump faktiskt pumpar det som står på lådan. det är under helt perfekta förhållanden, dvs max nån meter slang ( om ens nån) o inget skit i filtret ( om ens filtermedia) . allt beror på hur de testat pumpen.

Kommentar

• Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

Väljer man en 10 mm slang i stället för en 30 mm så kommer man ju att få större hastighet och tryck ut ur 10 mm (kommentar nedan), det är ju självklart. Men hastighet och tryck fordrar energi, det blir bland annat större friktion mot väggarna i slangen och man riskerar att flödet blir mer turbulent i den klenare slangen vilket också kräver energi. Alltså får man större energiförluster och det måste ju få effekt på ett eller annat sätt. Effekten här blir att man tappar flöde, alltså det vatten som kommer ur 10 mm slangen kommer visserligen ut fortare och med högre tryck men det är mindre volym mätt i t ex liter per minut än ur 30 mm slangen. Tycker man nu att det är bra med högt tryck och fart ur utloppet för att t ex röra om ordentligt så är det dumt att fixa det genom att välja en smalare slang som ger motstånd för vattenflödet hela vägen. tryck och fart ordnar man i stället genom att ha ett mindre munstycke just vid utloppet, då får man den önskade effekten med minsta möjliga effekt på flödet. Är det viktigaste i stället att få igenom så mycket vatten som möjligt genom filtret för att få effektivt möjligast rening skall man inte strypa nånstans, största flöde får man med korta, raka och grova slangar.

Kommentar: det självklara med högre tryck ur 10 mm slang gäller under rimliga förutsättningar. Pumpen skall ge lagom mycket för att få den här effekten, med lite flöde blir det ingen större skillnad. Slanglängden skall också vara rimlig, med riktigt lång slang kan motståndet i den smalare slangen bli så stort att man får större tryck ur den grövre.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

Ursprungligen postat av Kensa
                        skulle nog tro att det som kommer att minska flödet mest är stigarhöjden i ditt fall.

under förutsättning att dunken står på golvet.
                        - Japp, det tror jag också. Därför ska dunken/filtret stå nästan i höjd med tanken...är tanken : )

Kommentar

• Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

och stigarhöjden.

har haft en hel del filter som har sprutat förbannat bra om höjden är noll i förhållandet mellan in och ut,
                          som sedan helt eller nästan helt slutat pumpa när de skall antingen lyfta vatten 1 meter eller spruta 1
                          meter upp.

men...ta och simulera lite.

kolla hur pumpen blåser idag, är du nöjd med det, så lägg "på minnet" / gör en bedömning på hur det ser ut.

tag sedan och ställ pumpen i karet, koppla på en slang som går från pumpen, ner ut genom karet, ner till marken,
                          upp till karet, ner till nära botten, starta.

då får du en uppfattning om hur mycket du kommer att tappa pga stigarhöjden.

simulera sedan med att klämma lite på slangen, dvs en simulering om vad som händer om du tappar
                          10-20-50-80% av flödet pga bös i filtret.

.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

ja jo det skulle det ju. men hastigheten sänks.

vadå klarar inte din pump av att pumpa 2200l/h med de slangar som ska vara till? då är det nog inte slangarnas fel utan längden eller annat i pumpen.

det är sällan en pump faktiskt pumpar det som står på lådan. det är under helt perfekta förhållanden, dvs max nån meter slang ( om ens nån) o inget skit i filtret ( om ens filtermedia) . allt beror på hur de testat pumpen.
                            - I dagsläget är det ju inga slangar den ska dra runt vattenmängden i, utan en stor volumiös filterbox som den sitter direkt fastskruvad i, så där blir inget slangmotstånd alls.
                            Det brukar väl aldrig förutsättas att pumpen ska pumpa 2200 l/h genom slangsystem?

Kommentar

• hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

fast sätt den inte för högt. för ett ytterfilter bygger på hävertprincipen. sätter du den för högt så får du kavitation i impellern o det kan skada den på längre sikt. samt att det konstant låter om filtret

Kommentar

Arbetssätt...