Fluidiserande Sandfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • museo12
    • May 2005
    • 135

Fluidiserande Sandfilter

Undrar om det är någon här som använder dom? Fungerar de bra i så fall?
    Var kan man få tag på sådan om man inte vill bygga själv?
    Andra synpunkter på detta filtreringssätt?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1029

Det lär ju vara det bästa biologiska filtret, jag har också länge funderat på att skaffa ett. Vet inte om det finns i Sverige men i Tyskland finns allt...

Kommentar

• PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

I relation till biologisk filtrering är det svårt att hitta bättre. En av få filtervarianter som aldrig behöver göras rent. Sanden slits däremot och kan behöva fyllas på efter lång tids drift. Jag tror Lagret har sådana, de hade iaf förut. Oavsett var du hittar dem är de dyra, jag har pga det fokuserat på att bygga själv. Ett krux med de som är rörformade (de kommersiella för akvariebruk är oftast det) är att de kan vara svåra att få igång, både vid nystart och efter ett strömavbrott. Väl igång är de rätt kul att kika på, sand i rörelse är häftigt... *s*

Har inget filter igång just nu, men har byggt lite nya varianter på dem. Testerna så långt är mycket lovande, har tom fått dem i drift enbart genom häverteffekt. Svårt när man kör dem i hemmamiljö, men jag har en lokal att leka med och därmed nivåskillnader mellan olika akvarium.

Hilsen,

/P
      Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

• Tobbe R
        • May 2009
        • 654

Finns att få tag på: http://www.cityaquaticscardiff.co.uk...d-filters-284/

När det gäller "det bästa filtret" är det vanligen inget man behöver fundera mycket på, de vanligaste formerna av filter som finns i handeln eller hembyggen som hamburgerfilter m.fl. är tillräckligt bra.

Har man varken partiklar i vattnet eller någon ammonium eller nitrit finns det väl inget skäl att leta efter det bästa filtret?

Anledningen till att det är bra är ingen magi, sand har en enorm yta för bakterierna att fästa vid.

Tobbe

Kommentar

• PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

Sant, dels är det ytan men dels är det också att bakterierna alltid är "färska" i ett fluidised. Byggs inte upp någon tjock biofilm. Någon större denitrifiering sker inte heller i dem.

Enig i att det ändå oftast är overkill med fluidised, de vanliga filtren räcker långt.

Hilsen,

/P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 25 January 2011, 05:45.
          Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

• olatrelle
            • September 2010
            • 12

Hej

Vill bara säga att jag har byggt ett av en halv liters flaska och ett gammalt pump huvud och ett elrör och det ser ut att funka hur bra som hellst

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

De har aldrig slagit i Sverige, men är däremot rätt poppis i USA.
              Själv testade jag några sådana när de kom (måste ha varit i början av nittiotalet, minns inte riktigt) men jag blev själv aldrig helt frälst. Visst de var hyfsat effektiva, men det finns det även andra filter som är. De krävde i och för sig inte så mycket jobb, men en filtermattebit på ett innerfilter kräver ännu mindre med jobb.
              De som fanns då kunde man inte heller gömma undan för de skulle placeras ovanför akvariet och det är ju inte så snyggt om man säger så. Jag vill kunna gömma filtret.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...