Fluval U4

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

Fluval U4

Nån här som har något att tycka och tänka om det filtret?

Letar nytt filter till mitt 240 l och såg detta lite snabbt i affären idag och ångrar nu att jag inte tog en närmare titt..
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

Hej!

Jag har två Fluval 4 plus i mitt 250-liters-kar - ett räckte inte för att ta bort alla partiklar i vattnet. Inte samma filter jag vet, men båda sägs ha en genomströmning på 1000l/timme.

Hälsningar
    Jennifer

Kommentar

• PiaJo
      • August 2009
      • 13001

Jag har ett Fluval U3 i mitt 105 liters och jag är tyvärr inte nöjd, det har dåligt med filtermassa som standard tycker jag.

Trodde att man kunde köra både bottenutblåset samtidigt som ytvattenutblåset men det går inte.
      /PIA

Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

Kommentar

• gickan_87
        • November 2003
        • 1873

Ursprungligen postat av PiaJo
        Jag har ett Fluval U3 i mitt 105 liters och jag är tyvärr inte nöjd, det har dåligt med filtermassa som standard tycker jag.

Trodde att man kunde köra både bottenutblåset samtidigt som ytvattenutblåset men det går inte.
        Går det att köpa till mer filtermassa eller är det fullt i filterhållaren? Om den inte är så stor, vad är det då som gör hela paketet är så stort?
        Trodde ju som dig att det gick att samköra botten och ytutblåset samtidigt. Tyckte det verkade jättebra!

Kommentar

• PiaJo
          • August 2009
          • 13001

Jag tog ur filterhållarna de är 3 st och klippte till grovporig filtermatta och fyllde den.

Ja, jag har inte fått det till att lyckas, hoppas verkligen inte att det är jag som inte fattar... det finns bara en ratt och där väljer man ställe det skall blåsa ut på och hur starkt.
          /PIA

Kommentar

• Nina82
            • January 2008
            • 6610

Jag köpte U4 förra veckan till mitt 240l och är nöjd än. Filterutrymmet är inte det största men med en normal belastning tror jag inte det ska bli några problem. De yttre facken är filterskum och det inre är sk. makaroner. Hela pumpen verkar faktiskt väldigt genomtänkt och en RR bland innerfilter. Lucka finns på ovansidan så man lätt kan ta upp filtret för rengöring. Dock tog jag bort kolfiltret som satt ytterst i skumfilterhållaren. Spar den ifall jag skulle behöva få bort medicin eller nåt från karet .. Fyller ju ingen större funktion just nu.
            Blev imponerad över hur bra det funkade med både det övre och undre flödet som man kunde rikta hur man ville. Samt att det även kommer små strimmor med vatten även längs med hela pumpen på framsidan. Alltså inget stilla vatten vilket gynnar både bottenlevande fiskar och ytlevande. Kanske inget för guramis men helt perfekt för mina guppy och malar bla.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• gickan_87
              • November 2003
              • 1873

Ursprungligen postat av Nina82
              Blev imponerad över hur bra det funkade med både det övre och undre flödet som man kunde rikta hur man ville. Samt att det även kommer små strimmor med vatten även längs med hela pumpen på framsidan. Alltså inget stilla vatten vilket gynnar både bottenlevande fiskar och ytlevande. Kanske inget för guramis men helt perfekt för mina guppy och malar bla.
              Du menar alltså att det går att använda både övre och nedre flödet samtidigt?

Kommentar

• Nina82
                • January 2008
                • 6610

Ursprungligen postat av gickan_87
                Du menar alltså att det går att använda både övre och nedre flödet samtidigt?
                Ja.. Övre, undre och de små som bildar en rad emellan de båda.
                Visste inte ens det gick att stänga en i taget. De var liksom igång alla när jag startade
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• PiaJo
                  • August 2009
                  • 13001

Åh, f-n... undrar hur man gör för att få till flödet på flera ställen samtidigt?
                  Senast redigerad av PiaJo; 11 January 2011, 07:32.
                  /PIA

Kommentar

• Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

Jag gjorde inget. Riktade så som jag ville ha den, satte ner den och startade.
                    Har ni testat vrida på ratten på ovansidan. Har tagit för givet att den reglerar styrkan men eftersom den är graderad 1-3 så kanske det är hur många funktioner som ska vara igång... eller nåt =S
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• PiaJo
                      • August 2009
                      • 13001

Min funkar inte att få ut vatten på alla ställen samtidigt....undrar om det är min eller din det är fel på??

Hittade en insturktionsfilm, men den är på tyska så jag fattar inte riktigt.

om utblåsfunktionen kommer en bit in i filmen.

Hoppas någon kan ge svar.
                      /PIA

Kommentar

• gickan_87
                        • November 2003
                        • 1873

På den här filmen så ska tydligen bara ett av utblåsen kunna fungera.. tittade bara lite snabbt så kan ha missat något längre in.

Kommentar

• Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

Vad ska då pumpen vara bra för =S
                          Jag köpte den för att ha alla funktionerna. Fyller ju ingen funktion ifall bara det undre funkar för man måste ju ha ytcirkulation med.
                          Vad betyder rattarna på ovansidan förresten? (har inte ens kollat bruksanvisningen *visslar*)
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• PiaJo
                            • August 2009
                            • 13001

Ja, det kan man säga ...vad är då pumpen bra för, blev rätt snopen och sur när jag förstod att det inte funkade med alla tre samtidigt.

Ratten är till för att styra vart det skall flöda och hur mycket, ganska små marginaler på hur mycket det skall flöda för skruvar man för mycket så går det över på annat läge vart det skall flöda

jag har lusläst manualen
                            /PIA

Kommentar

• jenmad
                              • March 2009
                              • 579

Ursprungligen postat av PiaJo
                              Hittade en insturktionsfilm, men den är på tyska så jag fattar inte riktigt.

om utblåsfunktionen kommer en bit in i filmen.

Hoppas någon kan ge svar.
                              Filmen funkar inte för mig! Kan du kolla länken en gång till eller ge en alternativ sökväg?

Hälsningar
                              Jennifer

Kommentar

Arbetssätt...