Spricka i Glaset HJÄLP vad gör jag?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

Spricka i Glaset HJÄLP vad gör jag?

Jag har som en del av er vet köpt ett 480L hörnakvarium med välvd framruta. Nu har vi upptäckt en 4 cm lång spricka i närheten av ett av hörnen på framsidan. Som tur är sprickan precis över siliconet så just nu behöver inte grannen simma - men vad gör jag? Akvariet är nyinköpt från butik som ny - så jag antar att butiken kan hjälpa mig med detta men om inte VAD gör jag? Måste ny framruta beställas eller kan man laga sprickor på ett hållbart sätt?
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • McAss
    • June 2010
    • 70

det är nog bäst att du kontaktar butiken, Om det fortfarande är garanti på det borde det ju inte vara några problem!
    Jag hade inte vågat laga det jag hade inte kunnat sova tryggt om natten då^^

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Är akvariet nytt så gäller självklart garantin. Reklamera till butiken - visst kan det lagas på ett säkert sätt, men ett lagat akvarium är ju värt mindre så det kan jag inte rekommendera
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• tulle89
        • March 2006
        • 1183

Den frågan som butiken förmodligen kommer ställa:
        Det har inte skett under frakt?

Svårt för båda att bevisa såklart men så man inte står där och säger; jo just jag sprang in i en vägg med det men...
        Med Vänliga Hälsningar Tulle

Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

Kommentar

• fisheye
          • November 2010
          • 488

Under garantitid är det företaget som har bevisbördan för att det inte skulle vara fabrikationsfel.
          Dessutom, eftersom en förutsättning för att köpa ett akvarium är att man ska kunna flytta det till en plats där det är avsett att användas lär inte transporten vara ett problem.

Så det är tämligen enkelt juridiskt sett - men det är klart det är alltid jobbigt att diskutera med ett företag.

Kommentar

• 022helpek
            • November 2010
            • 626

hmm akvariet fraktades av fackmän - vi hade folk från butiken som är vana att frakta akvarier. Vi såg sprickan idag och har alltså inte lagt märke till att det skulle varit något problem med glaset tidigare... Nå jag får väl ringa butiken imorgon... tack för råden..
            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av fisheye
              Under garantitid är det företaget som har bevisbördan för att det inte skulle vara fabrikationsfel.
              Dessutom, eftersom en förutsättning för att köpa ett akvarium är att man ska kunna flytta det till en plats där det är avsett att användas lär inte transporten vara ett problem.

Så det är tämligen enkelt juridiskt sett - men det är klart det är alltid jobbigt att diskutera med ett företag.
              Inte under hela garantitiden
              De första 6 månaderna stämmer det, men efter 6 månader så är det konsumneten som har bevisbördan
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• fisheye
                • November 2010
                • 488

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Inte under hela garantitiden
                De första 6 månaderna stämmer det, men efter 6 månader så är det konsumneten som har bevisbördan
                Det är väl egentligen konsumentköplagen som du tänker på - rätten att reklamera under 3 år, första 6 månaderna är det säljaren som har bevisbörda på att varan inte var felaktig, efter det det är det konsumenten. Konsumentköplagen gäller alltid.
                Det är dock lite skillnad mot garanti:
                Garanti är ett avtal mellan säljare och kund - som kan ha specifika regler.
                Garanti kan man undanbe sig (även om normalen är den gäller 2 år inom EU).

Detta är åtminstone som jag fattat det.

Kommentar

• Icecoffee
                  • November 2010
                  • 447

det stämmer, bara till och kontakta säljaren, ska inte vara några problem och få ett nytt
                  Cogito, ergo sum
                  (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                  (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

Kommentar

• PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

Jepp, kontakta butiken och följ råden ovan. Angående lagning så går det att laga mycket, men välvd framruta hade jag baske mig dragit mig mycket för. Rutan i sig kostar nog mer än akvariet, om du ska ha en ny. Dessutom, frakt på välvd ruta... nee, butiken är enda rätta.
                    Bara döda fiskar flyta medströms

Kommentar

• 022helpek
                      • November 2010
                      • 626

Har ringt butiken och skickat dem foton på sprickan - nu återstår att vänta till kl 15 när de stänger... då skulle ägaren ge mig besked om vad det är för en spricka

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Administrator

• December 2001
                        • 48148

Ursprungligen postat av fisheye
                        Det är väl egentligen konsumentköplagen som du tänker på - rätten att reklamera under 3 år, första 6 månaderna är det säljaren som har bevisbörda på att varan inte var felaktig, efter det det är det konsumenten. Konsumentköplagen gäller alltid.
                        Det är dock lite skillnad mot garanti:
                        Garanti är ett avtal mellan säljare och kund - som kan ha specifika regler.
                        Garanti kan man undanbe sig (även om normalen är den gäller 2 år inom EU).

Detta är åtminstone som jag fattat det.
                        Jo står det annat angivet i garantin (vilket är mycket ovanligt) så gäller självklart denna.
                        Men normalt sett så byter bevisbördan plats efter 6 månader - dock så var väl detta akvariet helt nytt så här är det ju inga problem
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell

Kommentar

• 022helpek
                          • November 2010
                          • 626

Uppdatering

Uppdatering Akvarielagret skickar glasmästaren till att titta på den, han kommer i morgon onsdag - de har aldrig hört talas om sådana sprickor som kommer i överkanten av akvariet och som dessutom går innifrån och ut - i höger hörn är det en likadan spricka men den är under lamineringen så det är bara det inre glaset som sprukit medan sprickan är på utsidan i vänster hörn... mkt spännande och kul nu när jag fått ordning på vattnet och nitriten och vattnet är kristallklart... suck
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av 022helpek; 25 January 2011, 03:34.

Kommentar

• 022helpek
                            • November 2010
                            • 626

Beskrivning av problemet - kanske någon har en ide om hur detta kan komma sig

Ursprungligen postat av 022helpek
                            Uppdatering Akvarielagret skickar glasmästaren till att titta på den, han kommer i morgon onsdag - de har aldrig hört talas om sådana sprickor som kommer i överkanten av akvariet och som dessutom går innifrån och ut - i höger hörn är det en likadan spricka men den är under lamineringen så det är bara det inre glaset som sprukit medan sprickan är på utsidan i vänster hörn... mkt spännande och kul nu när jag fått ordning på vattnet och nitriten och vattnet är kristallklart... suck
                            Sprickan som syns på bilden ovan är en hårfin spricka i Y-form i vänster hörn av akvariet. Som ni ser är den skyddad - ingen springer på den så enkelt och vi är bara ett par tanter som bor i lägenheten... - Vänsterhörn - sprickan är ca fem centimeter lång. Den börjar 2 mm från kanten och går neråt på utsidan av glaset. Sedan jag skrev mitt hjälp så har en spricka uppstått i höger hörn fast denna gång på det inre glaset också denna gång rakt över siliconsträngen. Den här sprickan är väl 7 cm och hårfin. Med ögat kan man se sprickan men den finns inte på utsidan. Det är som det inre glaset (lamineringsfilm i mellan antar jag eftersom rutan är välvd) som spruckit med andra ord...

Kommentar

• åheim
                              • April 2006
                              • 13197

Jag skulle säga att det där är stöt/transportskador! Hörnen är väldigt utsatta på ett hörnkar så det är viktigt att de skyddas ordentligt vid transport! Jisses va trist för dig att behöva tömma och riva ur allt och sen börja om från noll efter att de lagat eller bytt ut karet
                              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...