Vattengråsuggor i filtermodul

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

Vattengråsuggor i filtermodul

Först klipper man filtermatta i bitar i en BTN-modul. Funderat ett bra tag på om det vore bra/dumt/meningslöst att släppa i några vattengråsuggor i den oxå att ha som extra städare. Mörk skiva ovanpå så inte blir alltför ljust. Kommer dom ut i själva akvariumet så blir det bara bonusmat. Vill man ta bort dom är det inte något stort problem. En nackdel kanske vid ev medicinering men tål åtminstone Protozin i normaldos.
    Har en känsla av att inte många normalt funtade zoopetare funderar i såna banor. Men fritt fram för tankar om det om någon känner för det.
    Det blir t ex abborre så inga alltför små fiskar kommer gå i akvariumet
    Senast redigerad av eriahl; 02 April 2011, 00:27.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

Funkar fint med Hyallella azteca i filtermattorna, så vattengråsuggor borde funka bra de också. Blir iof lite större, så de städar inte lika bra tror jag. Du kan inte få fatt i någon Gammarus? Fast de är kanske mer syrekrävande, plus på gråsuggorna där. Något jag noterat i efterhand är att Hyallellan är rätt bra på att knapra växter plus fiskrom. No no till Ancistrus-odling t ex.

Hilsen,

/P
    Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

• eriahl
      • April 2004
      • 5681

Är svenska kryp och av dom är ju gråsuggorna tåligare än gammarus. Funderar på om lite större t ex matrester kommer dom kan vara bra. Kanske lite stödmatning för deras skull någon gång oxå. Växter blir bara möjligen någon Crinum eller jättevallisneria isf.

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Har haft problem med att hålla vattengråsugga vid liv i akvarium, enda gången jag lyckats var när jag hade ett akvarium fyllt med löv och inga fiskar... Misstänker att de till skillnad från amfipoder är helt vegetarianer.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• eriahl
          • April 2004
          • 5681

Äter nog det mesta. Försökte fota men så ostadig på handen att skärpan är usel. Men syns väl att gråsuggor iaf. Ser ut som mysisen minst lockande på bilderna. La i den först men en bit ifrån. Men dom jagade rätt på den som en hungrig flock späckhuggare.
          Mysis på första. Hikari Algaewafers på andra. Sera Viformo på tredje.
          Klicka på bilden för större version

Namn: 010-11-04-03 - GråsuggorMysis-500.JPG
Visningar: 1
Storlek: 55,0 KB
ID: 2132769

Namn: 018-11-04-03 - GråsuggorHikariAlgaeWafers-500.JPG
Storlek: 90,0 KB
ID: 2132770

Namn: 019-11-04-03 - GråsuggorSeraViformo-500.JPG
Storlek: 102,7 KB
ID: 2132771
          Senast redigerad av eriahl; 03 April 2011, 21:41.

Kommentar

• PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

Jepp, de ser ut att ha aptit på rubbet. Vore kul med uppdatering om hur de klarat sig efter ett tag.

Hilsen,

/P
            Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

Arbetssätt...