Hårda alger och magnetskrapa

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

Hårda alger och magnetskrapa

Kom hem efter en veckas vistelse på annan ort och upptäckte att de små gröna prickarna på glaset blivit stora och många. Kanske gjorde den där 20 cm gibbicepsen litet nytta ändå? Nåväl, den är hos nån annan ägare nu.

Jag började så fint med min grovsvamp-på-pinne metoden. Kan inte påstå att det tog speciellt bra. Efter att ha gnuggat så jag hade ont i armen kände jag att sinnet rann till.

Tog helt enkelt fram magneten ur skåpet och drop bort det hela på ett kick. I efterhand upplevde jag att andelen repor på glaset hade ökat väsentligt. Nu mina två frågor:

1. Repar en magnetskrapa glaset mycket?
    2. Vad kan de gröna prickalgerna heta tros och vilket simmande djur bör jag ha för att bli väck dem?
    3 Har belysningstiden med grönprickarna på glaset att göra?

Som extra info kan nämnas att vattnet är kristallklarare än nånsin tack vare att Juwels kuddfilter har fått hjälp av ett riktigt filter från eheim, 2075.

Tack på förhand.
    Senast redigerad av Kapten Zoom; 13 March 2011, 20:16.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

• Uffelpuff
    • February 2010
    • 95

typ alla algätande malar är bra på att ta bort alger lika fort som de kommer...

har ett 75l akvarie som gick utan mal i nån vecka innan jag skaffade en och algerna kom på bara en dag typ bakrutan blev helt brunfläckig...

skaffade 1 leopardpleco och de försvann över natten så de gör nytta kan tänka mig ancistrus gör bra nytta med

Kommentar

• Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

Snyft, jag saknar min gibbe segelfenspleco. Den hade litet svårt att ta sig fram bara på slutet med sin jättekropp i mitt lilla 180 liters.

Jag har några ancistrus idag, tror det är 3 men bara 1 är framme dagtid. Men de klarar inte alls av att hålla karet fritt. Sen har jag 2 siamesiska algätare. Totalt 5 små malar på 180 liter. Borde räcka men, näe det gör det icke.

Kommentar

• chricka
        • February 2009
        • 198

Ett tips är att använda en isskrapa till bil tycker jag är det bästa.

Kommentar

• Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

Tack Chricka, men jag har en välvd framruta.

Kan ancistrusar gå upp i rök? Jag saknar 2 stycken. Förra gången jag saknade en hittade jag en avskalad stackare som antagligen åkt igenom filtret. Inga fenor eller täckning kvar. Jag lös ner i Juwelfiltret nu men kunde inte se någon. Kanske sitter den och lurpassar under impellerpumpen...

Kommentar

• Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

med en välvd ruta så får du skrapa horisontellt men en isskrapa funkar fortfarande, risken med magneter är om man får in sandkorn mellan glas och magnet

Kommentar

• liva.sandra
              • January 2011
              • 44

annat tips, även om du säkert har testat det förut tycker jag att det funkar super...:

ta gula sidan på en vanlig gul/grön kökssvamp och gnugga med. jag upptäckte att mitt frontglas var proppfullt med elaka små gröna prickar (trots två ancistrusar), men gnuggar man lite bestämt på dem med svampen försvinner de genast

sedan kanske det går bättre om algerna inte hunnit få riktigt fäste, jag kanske bara haft tur som upptäckt dem rätt så tidigt :P

Kommentar

• Karon
                • January 2002
                • 3170

Vita sidan av disksvampar är också effektiva på alger utan att repa glaset.
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• david87
                  • June 2005
                  • 710

Jag kör med en sån pinne med rakblad på.

Kommentar

• NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

Algmagneter repar om dom får sand emellan glaset och magneten så man får vara försiktig när man tar den sista biten längst ner.

Annars så finns det en helt överlägsen tilläggsprodukt till magfloat magneterna som heter Easyblade, det är en hållare för ett brett rakblad som tar allting.
                    Den kan ta kalkalger i saltvattenskar som är hårdare och ihärdigare än nåt man hittar i sötvatten.
                    Jag har använt produkten i flera år utan repor eller andra problem, enda är att man får plocka ut rakbladet för att de inte skall rosta samt så behöver man byta den ibland.

Har inte provat själv men det skall tydligebn fungera i välvda burkar om man drar skrapan längsmed karet, samma gäller säkert även för isskrapan.

//NiXoN

Kommentar

Arbetssätt...