Hur mycket ska Juwels pump egentligen låta???? Jag blir galen.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

Hur mycket ska Juwels pump egentligen låta???? Jag blir galen.

Pga hastigt olustigt fogläckage på det gamla 160 liters så fick jag panikköpa nytt akvarium i söndags. Blev ett (apdyrt) Juwel Rio 180.

Och nu är jag inte bara utfattig utan snart vid mentalsjukdomens brant också. Pumphelvetet låter ju satan, eller det är väl eg inte pumpen som låter utan den skapar vibrationer som hörs nåt så in åt helvete. Jag VET att jag är extremt överkänslig mot sådana djur, men min halvdöva mor hörde det utan problem 2 meter från akvariet (JAG hör det outhärdligt högt 7 från akvariet).

Det är inte luckan som är som lock, och det är inte att utblåset ligger emot kanten.

Men vad ska jag göra, ska det verkligen låta så mycket? Fiskarna borde inte heller ha det så roligt med det vibrationsljud som blir i.

Datorn är 4 m från akvariet och datorfläkten börjar bli trött och surrar - ändå hör jag oljudet från akvariet =/
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Ja du jag tycker deras pumphuvuden är ett sorgligt kapitel faktiskt, i ett svagt ögonblick köpte jag deras pumphuvud för att köra i ett filterhörn, den lät förjävulskt och åkte genast upp ur vattnet och tillbaks i kartongen och som tur var gick butiken med på att byta till en aquarium systems maxi-jet! Om jag var du skulle jag kolla om det på nåt vis skulle vara möjligt att använda en annan pump till filtret, det borde gå att stoppa ner insuget från en annan pump och täta med filtermassa runt insuget! Två bra pumpar är aquaclear 30 och aquarium systems maxijet ph600!
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Jag har tre Juwelkar (konstigt nog), och jag upplever dem faktiskt som ganska tveksamma kvalitetsmässigt sett. Ett gammalt Juwel Rio 240 har jag för längese´n fått byta ramp (den blev för varm, så plasten smälte, och den höll på att trilla i vattnet, nu har jag en ny, riktigt smidig Gloramp.), och pump i. Pumpen bytte jag ut just för att den vibrerade, förde oväsen, och höll på. Se´n dess har olika pumpar fått tjänstgöra i karet, bla Fluval 4+ innerpump, och just nu en Fluval 305 ytterpump. Ytterpumpen har fördelen att den ökar utrymmet i akvariet, istället för den stora, svarta burken som sitter i från början. Pumpen i mitt Juwel Rio 180 har (peppar peppar) inte börjat krångla än, men där började å andra sidan rampen glappa efter bara några månader eller så. Mitt Juwel Lido 120 har skött sig än så länge, får se hur länge det håller i sig.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• Alexia
        • January 2011
        • 509

Jag var in och bad dem kolla pumpen igår men den var så tyst och precis som den skulle. Jag håller kanske inte helt med, håller jag pumpen under vatten så visst är den tyst, men jag känner ju hur den vibrerar i handen. Klart som korvspad det ger resonans i själva lådan sen.

Just nu njuter jag av tyyyystnade, satte i ett aquael uni-filter på 1000 l när jag tog ur det andra och tystnaden är total. Men får väl försöka igen med juwelpumpen, men jag är tveksam jag nånsin hittar ett läge där inte hela akvariet dånar..

Synd bara, det är ju föredömligt mycket mer filtermatta i juwelfiltret.

Kommentar

• VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

Tyvärr suger Juwels punpar rätt rejält av vad man hört och själv upplevt. Här dog t o m pumpen efter bara lite över ett år, skamligt! Du kan väl använda filterhuset med en annan powerhead? bara att fylla upp utrymmet med filtermatta och köra ut utblåset genom hålet.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• Eric_H
            • June 2009
            • 87

Tycker det låter konstigt. Har 4st juwelkar, och visst har de endel problem. Ljusrampen slutade fungera helt på 450l men fick en ny med t5 rör på garantin. Har inga problem alls med ljud, mixtrade med att flytta filterlådan i 180l en gång och fick då en satans resonans som hördes i precis hela lägenheten så ligger ditt oljud på den nivån lider jag med dig. Dock satte jag lådan där den skulle och nu funkar det kanon. Har t o m haft det i sovrummet

//Eric

Kommentar

• Kapten Zoom
              • January 2011
              • 814

Ja, trots att det är Tysktillverkade verkar de ha problem med kvalitetskontrollen. Mitt senaste Vision 260 hade en dålig fog så om jag hade fyllt med vatten undrar jag om inte hela kortsidan släppt med 260 liter vatten ned i bjälklagen som följd. Som tur var var det inget snack på Hornbach, de gav mig ett nytt utan diskussion.

Sen hade jag också problem med pumphuvudet, den ville inte starta efter rengöring. Dessutom skorrade den en del.
              Turligt nog hade jag en reservpump 1000 liters/min från mitt förra vision 180, som jag monterat. Nu startar den direkt efter service och är tyst, utan vbrationer. Hoppas den håller ett tag nu...

Det jag dock vill säga till Juwels försvar är att den:
              -har ett 6 liters innerfilter
              -ljusrampen är ju toksmidig som kan skjutas fram och tillbaks enkelt.
              -T5 Lysrören går från sida till sida och med reflektorer är ju ljuset bland det bästa man kan hitta på marknaden.
              -Det är snyggt med sitt vackra kabinett

Så totalt sett uppväger fördelarna nackdelarna. Men som sagt märkligt att tyskarna inte kan hålla bättre ordning på kvaliteten.
              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

Kommentar

Arbetssätt...