Katastrof i sikte? Akvarieglas på drift...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

Katastrof i sikte? Akvarieglas på drift...

Köpte ett helglas 300 liters kar för ett tag sedan. Det funkar jättebra och är så vackert
    Men. Längs långsidorna buktar glasen (fram o baksida) så man kan se och med fingertopparna känna hur de lodräta glasen har förskjutits utåt från bottenglaset med flera mm. Det är mer mitt på långsidorna såklart och i stort sett inget längst ut vid hörnen.

Ni som har helglaskar, är detta vanligt?
    Jag vet ju att siliconet erbjuder viss rörelse, men med tanke på alla kilon i karet blir jag lite svettig när jag tänker på det.

Nästa fråga blir om jag borde åtgärda det, och hur?

Mvh, Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1029

Är det inget mittstag på karet?

Kommentar

• ecco
      • November 2010
      • 500

Jag har både mittstag och extra förstyvning på mitt stora kar.
      Har du inget av dom eller??
      Sambons blogg om våra akvarium.
      http://mizan3.bloggsida.se/
      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

Kommentar

• flygrc
        • June 2006
        • 2755

1 mm , mer tycker jag inte det ska röra sig.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

Är det proffsbyggt kar eller nåt hemmabygge?
          I mina öron låter det som karet har ovanligt elastiskt silikon och sånt vill man kanske inte ha i så pass stora kar då hållfastheten inte är lika stor, möjligen att glaset är för tunnt.
          Är det helglas kan du ju enkelt mäta glasets tjocklek och se så det stämmer till att börja med.
          Är glaset tjockt nog hade jag nog övervägt att silikona om det, lite pilligt att göra själv men inte så dyrt.

Kommentar

• ilzetas
            • January 2011
            • 278

Oj oj, nu blir jag ännu mer nervös. Tack alla för svaren
            Glaset är 5,5 mm. Är det för lite för ett kar i den storleken? Måtten på karet är 120x50x50.
            Ni skulle bara höra mina svordomar nu... jag tyckte allt såg bra ut när jag tittade på karet, allt var helt, alla fogar fina, glaset ganska tjockt. Men där ser man. Man lär så länge man lever.
            Nej, karet har inget mittstag.
            Ja, det är ett hemmabygge, ett riktigt snyggt hemmabygge (fast kanske felkonstruerat, då...).
            Jag har bara använt en typ av akvariesilicon i mina tidigare kar. Finns flera sorter/kvaliteter? Mindre elastiskt?

Tacksam för vidare råd
            Mvh, Carina

Kommentar

• stefanr72
              • November 2010
              • 1029

5.5mm låter tunt utan stag och förstyvning.. :/

Kommentar

• DaRe
                • June 2009
                • 2227

Har du någon bild? Har akvariet någon ram i överkant? Som bildar hylla till täckglasen?
                Checking out...

Kommentar

• Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

Ursprungligen postat av ilzetas
                  Oj oj, nu blir jag ännu mer nervös. Tack alla för svaren
                  Glaset är 5,5 mm. Är det för lite för ett kar i den storleken? Måtten på karet är 120x50x50.
                  Ni skulle bara höra mina svordomar nu... jag tyckte allt såg bra ut när jag tittade på karet, allt var helt, alla fogar fina, glaset ganska tjockt. Men där ser man. Man lär så länge man lever.
                  Nej, karet har inget mittstag.
                  Ja, det är ett hemmabygge, ett riktigt snyggt hemmabygge (fast kanske felkonstruerat, då...).
                  Jag har bara använt en typ av akvariesilicon i mina tidigare kar. Finns flera sorter/kvaliteter? Mindre elastiskt?

Tacksam för vidare råd
                  Mvh, Carina
                  Nu tror jag att ditt kar borde ha minst 8mm tjockt glas (inte helt 100) så det är kanske inte ett silikon problem, nåt form av stag är ju ett absolut måste men det kan sitta längs med rutan och måste inte gå på tvären.
                  Det finns olika kvalitet på silikon men kolla upp konstruktion och vad det ska vara för tjocklek men 5,5mm låter absolut för tunnt, den tjockleken är mera för ett vattendjup på 35-40cm som mest om jag minns rätt från mina byggardagar. Hade tidigare ägare karet fyllt med vatten eller kan det varit konstruerat för typ nån salamander eller nåt där du bara har karet fyllt till hälften?

Kommentar

• åheim
                    • April 2006
                    • 13197

Ursprungligen postat av ilzetas
                    Köpte ett helglas 300 liters kar för ett tag sedan. Det funkar jättebra och är så vackert
                    Men. Längs långsidorna buktar glasen (fram o baksida) så man kan se och med fingertopparna känna hur de lodräta glasen har förskjutits utåt från bottenglaset med flera mm. Det är mer mitt på långsidorna såklart och i stort sett inget längst ut vid hörnen.

Ni som har helglaskar, är detta vanligt?
                    Jag vet ju att siliconet erbjuder viss rörelse, men med tanke på alla kilon i karet blir jag lite svettig när jag tänker på det.

Nästa fråga blir om jag borde åtgärda det, och hur?

Mvh, Carina
                    Med tanke på längd och höjd så är det på tok för tunnt glas! Jag tycker du ska avveckla karet och använda det som terrarie eller skrota det! Risken för att det ska spricka eller falla isär är för stor! Det borde vara 8mm på glaset iallafall och glaslister eller tvärstag, det är ett problem med hemmabyggen när den som bygger inte vet vad den håller på med!
                    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• DaRe
                      • June 2009
                      • 2227

Kolla lite här.

Frågan är vad man nu gör åt det hela? Går det att montera ett stag under ramen i överkant. Vad mer?

Måste det skrotas?
                      Checking out...

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

fast faktum kvarstår att 5,5mm är för tunnt och ger inte den hållfasthet och säkerhet man bör ha! Det kostar en bråkdel att köpa ett säkert akvarium mot att kanska behöva renovera en stor vattenskada och nya möbler!
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

Ursprungligen postat av Dre
                          Kolla lite här.

Frågan är vad man nu gör åt det hela? Går det att montera ett stag under ramen i överkant. Vad mer?

Måste det skrotas?
                          det finns en lösning som skulle göra det ok, limma in en skiva i mitten som delar karet till 2 kar

Kommentar

• ilzetas
                            • January 2011
                            • 278

Tack och tack igen för era kommentarer!
                            Karet har glaslister längs långsidorna (för täckglasen) som är 3 cm breda.
                            Tidigare ägare (som byggde det) hade fisk i karet i 3 år innan jag köpte det. Det hade tömts en vecka innan.
                            Ja, visst är det skit när folk inte bygger rätt på en gång.
                            Jag kan fota karet, men själva "överhänget" kan jag inte fota då jag inte har så bra makro på min kamera.

Frågan är om det går att göra så mycket åt det befintliga karet. Silikona om, visst, men om jag försöker bygga på med stag är jag rädd att jag försvagar konstruktionen istället eftersom det är ett helglas.

Undrar om byggaren skulle ha satt glasen annorlunda än han gjort? Nu står ju akvariets väggar på bottenglaset. Fast när jag tänker efter så borde det ju vara rätt förfarande, eller? Ska läsa länken, dre

Kommentar

• ilzetas
                              • January 2011
                              • 278

Tack för förslaget, fuzzop!
                              Tänker att man kan sätta in en glaslist (5-10 cm) nedtill som delar av botten (går att dölja med gruset) och håller ihop bak- och framsida, samt ett stag upptill.
                              Om man gör ett stag upptill är det metall som gäller, antar jag?

dre: länken var toppen. Rekommendationen är 8 mm glas när jag använde ett safety value på 2.5. Svårt att veta vad det värdet ska ligga på, men det låg på 2.5 när jag öppnade sidan.

Mvh, Carina

Kommentar

Arbetssätt...