Blinkande lampa i Aquael

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gur4m1
    • June 2011
    • 96

Blinkande lampa i Aquael

Precis köpt begagnat Aquael ca 50 liter med såndär svart lock med ett inbyggt lysrör på 15 w
    När jag startar den så börjar den blinka och först tänkte jag att man bara ska behöva byta lampa så jag börjar skriva men får fasike inte loss rören! Ska man inte kunna byta dem?

Läst vidare och ser att någon säger att blinkande rör inte är trasiga rör utan något tekniskt fel. Nu är jag inte elektriker, inte känner jag någon heller :/

Är det bara att skrota locket och fixa en annan lösning eller går det att fixa? Jag ha tid men mycket små eknomiska medel. Någon som har erfarenhet av detta och hur löste du det`?

Tipsa gärna om någon "vanlig" lampa från ikea eller liknande som jag kan använda tills vidare (eller forevver).
    Tack på förhand!
    Nothing fancy, no tricks...
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

Blinkar den hela tiden eller bara vid uppstart? Är det ett vanligt rakt lysrör?
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Ursprungligen postat av Gur4m1
      Precis köpt begagnat Aquael ca 50 liter med såndär svart lock med ett inbyggt lysrör på 15 w
      När jag startar den så börjar den blinka och först tänkte jag att man bara ska behöva byta lampa så jag börjar skriva men får fasike inte loss rören! Ska man inte kunna byta dem?

Läst vidare och ser att någon säger att blinkande rör inte är trasiga rör utan något tekniskt fel. Nu är jag inte elektriker, inte känner jag någon heller :/

Är det bara att skrota locket och fixa en annan lösning eller går det att fixa? Jag ha tid men mycket små eknomiska medel. Någon som har erfarenhet av detta och hur löste du det`?

Tipsa gärna om någon "vanlig" lampa från ikea eller liknande som jag kan använda tills vidare (eller forevver).
      Tack på förhand!
      Jo det går att byta, skruva bort de tätande "ringarna" och sen vrider du röret lite och drar det upp ur de skåror som finns i hållarna, kom ihåg att byta glimtändare samtidigt!
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Gur4m1
        • June 2011
        • 96

#3 Försökt skruva bort de där tätnignarna men det gick dåligt, får försöka igen nu när jag vet att det ska gå. Glimtändare, är det nån standard och finns i "alla butiker" och något vem som helst kan byta? Försökte googla VAD en glimtändare är och det såg...invecklat ut. Vad rekommenderar du för mig som har noll koll på det där
        Har Jula och Claes ohlsson.

#2 vid uppstart och...sen blir det inte bättre. Kan lysa konstant i 30 sek, sen börjar det blinka som en strobe.

Mvh // Jean

Kommentar

• Gur4m1
          • June 2011
          • 96

nu tror jag att jag fann glimtändaren! Fick även loss rören! Tack för din hjälp Åheim!
          Är totalt främmande mark detta med lysrör.

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

http://www.google.se/imgres?imgurl=h...GMKw8gPdnqChDg Det sitter en svart stor mutter som du skruvar upp och där under sitter glimtändaren!

Ok bra du har redan hittat den
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

Glimtändare finns överallt, även på ICA Maxi.
              Men köp en sådan här som är bättre för några kronor extra. Den behöver du inte byta ut efter en tid samt är säkrare plus miskar elkostnaderna/slitaget något. De ska dock finnas billigare än 49kr.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• Gur4m1
                • June 2011
                • 96

Låter kankse superdumt men...vilken glimtändare ska man välja? Sitter och kollar lysrör på guldfisken.se ochh där säljer de gglimtändare för 15 kr. Men det finns två olika och ingen av dem stämmer med det som står på min (eller jo delvis men inte allt)

På min står det:
                4....80W
                220-240v

På glimtändarna i webbutiken står det:
                F 4 W - 22 W. CF 18 W. 220/240 V.
                och
                F 4 W - 65 W, F 80 W. CF 18 W - 36 W. 220/240 V
                eller
                20 - 65 W.

:>

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Ja de va en rörig spec på dem... men du ska ha en singel och med ett watt spann som ditt rör befinner sig inom! Ta med din glimtändare och gå till ICA så kommer du hitta en
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Gur4m1
                    • June 2011
                    • 96

röret är 15 w så antar att båda de där glimtändarna "duger" ? Då det står 80w på min, och 70 osv på de i "butiken".
                    Blir ju inte lättare när jag inte har någon koll på detta till att börja med.

Tack så mycket för hjälpen!

Kommentar

• mikoto
                      • July 2011
                      • 215

Vi kan bryta upp det lite så blir det lättare :-)

F 4 W - 22 W. CF 18 W. 220/240 V.

F betyder Fluorescent, vilket på svenska står för lysrör.

Den här tändaren fungerar altså med lysrör från 4W upp till 22W, altså duger den fint till ditt 15W rör.

CF behöver vi inte bry oss om men jag berättar gärna vad det står för iaf, det står för Compact Fluorescent. Kompaktlysrör altså, men då du har ett vanligt lysrör så har det ingen betydelse för den här rampen.

Som VisualDarkness skrev tidigare skulle jag med rekommendera en elektronisk tändare, även om den kostar en slant extra. Det är en bra investering om du tänkt använda rampen ett bra tag iaf.

Kommentar

• Gur4m1
                        • June 2011
                        • 96

Tack Mikoto för att du bryter ned det för oss
                        Blir att dra till CLas Ohlsson idag och kika på de där. Tack alla för bra svar och hjälp! Mycket uppskattat!

Kommentar

Arbetssätt...