Hur tjockt glas kan man skära själv?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

Hur tjockt glas kan man skära själv?

Hittade en centimetertjock glasskiva ca 70x150 cm som jag kan köpa för 150 kronor.

Jag behöver skära ner den någon decimeter i höjd o undrar om man kan göra sådant själv eller om det krävs en glasmästares verktyg för det? Ungefärlig kostnad i så fall?
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

det kostar inte mycket att skära till det hos glasmästare.. klart det går att göra själv men risken för att det går sönder överväger kostnaden hos glasmästare..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• perfetto
      • March 2008
      • 1593

Ja ska kolla vad de kan ta för lite kapning.

Kommentar

• Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

Sist jag gick till min lokala glasmästare för att skära ner 6st tunnare och hälften så stora skivor så sa han: fixa lite fikabröd till grabbarna så är det jämnt
        Betalar du timpris för att skära ner en enda kant blir det nog ännu billigare än så

Kommentar

• Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

Se bara till att du inte råkar köpa en skiva härdat glas för då kan inte ens glasmästarn skära ner den åt dig.

Kommentar

• tomwid
            • December 2010
            • 158

Tänk på att kanterna blir ruskigt vassa! Glasmästarn har maskiner som kan slipa till dem, kostar ju lite mera men...

Kommentar

• perfetto
              • March 2008
              • 1593

Det är inte härdat glas, och det går bra att slipa vassa glaskanter med vanligt knivbryne, läste jag.

Kommentar

• Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

knivbryne eller superfint sandpapper funkar bra och är lätt att slipa själv, akta fingrarna på vägen hem bara

Kommentar

• bong
                  • November 2008
                  • 1087

Ursprungligen postat av Fuzzop
                  knivbryne eller superfint sandpapper funkar bra och är lätt att slipa själv, akta fingrarna på vägen hem bara
                  liksom en säkring... valfri ampere
                  3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
                  http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

Kommentar

Arbetssätt...