Täckglas

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

Täckglas

Tjenare igen.
    Snabb fråga angående täckglas.

Ska köpa ett 45 liters akvarium med måtten 50x30x30 på Hornbach. Täckglas ingick inte
    Var köper man täckglas och vad kostar ett?

Ska täckglaset täcka hela akvariet, ska man ha 1 eller 2 täckglas över varandra lr något?

Tack!
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

din lokala glasmästare kirrar det åt dig, sen skall det limmas lister och grejer. be dem fixa allt på en gång
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

"Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

Kommentar

• hannesc
      • December 2009
      • 13085

räcker med ett glas. eller inget glas. jag kör utan täckglas på mina kar. gillar öppna kar

Kommentar

• Constantine
        • September 2009
        • 431

Hade själv ett sånt kar men jag körde utan täckglas...ja tills sambon fick för sig att skaffa katt

blir annars lite svårt med ett täckglass på just det karet då det inte kommer sitta på plats om du inte gör något åt glaskanten
        Senast redigerad av Constantine; 02 November 2011, 08:27.
        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

Kommentar

• Luddson
          • August 2011
          • 529

Ska som sagt köpa ett aluminium lysrör för att lägga på glaset, kanske finns det något annat sätt?

Trodde det bara var ett glas man la på hyllorna som finns i karet, vad menar du med lister Mathias? Kostnad?

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ursprungligen postat av Luddson
            Tjenare igen.
            Snabb fråga angående täckglas.

Ska köpa ett 45 liters akvarium med måtten 50x30x30 på Hornbach. Täckglas ingick inte
            Var köper man täckglas och vad kostar ett?

Ska täckglaset täcka hela akvariet, ska man ha 1 eller 2 täckglas över varandra lr något?

Tack!
            Har karet en plastramp (kåpa med inbyggd belysning) så behövs inget täckglas, men annars så kan en del akvariebutiker skära till täckglas eller en glasmästare, viktigt är att kanterna slipas så du inte skär dig! du ska även be att de skär till glaslister som du limmar på insidan av akvariet som täckglaset kan vila på, i ett så litet kar räcker det med lister på kortsidorna typ 2st a´25x3cm!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Luddson
              • August 2011
              • 529

Grejen är den att jag bygger min egen möbel/design till akvariet.
              Akvariet är helglas, med hyllor av glas (är detta lister?) för att lägga täckglaset på inuti alltså.

Ska täckglaset vara lika stort som akvariets översida?
              Någon som vet ett pris på ett ungefär för ett täckglas? Tack för hjälpen, uppskattas!

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Grejen är den att jag bygger min egen möbel/design till akvariet.
                Akvariet är helglas, med hyllor av glas (är detta lister?) för att lägga täckglaset på inuti alltså.

Ska täckglaset vara lika stort som akvariets översida?
                Någon som vet ett pris på ett ungefär för ett täckglas? Tack för hjälpen, uppskattas!
                Täckglaset ska passa innanför kanten på karet och läggas på listerna som tydligen redan fanns i ditt kar så mät ordentligt. kostar nog mellan 50-100kr
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Luddson
                  • August 2011
                  • 529

Tack för svaren!

Det kan väl saknas en cm lr så, så att man får ner den i karet?:P

Kommentar

• hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

asså jag byggde hyllor på mitt malawi för att lägga täckglas på. ( nu har jag iof inte gjort det men ändå. )

då ska ju täckglaset vara så att det passar in på hyllorna. inte på glaskanten av karet.

till ett sånt litet kar pratar vi kaffepenger. kanske 25-50 kr eller så. ingen kostnad alls.
                    Bifogade filer

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Tack för svaren!

Det kan väl saknas en cm lr så, så att man får ner den i karet?:P
                      Be dem kapa av en bit av de främre hörnen så tar du tag där när du ska lyfta av det och även stoppa ner mat där!
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Luddson
                        • August 2011
                        • 529

Okej tack för alla hjälp!

Kommentar

• Luddson
                          • August 2011
                          • 529

Hur tjockt ska ett täckglas vara, så det inte spricker och rampen/belysningen åker ner i vattnet?

Kommentar

• hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

till ett sånt litet kar räcker det gott med 3mm.

Kommentar

• Luddson
                              • August 2011
                              • 529

Okej tack

En till sak, om karet är 40 cm långt och belysnings armaturen är 40 lång går den ner i karet då eller kmr den inte komma ner för den är lika lång? :P

Kommentar

Arbetssätt...