Placering av cO2 diffusor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Börjatgillaakvarium
    • December 2010
    • 7

Placering av cO2 diffusor

Har idag börjat köra trycksatt cO2 i karet, men har en fundering kring placeringen av diffusorn eller reaktorn som en del kallar den. Det är en Hydor Turbo cO2 diffusor med en liten motor i sig som fördelar bubblorna i karet.
    Enligt anvisning så kan den sättas på botten så bara själva toppen syns, men samtidigt står det att den skall helst placeras nära en pump så bubblorna då "åker" med flödet från utblåset.

MEN....då måste jag sätta diffusorn på glaset med tillhörande sugkoppar.

Min fråga till Er som har erfarenhet...Är det en nackdel att ha den montera på glaset än på botten..mest med tanke då på spridningen av bubblorna....

Hoppas ni förstår hur jag menar

//Fredrik
  • Uffelpuff
    • February 2010
    • 95

jag har min hembyggda sittandes på ena kortsidan med öppningen ner typ 0,5cm från botten för att inte idioterna ska simma in och fastna i den (har hänt 2 ggr innan jag flyttade ner den... tänk er en slöjis som är typ lika fet som petflaskan in med huvet först och fastnade.)

Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.

kan tänka mig din har en liknande funktion.

tror dock dom menar med att den ska ska sitta vid en cirkulations pump är att utblåset på pumpen ska virvla omkring co2 i hela karet så att det inte typ fastnar i ena änden bara utan sprids ut i hela karet

så om du planterar den på botten under filterpumpens utblås så blir det nog bra
    Senast redigerad av Uffelpuff; 26 February 2011, 15:44.

Kommentar

Arbetssätt...