Liggerunderlag under akvarium ?

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

Liggerunderlag under akvarium ?

Hej!
    Jag har hört att man ska ha en bit liggunderlag eller frigolit under akvariet, vilket jag också hade under mitt förra akvarium.
    Men nu har jag köpt ett nytt akvarium, och tillskillnad från det förra finns det en plastram monterad runt bottensidorna.
    Är det fortfarande nödvändigt med frigolit eller sittunderlag mellan möbel och akvariet ?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

nej inte nödvändigt. Men kan vara bra då den skyddar lite mot stötar etc. Men inte nödvändigt.

Kommentar

• Spongeduck
      • June 2009
      • 366

Hjälper plastramen mot stötar ?

Kommentar

• Uffelpuff
        • February 2010
        • 95

frigolit under kan även vara bra att ha under om golvet/ställningen skulle börja ge med sig under nått av benen t.ex om du har en plastmatta som jag där benen kan sjunka ca 10mm ner i mattan med tiden. då frigolite ger med sig så att du ända har ett jämnt tryck under hela akvariet även om det skulle sjunka ojämnt

Kommentar

• Spongeduck
          • June 2009
          • 366

Jag har läst här på zoopet att man inte ska ha något underlägg ifall man har aluminium ram. Gäller inte samma sak för plast ?

Kommentar

• ecco
            • November 2010
            • 500

nja.. plast är inte direkt lika stabilt som en alu ram.
            Sambons blogg om våra akvarium.
            http://mizan3.bloggsida.se/
            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

Kommentar

• guineapig
              • April 2003
              • 157

Om akvariet har någon form av ram så skall man INTE ha underlägg, endast under helglasakvarier. Akvariet klarar att bära upp vikten på endast kanterna. om du lägger något under ett ramakvarium riskerar du bara att du trycker på glaskivan underifrån och det gillar den definitivt inte. Du skall under inga som helst omständigheter lägga frigolit eller liknande innanför ramen, alltså under glaset, då kan det gå riktigt illa...om du absolut vill ha något under så lägg det endast under själva ramen.
              Senast redigerad av guineapig; 24 April 2011, 18:26.

Kommentar

• hawkse
                • December 2009
                • 781

Ursprungligen postat av guineapig
                Om du lägger något under ett ramakvarium riskerar du bara att du trycker på glaskivan underifrån och det gillar den definitivt inte.
                Det där finns det hur många olika meningar som helst om. Jag har sett alla varianter och aldrig hört någon som kunnat härröra ett läckage till underlaget karet står på. Det brukar vara bänkar som står snett eller stora stenar som knäcker bottenskivorna.

Det är klart, ställer du karet på en 10 cm tjock skumgummimadrass kan du säkert få problem med "tryck underifrån" annars har jag svårt att se hur det skulle gå till.

Kommentar

• Nasso
                  • November 2010
                  • 719

Det kan skapa spänningar i glaset och spänningar i glaset vill man inte ha. Underlag under akvarium med ram är inte nödvändigt så finns det något poäng att ta den risken?
                  /Emil Andersson
                  120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Det finns ingen anledning till att ha liggunderlag under ett ramakvarie. Och om man skall ha det (om man t.ex. har kopiöst med sten i akvariet) så skall det i så fall ligga innanför ramen så att det ligger an mot glaset.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

Ursprungligen postat av Spongeduck
                      Hej!
                      Jag har hört att man ska ha en bit liggunderlag eller frigolit under akvariet, vilket jag också hade under mitt förra akvarium.
                      Men nu har jag köpt ett nytt akvarium, och tillskillnad från det förra finns det en plastram monterad runt bottensidorna.
                      Är det fortfarande nödvändigt med frigolit eller sittunderlag mellan möbel och akvariet ?
                      Hur stort är akvariet ? Om akvariet står i en plastram tror jag inte att det är så stort och då skall man inte ha något under ramen.
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

Kommentar

• Spongeduck
                        • June 2009
                        • 366

Tack för alla svar!
                        Akvariet är på 100 liter.
                        Jag har nu startat akvariet och har inte använt mig av något underlägg.
                        Nu gäller det bara att hoppas på det bästa.

Kommentar

• 0422
                          • August 2007
                          • 644

Som Kjell sa, inget liggunderlag under ett akvarium med ram, men däremot kan man ha ett liggunderlag i akvariet för att hindra att en sten eller så ramlar ner och spräcker glaset...

Lycka till
                          - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

Kommentar

Arbetssätt...