Om silikonas 720

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanB
    • August 2011
    • 10

Om silikonas 720

Tjena gott folk.
    Läste runt lite på forumet men hittar ingen identiskt tråd som jag tänkte skriva här.

Men nu är det så att jag har fått tag på en gammalt 720 liters akvarium.Denna akvarium har varit torr i 10-12 år och behövs verkligen silikonas om. Silikonet invändigt är supersten hård och smulas nästan sönder. Glasen är även silokonat fast runt hela rostfria ramen runt hela akvariet med nån konstig silikon eller lim. Det utvändiga limmet är pansar hårt med grön grå och svart färg. Antar att limmet är supertorr.
    Jag frågade den förra ägaren om det har varit salt eller sötvatten i denna kar,men hon trodde att det hade varit sötvatten men sen sa hon att det kan ha varit saltvatten.(Det var hennes son som hade denna förlänge sedan och nu skulle den bort från vinden.)
    Så nu har jag dessa frågor.
    !. Skall jag börja med utvändig rensning av silikon först och sedan limma ny silikon?
    2. Skall jag ta först ta bort all invändig silikon först tvätta rent med t-röd , aceton eller förtunning? Sen sedan silikona om?
    3. Vilken silikon skulle ni rekomendera
    A- Casco silikon
    B- Tremco silikon
    C- Danalim glassilikon 579

Hoppas att man blir färdig med akvariet till helgen.
    Med vänliga hälsningar
    Stefan
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

jag har silikonat kar. just silikonen mellan glasen behöver du inte ta bort men du kan ta bort fogen utanpå. skrapa med rakblad. ALLT måste bort. bara sitta o gnugga tills glaset är helt rent från silikon. detta tar längst tid. sen aceton på en svamp för att få bort fettfläckar etc.

sen markera upp med maskerings tejp. sen lägg en generös sträng med silikon. doppa finger i diskmedel med lite vatten i o i ett drag göra en snygg fog. bort med maskeringstejpen o jämna till det sista sen klart! skitenkelt!

gjorde en instruktionsfilm

Kommentar

• hannesc
      • December 2009
      • 13085

det som ramen är limmat med är bara för att karet ska sitta fast i ramen. har inget med tätheten att göra så det kan du låta va. det är insidan som räknas

Kommentar

• Steff777
        • August 2010
        • 295

Vilken tajming Hannes Jag ska vilken dag som helst silikona om ett paludarium, har aldrig gjort det tidigare. Mycket bra instruktionsfilm.
        //Stefan Lindgren

Kommentar

• hannesc
          • December 2009
          • 13085

tack!

det är grundarbetet som tar tid. vet inte hur många timmar o kvällar jag satt o gnuggade bort silikonrester. man måste få bort allting nämligen. sen silikonade jag om hela karet på 25 min.

Kommentar

• Steff777
            • August 2010
            • 295

Häng kvar Hannes gå inte och lägg dig än. Jag har en fråga till, men det är väl bäst att skapa en ny tråd antar jag
            //Stefan Lindgren

Kommentar

• hannesc
              • December 2009
              • 13085

hur fan visste du at jag var på väg till sängen? aja är kvar en stund till då :P starta du en tråd

Kommentar

• hult87
                • February 2010
                • 1287

tänkte bara slänga in att det utvändiga, mellan ramen och glaset troligen är kitt, användes för länge sedan isället för silicon

Kommentar

• StefanB
                  • August 2011
                  • 10

Oki utvändigt är nog kitt. Skulle ni rekomendera casco glassilikon eller tremco silikon.
                  På clas olson har dem Casco och på Jula har dem tremco men där står det endast för 60 liters.
                  Så funkar cascos silikon lim då?

Kommentar

• doktorn
                    • February 2009
                    • 109

På ett sånt stort akvarium skulle jag satsa på ett bättre silikon än de du föreslagit. T ex Silirub, den svarta akvariumsilikonet. Den använder en mycket god vän som bygger stora kar själv.
                    Senast redigerad av doktorn; 31 August 2011, 07:23. Anledning: Missade att skriva produktnamnet
                    Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02

Kommentar

• StefanB
                      • August 2011
                      • 10

sikasil e på beijer blir det

Kommentar

Arbetssätt...