Vilka tillverkare ska man välja?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MsDimitri
    • July 2011
    • 140

Vilka tillverkare ska man välja?

Hej! Planerar att köpa in ett större akvarium mellan 100 - 200 liter och har nu lite frågor till detta.

Det första är; Vilka tillverkare tycker ni är bra? Vad är det som gör att Juwel kostar så mycket mer än andra tillverkare?

Den andra; Har hört att ALLA akvarium kommer läcka någon gång och att få 150 liter på golvet på övervåningen är min mardröm! Har ni några tips på hur man kan minimera risken så mycket som möjligt om man köper ett nytt akvarium och inte ett begagnat? :o
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

jag köper mer eller mindre bara begangat så struntar i tillverkare.

det du hört om att ALLA akvarium läcker nångång är jäkligt fel. av alla kar jag haft genom åren ( kanske 15-20 st) så har bara 1 läckt lite grann. o det för att jag tryckte in en vass bakgrund i silikonet. så det behöver du inte oroa dig särskillt mycket för.

risken är större att diskmaskin eller tvättmaskinen börjar läcka. och en akvarieläcka täcks ofta av hemförsäkringen då det går under samma sak som diskmaskinsläcka.

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Ursprungligen postat av MsDimitri
      Det första är; Vilka tillverkare tycker ni är bra? Vad är det som gör att Juwel kostar så mycket mer än andra tillverkare?
      Egentligen är det mest en estetisk fråga och också en fråga om vad som ingår när man köper. Kolla runt i lite olika affärer vilka akvarier du tycker är snyggast

Har hört att ALLA akvarium kommer läcka någon gång
      Om någon har sagt detta så är denne sanslöst korkad/okunnig. Visst kan akvarier läcka - men det är extremt ovanligt.
      Jag har själv haft akvarier i ca. 35 år och jag har under denna period alltid haft 5- 300 akvarier igång och jag har aldrig en enda gång under dessa ¨år drabbtats av en vattenskada pga akvarium.

Ett begagnat akvarium i sig är inte mer riskfyllt än ett nytt men har ett akvarium flyttats många gånger så är självklart risken lite större - men skillnaden mellan ett nytt och ett begganat är främst att ett begagnat är repigt (inte större risk för läckage men fulare)
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 August 2011, 13:03.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• MsDimitri
        • July 2011
        • 140

Bra då kan jag hålla mig lugn. Tack för synpunkterna!

Kommentar

• Bygert
          • March 2010
          • 2169

Vill du ha bästa möjliga säkerhet så väljer du ett nytt fabrikstillverkat akvarium med aluminiumram. Därmed inte sagt att annat också kan fungera, det brukar det göra. Jag har visserligen haft ett par läckor men jag har hållit på länge och med många akvarium också. Väljer du som jag föreslog så kan jag nog lova att så länge det inte blir jordbävning eller du slarvar när du ställer upp akvariet (för klent under, snett, skräp under) så kommer det att hålla tätt. Väljer du ett begagnat hemtillverkat helglas så brukar det fungera det också men visst är risken lite större, det får man ju konstatera.

Varför vissa fabrikat är dyrare? Tja varför är en Mercedes dyrare än en Volvo? Du får kanske lite mer kvalitet om du väljer dyrare, kanske lite bättre utseende också och du imponerar definitivt mer på dem som tror att den som gör över med mest pengar vinner. Vad du däremot inte får är nåt som är bättre för fisken. För dem är det mer intressant vad du har för övrig utrustning än vem som spikat ihop burken. Du tar dig fram i en Volvo eller för all del en KIA också, likaså kan du hålla fisk i ett billigare akvarium och få pengar över till annat.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Ursprungligen postat av Bygert
            Vill du ha bästa möjliga säkerhet så väljer du ett nytt fabrikstillverkat akvarium med aluminiumram.
            Och varför skulle det vara säkrare med en aluminumram än med en plastram eller utan ram. Jag tror att detta är en myt som har spridits i Sverige eftersom de flesta akvarier som har tillverkats i Sverige har haft aluminiumram och då vill man ju gärna marknadsföra sina egna produkter och då påstår man att dessa akvarier är säkrare.
            Det kan också vara så att hemmabyggen (man måste veta vad man gör för att kunna tillverka akvarier) läcker oftare än "fabrikstillverkade" - men det har enbart att göra med klåpare som tillverkat dessa akvarier.
            Sedan kan det ju också vara värt att tänka på att i stora akvarieländer som Tyskland, Holland etc. så saknar 99% av alla akvariet som säljs där ram. Varför skulle det säljas sämre akvarier i dessa länder?
            kan för övrigt nämna att högt räknat 5% av alla de akvarier (totalt nånstans mellan 500 och 1.000) som jag har haft under åren har haft aluminiumram och som sagt - de har inte läckt.
            Kontentan är snarare istället - köp inte hemmabyggen.
            Om du skall ha ett akvarium med aluminiumram eller inte är enbart en estetisk fråga - vad tycker du är snyggast.

I övrigt håller jag med dig
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13197

Ett ramkar som står i en alu-ställning bör ju vara det sämsta alternativet eftersom det inte ger ett stöd till bottenglaset, för att inte tala om de spänningar som kan uppstå om ställningen av nån anledning rör på sig.... Och vem har inte nån gång läst rubriken "botten sprack på mitt ramkar"
              Senast redigerad av åheim; 10 August 2011, 15:16.
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Bygert
                • March 2010
                • 2169

Enbart estetiskt är det ju inte. Ramen skyddar kanterna som ju annars lätt kan få en smäll, det är lättare att spräcka ett akvarium genom att det får en smäll på kanten än mitt på rutan. Det skyddet funkar ju en plastram lika bra till.

Aluminiumramen håller dock också ihop akvariet, skulle silikonets fästförmåga börja svikta så kan ramen hålla ihop rutorna ändå. Jag säger inte att den skillnaden är väsentlig men den finns där, vill man ha absolut största möjliga säkerhet så når man lite längre med en aluminiumram än utan. Annars så säger inte jag annat än att ett välgjort helglas akvarium är fullt tillräcklig säkerhet, absolut. Men vill man ha både hängslen och livrem så kör man med aluminiumram.

Annars så har faktiskt ramen en nackdel, av hävd mäter man akvarievolym i yttermått. Eftersom rutorna sitter längre in på ett ramakvarium så är faktiskt ett ramakvarium i realiteten mindre än ett helglas, det går alltså i ett antal liter mindre i ett ramakvarium än i ett helglas som marknadsför med samma literangivelse.

Kommentar

• Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

Ursprungligen postat av åheim
                  Ett ramkar som står i en alu-ställning bör ju vara det sämsta alternativet eftersom det inte ger ett stöd till bottenglaset, för att inte tala om de spänningar som kan uppstå om ställningen av nån anledning rör på sig.... Och vem har inte nån gång läst rubriken "botten sprack på mitt ramkar"
                  Inte alls, det är så de skall stå, ramen skall ta upp vikten. Ställer man upp akvariet snett eller om underlaget rör sig så har man snarast större problem med ett helglas, där har man ju också problemet med att eventuellt skräp under glaset kan spräcka det.

Risken med fritt bottenglas är väl större mest om man släpper en sten på det eller bygger ohyggliga stenrösen som belastar botten mycket mer än tillverkaren räknat med. Det är ju dock inte så säkert att det går väl med ett helglas heller.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Ursprungligen postat av Bygert
                    Enbart estetiskt är det ju inte. Ramen skyddar kanterna som ju annars lätt kan få en smäll, det är lättare att spräcka ett akvarium genom att det får en smäll på kanten än mitt på rutan. Det skyddet funkar ju en plastram lika bra till.
                    Det kan jag hålla med om - men faktiskt så har jag aldrig råkat ut för det även med helglasakvarier (trots att jag som sagt har haft åtskilliga hunda helglasakvarier. Så i teorin har du rätt - i praktiken är det betydelselöst

Aluminiumramen håller dock också ihop akvariet, skulle silikonets fästförmåga börja svikta så kan ramen hålla ihop rutorna ändå. Jag säger inte att den skillnaden är väsentlig men den finns där, vill man ha absolut största möjliga säkerhet så når man lite längre med en aluminiumram än utan.
                    Här däremot tycker jag att du har fel. Helglasakvarier har ofta en ram med glaslister (förutom jättesmå) och glasstag som löper rätt över. Detta anser jag vara klart säkrare än aluminiumramen.

Oavsett vilket - alla akvarier (oavsett modell) är tämligen säkra
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell

Kommentar

• Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

Silikon åldras, vilket det tar 10 eller 50 år må diskuteras men i evigt varar det knappast. Aluminium däremot händer det inte mycket med. Helglaskar bygger på att silikonet har kvar sin häftförmåga och händer det nåt där så är det ju kört. Med aluminiumram håller karet ihop ändå, det kan möjligen börja sippra i fogarna men det välter inte isär. Diverse stag - som det ju också finns på större ramakvarier - ändrar inte på det, det bygger fortfarande på att silikonet håller.

Fast jag håller med om att akvarier i dag är rätt säkra, undantaget är hembyggen av klumpfötter. Men jag vill nog ändå mena att man har lite större säkerhet med ram, marginellt kanske men ändå. Inte så att jag tycker det är på nåt sätt avgörande för mig när jag väljer akvarium, jag är fullt nöjd med säkerheten som helglas ger. Men är man lite extra nervös för att det skall hålla tätt, då tycker jag man kan ta ett ramakvarium, merpriset är ofta måttligt.

Vad som sen är snyggt är det ju olika meningar om, somliga gillar helglas, andra den inramning som man får med en ram. fiskarna kan möjligen ha lite mindre tendens att knö in sig i hörnen med en ram men i stort sett så kvittar det nog för dem.

Kommentar

• SuperAquaMan
                        • August 2009
                        • 245

Håller med Kjell om att det är mest en estetiskt fråga med aluram eller inte. Det du ska fråga när du köper akvarie är hur länge det har vart tömt på vatten. Har det stått tomt mer än ett år köper jag inga kar, och speciellt inte om det stått så att solljus kommer åt silikonet när det vart tomt. Man ska alltid förvara kar med vatten i och om det inte går så i mörker.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                          Det du ska fråga när du köper akvarie är hur länge det har vart tömt på vatten. Har det stått tomt mer än ett år köper jag inga kar, och speciellt inte om det stått så att solljus kommer åt silikonet när det vart tomt. Man ska alltid förvara kar med vatten i och om det inte går så i mörker.
                          Sorry igen
                          Men tycker också detta är en myt - jag har haft akvarier som stått tomma i 15 år och som jag sedan startat upp utan problerm.
                          Ok, kanske (men bara kanske) om akvariet har stått utomhus året runt med extremt soljus på sommaren (vilket kanppast är faller I Sverige ) och extrem kyla på vintern så kanske silikonet kan ta stryk.
                          Men vet sjutton förvarar sitt akvarium så - (ja kanske jag ). Jag förvarade faktikst en gång ett 100-tal akvarier utomhus under 2 år och det var inte några problem
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell

Kommentar

• Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

I det fallet håller jag faktiskt helt med Kjell, silikon används till terrarier, bilrutor, diskbänkar och mycket annat där det rakt inte står i vatten. Eftersom det fungerar så lär det gå bra med ett torrt akvarium också. Sen är det ju generellt så att mörkt och svalt (inte kallt) är en fördel när det gäller förvaring av det mesta och det gäller nog silikon också.

Kommentar

• SuperAquaMan
                              • August 2009
                              • 245

Myt eller inte, jag köper inga akvarier som stått tomma en längre tid med respekt för dom grannarna som bor under mig. Kom precis ifrån en vän som hade köpt sitt 530L på blocket och det hade stått tomt i 5 år. Det började läcka först under silkonet längst upp sen längst ner.

Kommentar

Arbetssätt...