Liten pump till nano

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristmansson
    • December 2010
    • 39

Liten pump till nano

Jag tänkte starta om min räkkub och göra jobbet riktigt den här gången. Det är en Dennerle nanocube på bara 10L, så det är ganska små mått. Jag tänkte i likhet med flera andra här köra med filter byggt med slimline-bakgrund och filtermatta. Men eftersom kuben är så liten vill jag inte att filterkonstruktionen ska ta alltför stor plats, så vad ska jag välja för pump, den ska vara så liten som det bara är möjligt?
  • Mats Bryzell
    • February 2007
    • 18959

Kanske en pytteliten Eheim compact 300 kan vara tricket. Mått; HxLxB:54,5x34,5x51,5 mm. Funkar hur fint som helst bakom slimlinebakgrunderna i mina Dennerlenanos från 10-liter och uppåt!
    Bifogade filer

Kommentar

• Kristmansson
      • December 2010
      • 39

Är den bara 34,5 så blir det ju bra, jag läste ett annat mått i specen för den. En annan fråga, hur stort ska bottenfiltret vara, läste i någon tråd att det bara ska täcka 30% av bottenytan.

Vore det inte lämpligt om någon erfaren byggare kunde lägga upp en "artikel" gällande ett sådant bygge. Jag vet att det finns i flera trådar, men det vore kul/skönt att se det samlat i en artikel.

Kommentar

• Mats Bryzell
        • February 2007
        • 18959

Ja, du kan se på bilderna ovan hur man kan bygga det - detta är ju en väldigt enkel och effekltiv metod. Bottenfiltret i de kar jag har detta systen täcker kanske mer än 30%, men som sagt, det är effektivt och det enda man behöver göra är att ibland kolla det eventuella filtermedium - filtervadd för min del - som man med fördel lägger i "luckan" som bildas bakom bakgrunden.
        Men, en heltäckande artikel - en gång för alla - kunde ju vara på sin plats när det gäller den här typen av filtrering, det är många som har frågor i ämnet!

Kommentar

• Mats Bryzell
          • February 2007
          • 18959

Här är mått på skallen - från en webbsida bland andra;
          EHEIM compactON 300 Aquarium Pump,4011708001547,Eheim,1020220,,universal pump, fresh & marine, 170-300 l/h,aquarium,aquaristic,aquaristik,aquaristikshop

Kommentar

• Kristmansson
            • December 2010
            • 39

Beställer omedelbart en Compact 300. Man jag har inte hittat något bottenfilter i någon webshop. Någon som har ett tips?

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13197

Tycker du att den ändå stjäl för mycket plats kan du kapa av en bit av slimlinen och sätta över ena hörnet och resten av slimlinen direkt mot bakrutan! bottenfilter finns att beställa på guldfisken!
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• MrH
                • October 2010
                • 2825

har precis byggt upp ett akvarium med ovanstående teknik. compact pumpen är fruktansvärt smidig och tyst!

länk till bottenfiltret http://www.pwss.se/home.php?cat=1590
                MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• Kristmansson
                  • December 2010
                  • 39

Nästa fråga, vad ska man använda för filtermatta, http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=888&page=1? Kanske en dum fråga, men hur stora kuber klipper man?

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Ursprungligen postat av Kristmansson
                    Nästa fråga, vad ska man använda för filtermatta, http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=888&page=1? Kanske en dum fråga, men hur stora kuber klipper man?
                    Om du ska ha bakgrunden ex 4cm ut från bakrutan skulle jag skära hel filtermatta på 4cm och peta ner och skära ut en vattenspalt där pumpen ska ligga!
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• MrH
                      • October 2010
                      • 2825

jag har den mattan och jag klippte kuber och satte även en remsa för pumpen så den står avskilt. kanske lite overkill för ett räkkar men varför inte när man kan göra de liksom :P så behöver man inte bry sig om filter rengöring på väldigt länge.

slänger me en bild på hur de ser ut.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1374.jpg
Visningar: 3
Storlek: 97,4 KB
ID: 2136289
                      MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

Ursprungligen postat av MrH
                        jag har den mattan och jag klippte kuber och satte även en remsa för pumpen så den står avskilt. kanske lite overkill för ett räkkar men varför inte när man kan göra de liksom :P så behöver man inte bry sig om filter rengöring på väldigt länge.

slänger me en bild på hur de ser ut.

[ATTACH=CONFIG]48066[/ATTACH]
                        Jäklar vilket filter! Sry OT .
                        MVH macke_fisk

Kommentar

• MrH
                          • October 2010
                          • 2825

Ursprungligen postat av macke_fisk
                          Jäklar vilket filter! Sry OT .

som sagt, lite overkill :P men ville testa göra ett =)
                          MrH ---> 175L SA kub

Kommentar

• macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

Det är då man lär sig .
                            MVH macke_fisk

Kommentar

Arbetssätt...