röda maskar ca 3 mm långa i ytterfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

röda maskar ca 3 mm långa i ytterfilter

Hej
    när jag gjorde rent mitt ehem 2028 pro2 ytterfilter häromdan fick jag en chock. jag sköljde ur det röda "finfiltret" först, då såg jag att det efter ursköljningen fortfarane var kanske 5- 10 mindre bruna partier/fläckar utslumpade på mattans yta. kollade närmare och då ser jag små röda maskar som verkar ha nån form av bo där. då jag sköljde ur resten av filtret kunde jag även se röda maskar i vattnet jag sköljde bort, alltså de levde och simmade och rörde på sig. otroligt äckligt.
    har inte sett några maskar i själva akvariet. kan tillägga att ytterfiltrer var väl inkört men ändå inte luktade jord! brukar ju alltid lukta jord när jag gör rent det, och det är ju ett tecken på att filtret funkar. hursom helst kan ju mitt ytteriflter nu inte ha funkat eftersom det inte luktade någonting av det. för några månader sen körde jag en dos av Exit mot bakterier i akvarie, skulle inte påverkar filterbaktierer, men det kanske gjorde det ändå.

så, 1) vad är det för maskar jag har i filtret? och 2) kan de ha påverkat bakteriefloran i filtret så det blivit ineffektivt?

tacksam för svar.
    Lenis
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Boby
    • June 2013
    • 1

Hej jag har också en på ca 30 cm och igår försvann 2 clown fiskar och en till som jag inte vet vad den heter. Jag har en kirurg, räka, sjöborre och två sniglar kan någon av dem ätit dem eller var det masken?

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Ursprungligen postat av lenis3
      Hej
      när jag gjorde rent mitt ehem 2028 pro2 ytterfilter häromdan fick jag en chock. jag sköljde ur det röda "finfiltret" först, då såg jag att det efter ursköljningen fortfarane var kanske 5- 10 mindre bruna partier/fläckar utslumpade på mattans yta. kollade närmare och då ser jag små röda maskar som verkar ha nån form av bo där. då jag sköljde ur resten av filtret kunde jag även se röda maskar i vattnet jag sköljde bort, alltså de levde och simmade och rörde på sig. otroligt äckligt.
      har inte sett några maskar i själva akvariet. kan tillägga att ytterfiltrer var väl inkört men ändå inte luktade jord! brukar ju alltid lukta jord när jag gör rent det, och det är ju ett tecken på att filtret funkar. hursom helst kan ju mitt ytteriflter nu inte ha funkat eftersom det inte luktade någonting av det. för några månader sen körde jag en dos av Exit mot bakterier i akvarie, skulle inte påverkar filterbaktierer, men det kanske gjorde det ändå.

så, 1) vad är det för maskar jag har i filtret? och 2) kan de ha påverkat bakteriefloran i filtret så det blivit ineffektivt?

tacksam för svar.
      Lenis
      Har också hittat några röda maskar i filtren några gånger när jag gjort rent dem. Tror inte det är några farliga maskar, parasiter eller så, men misstänker att de kommer som ägg med frysfodret. Kanske kan vara tubifex, osäker på det.

Att de inte syns i akvariet kan bero på att fiskarna äter upp dem. För ett antal år se´n hade jag ett kar där det bara gick ett discuspar, och vid ett tillfälle såg jag en röd mask på ca 10 cm som flöt runt. Vet inte om det var samma som de små jag sett i filtren, men misstänker också att den hade hamnat i karet som ägg, med frysfodret.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Jag har haft ett utbrott av camallanus och det är små röda maskar. Om fisken äter äggen så utvecklas ägget till mask i fisken och den biter sig fast i fiskens tarmsystem och man kan se maskar hänga ur rumpan på fisken och maskarna pluppar ut mängder med nya ägg. Detta måste då behandlas med avmaskningsmedel, ex sera nematol. Mycket lätt att behandla då det inte förstör filtret och doseras direkt i akvariet och sen upprepas behandlingen efter 3 veckor för att eliminera de ägg som kan ligga kvar på botten för att säkerställa att fisken inte drabbas igen.
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

De maskar jag hittade i filtret var inte Camallanus, de var alldeles för stora, och jag tror inte Camallanus vistas i filtret. Jag har haft Camallanus i några av mina kar, och jag såg dem aldrig i filtret. De röda maskarna i filtret är nog nå´t annat, kanske tubifex som sagt. Om maskarna finns i filtret är det nog inga parasiter, utan maskar som livnär sig på saker de hittar i filtret.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...